صفحه اصلی / اسلایدر / روند افزایشی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده ادامه دارد/ ترس بازار از سکه ۱۶ میلیونی
روند افزایشی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده ادامه دارد/ ترس بازار از سکه ۱۶ میلیونی

روند افزایشی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده ادامه دارد/ ترس بازار از سکه ۱۶ میلیونی

کسب و کار نیوز- قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان است. هرچند در بازار آزاد قیمت سکه بیش از این مبلغ است و خرید و فروش با مبالغ بسیار بالاتری انجام می شود. . به گفته فعالان بازار طلا، زمانی که با نوسانات قیمت طلا و سکه به ویژه با روند افزایشی در بازار مواجه می‌شویم، تقاضا برای خرید افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضا درحالی‌که عرضه کم است، حباب ایجاد می‌شود. علت اصلی افزایش حباب سکه در بازار ایران افزایش تقاضا و کاهش عرضه است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: نقاط مقاومتی سکه بین ۱۵ تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که از نقطه تعالی خود درحال فاصله گرفتن است. او افزود: رفتار این روزهای سکه تابعی از انتظارات تورمی است. از منظر افزایش نقدینگی رفتار سکه نمی‌تواند بالاتر از سقف تاریخی خود یعنی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار توامن پیش‌بینی شود.

دیبا گفت: درحال حاضر بزرگترین سد مقاومتی رشد سکه ۱۵ تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار است. نقطه تعادلی سکه نیز ۱۲ ملیون و ۸۰۰ هزار تا ۱۳ میلیون تومان است. او در این مورد توضیح داد: اما هرچه از این منطقه دور شود حبابی را در خود جای می‌دهد که در کوتاه‌مدت می‌تواند سودآور نباشد.

البته قیمت طلا در روز جمعه با ادامه تضعیف دلار افزایش یافت و امروز نیز به روند افزایشی ادامه داد و دومین افزایش هفتگی متوالی برای شمش را در بحبوحه شرط‌بندی‌ها برای سیاست‌های پولی تهاجمی‌تر فدرال رزرو ثبت کرد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۵۷ سنت گران شد و هزار و ۸۵۳ دلار و ۴۸ سنت قیمت خورد. طلا در این هفته تحت تاثیر تعدیل انتظارات بازار از سیاست های پولی فدرال رزرو برای سال آینده و مهمتر از همه ضعیف تر شدن دلار آمریکا قرار گرفته است. در حال حاضر سطح حمایتی طلا ۱۸۳۰ دلار و سد مقاومتی آن نیز ۱۸۸۵ دلار عنوان شده است.

گفتنی است که نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بازده اوراق قرضه بالاتر ایالات متحده، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که هیچ بازدهی ندارد و اگر فدرال رزرو علامت توقف کاهش نرخ بهره را بدهد، طلا بسیار بالاتر خواهد رفت، اما تا زمانی که آنها این کار را انجام ندهند روند قیمت طلا نزولی خواهد بود. بررسی بازار طلا جهانی حاکی از آن است که قیمت طلا در بازارهای جهانی در ۳۰ روز گذشته ۴۲ دلار و ۵۸ سنت کاهش یافته است و در ۶ ماه گذشته نیز هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۵۷ دلار و ۷۸ سنت گران شده است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: پیش‌بینی می‌شود روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده افزایشی باشد. ابراهیم محمدولی اضافه کرد: با توجه به اینکه مدت‌ها است قیمت طلا تثبیت نشده و وقفه‌ای که در مذاکرات ایجاد شده و خبرهایی که حول محو روسیه و کمبود گندم منتشر شده، تقاضا برای ذخیره طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته است. همین موضوع منجر به تغییراتی در انس جهانی طلا شده به نحوی که در یکی دو ماه گذشته هر انس طلا به ۲,۰۶۰ دلار نیز رسید.

وی اظهار داشت: این روزها قیمت سکه تابع نرخ ارز و از همه مهم‌تر انتظارات تورمی در جامعه است. این در حالی است که سال‌های گذشته سکه نرخ بالاتر از ۱۶ میلیون تومان را نیز تجربه کرده است. به گفته وی، متاسفانه نوسانات قیمت این روزها باعث رکود شدید در بازار سکه و طلا شده است. نرخ ارز مسیر اصلی قیمت‌گذاری روی سکه را تعیین می‌کند و با توجه به وضعیت قیمت دلار، سرعت قیمت سکه در مسیر صعودی قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.