صفحه اصلی / اصناف / خرید هندوانه هم دلاری شد/صادرات ۶۰ تا ۷۰ درصدی هندوانه شیراز به کشورهای خلیج فارس
خرید هندوانه هم دلاری شد/صادرات ۶۰ تا ۷۰ درصدی هندوانه شیراز به کشورهای خلیج فارس

خرید هندوانه هم دلاری شد/صادرات ۶۰ تا ۷۰ درصدی هندوانه شیراز به کشورهای خلیج فارس

کسب و کار نیوز- نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: 60 تا 70 درصد از هندوانه شیراز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. همچنین هندوانه بندرعباس با لنج به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود.

به گزارش کسب و کار نیوز، اسماعیل مرادیان با اشاره به اوج‌گیری روند صادرات هندوانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: تجار کشورهای امارات متحده عربی و عمان، هندوانه سر مزرعه شیراز را کیلویی ۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری و صادر می‌کند. این فعال صنفی با اشاره به فروش هندوانه شیراز به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از هندوانه شیراز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. همچنین هندوانه بندرعباس با لنج به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود.وی ادامه داد: در بازار رقابتی تجار و خریدارانی که بتواند با نرخ بالاتر محصول را خریداری کند می‌توانند سهم بیشتری از محصولات کشاورزان را از آن خود کنند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه نرخ هندوانه سر مزرعه پیش از ورود این تجار کیلویی ۳ هزار تومان بود، خاطر نشان کرد: کشاورزان ترجیح می‌دهند محصولات خود را به این تجار بفروش برسانند چراکه پول این تجار نقد است و در برخی موارد به کشاورزان دلار می‌دهند. هندوانه سر مزرعه کیلویی ۵ هزار تومان باشد نرخ آن در میدان اصلی به کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان می‌رسد و در واحدهای صنفی کیلویی ۹ تا ۱۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان تمام می‌شود.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات هندوانه به ترکیه ادامه دارد؟ گفت: حجم صادرات هنداونه به ترکیه کاهش پیدا کرده است و این روزها کشورهای عربی خواهان هندوانه ایران هستند.مرادیان با بیان اینکه قیمت سیب‌زمینی نو در میدان میوه و تره‌بار به کیلویی ۱۷ هزار تومان رسیده است، خاطر نشان کرد: سیب‌زمینی در میدان میوه و تره و بار از کیلویی ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان موجود است سیب‌زمینی با این نرخ‌ها در واحدهای صنفی با احتساب سود ۳۵ درصدی بالای ۲۰ هزار تومان می‌شود.

مرادیان با اشاره به احتساب حداقل سود در واحدهای صنفی برای فروش سیب‌زمینی، بیان کرد: ۸۰ درصد از خرده‌فروشی مراعات حال مردم را می‌کنند و میزان سود خود را تقلیل می‌دهند چرا که فروشندگان توانایی مشتری را در نظر می‌گیرند قشر ضعیف جامعه باید بتواند سیب‌زمینی را تهیه کند چراکه این محصول مانند میوه و دیگر اقلام نیست که بتوان آن را حذف کرد. به گفته وی؛ سیب‌زمینی در واحدهای صنفی نوار شمالی پایتخت کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به تعادل در نرخ پیاز، گفت: پیاز از کیلویی ۳ تا ۶ هزار تومان موجود است. اما نرخ سایر صیفی‌جات روند افزایشی به خود گرفته‌اند؛ کدو کیلویی ۹ تا ۱۵ هزار تومان و بادنجان رسمی کیلویی ۹ هزار تومان و بادنجان گلخانه‌ای تا کیلویی ۲۰ هزار تومان در میدان اصلی موجود است.

مردایان با بیان اینکه نرخ میوه‌های سر درختی روند کاهشی به خود گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: گیلاس کیلویی ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، هلو کیلویی ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، شلیل کیلویی ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، زردآلو کیلویی ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان، انگور یاقوتی کیلویی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است.عرضه خربزه افزایش پیدا نکرده از این‌رو نرخ خربزه درهم کیلویی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است و طالبی کیلویی ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان بفروش می‌رسد. نرخ خربزه و طالبی در ۱۵ روز آینده متعادل می‌شود.

وی منشا ۱۵ تا ۳۰ درصد گرانی میوه‌ و تره‌بار را به عدم رعایت خالص‌فروشی بارفروشان میدان مرکزی نسبت داد و افزود: افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، دستمزد کارگران و بالارفتن نرخ سم و کود در تصاعدی شدن نرخ میوه و تره‌بار تاثیر گذاشته‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.