صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ناکامی اتحادیه اروپا برای توافق درباره تحریم نفت روسیه
ناکامی اتحادیه اروپا برای توافق درباره تحریم نفت روسیه

ناکامی اتحادیه اروپا برای توافق درباره تحریم نفت روسیه

اتحادیه اروپا موفق نشد روز یکشنبه برای تحریم نفت روسیه به توافق برسد اما دیپلماتها همچنان برای پیشبرد این توافق در آستانه نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سران این بلوک تلاش خواهند کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: جزییات زیادی وجود دارد که باید مشخص شود تا برای توافق پیش از گردهمایی بعدازظهر دوشنبه سران اتحادیه اروپا در بروکسل امیدوار باشیم.

تحریمهای پیشنهاد شده علیه واردات نفت روسیه، بخشی از ششمین بسته تحریمها علیه روسیه به تلافی حمله به اوکراین هستند. این بسته شامل قطع دسترسی اسبربانک – بزرگترین بانک روسیه – از سیستم پیام رسانی سوئیفت، ممنوعیت پخش شبکه‌های رسانه ای روسیه در اتحادیه اروپا و افزودن افراد بیشتر به فهرست اشخاصی است که دارایی‌هایشان بلوکه شده و نمی توانند وارد اتحادیه اروپا شوند.

مخالفت مجارستان با تحریم نفت روسیه، مانع تصویب این بسته شده است. این کشور می گوید اقتصادش از تحریمهای نفتی آسیب خواهد دید زیرا نمی تواند به راحتی نفت از نقاط دیگر تهیه کند. اسلواکی و جمهوری چک هم نگرانیهای مشابهی را ابراز کرده‌اند.

مذاکرات علیه تحریم نفتی به مدت یک ماه در جریان است و هیچ پیشرفتی حاصل نشده و سران اروپایی مایل هستند پیش از نشست رسمی، توافقی حاصل شود تا در این نشست به نظر نرسد اتحاد آنها برای واکنش به روسیه از هم پاشیده شده است. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه ابراز نگرانی کرده بود که همبستگی اتحادیه اروپا در آستانه نشست سران این بلوک برای مذاکره درباره تحریم نفت روسیه و برنامه‌های کاهش وابستگی به انرژی روسیه در حال فروپاشی است.

کمیسیون اروپا برای پایان به این بن بست، پیشنهاد کرده است تنها واردات نفت دریابرد از روسیه ممنوع شود و مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به واردات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا ادامه دهند تا بتوانند منابع دیگری برای تامین نفت پیدا کنند.

بوداپست از این پیشنهاد حمایت کرد اما مذاکرات روز یکشنبه به دلیل فاینانس اتحادیه اروپا که مجارستان برای افزایش ظرفیت خط لوله نفت از کرواسی و تغییر نفت مورد استفاده در پالایشگاههایش درخواست کرد، به مانع خورد.

بر اساس گزارش رویترز، نمایندگان اتحادیه اروپا صبح روز دوشنبه درباره این موضوع بحث خواهند کرد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: صادرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.