صفحه اصلی / اسلایدر / توقف مذاکرات منجر به افزایش ملایم نرخ ارز شده است/احتیاط در بازار ارز
توقف مذاکرات منجر به افزایش ملایم نرخ ارز شده است/احتیاط در بازار ارز

توقف مذاکرات منجر به افزایش ملایم نرخ ارز شده است/احتیاط در بازار ارز

کسب و کار نیوز- اظهارات ضد و نقیض در رابطه با احیا یا عدم تحقق برجام منجر به بروز نوساناتی در بازار ارز شده است. دلار در صرافی‌ها و در صرافی ملی به ترتیب با افزایش ۱۵ و ۶۰ تومانی قیمت روبرو بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، نرخ یورو نیز در صرافی‌ها افت قیمت ۲۵ تومانی را تجربه کرد. قیمت دلار این روزها دچار نوسانات بسیاری شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار خواهد داشت. چند روزی است که قیمت دلار در حال افزایش است و ممکن است به کانال ۲۸ هزار تومان ورود کند. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند و برای این بحران چاره ای کنند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در مورد قیمت دلار گفت: پیش بینی این است که قیمت دلار تا پایان سال صعودی باشد و سقف‌های جدیدی را ممکن است ببیند. او ادامه داد: اهرم دلار یک سال تا یک سال و نیم است که فشرده شده و دولت قبلی و فعلی اجازه رشد علیرغم میزان تورم ندادند و درحال حاضر فنر درحال باز شدن است.

علی طباطبایی، یک کارشناس بازارهای مالی دیگر نیز پیشتر بیان کرده بود: دلار تا دو ماه آینده به موضوع برجام بستگی دارد. من فکر نمی‌کنم اگر توافق صورت بگیرد دلار حد فاصل بین ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان را از دست بدهد. طباطبایی ادامه داد: اما اگر توافق اتفاق نیفتد، احتمال دارد که قیمت این ارز دچار نوسان شود. مگر اینکه دولت بتواند با برخی از اقدامات و اصلاحات این روند را مهار کند. این کارشناس گفت: احتمال توافق بالا است، اما در واقع تکلیف آن در تیر مشخص می‌شود.

محمد علوی، کارشناس بازار ارز نیز معتقد است در صورت احیای برجام دولت خود مانعی بر سر راه کاهش قیمت دلار ایجاد می کند چرا که انتظارات تورمی و در خروج سرمایه دو عاملی است که مانع از کاهش بهای دلار به مقاطع پایین‌تر می‌شود و کاهش بیشتر قیمت دلار خود می‌تواند تاثیری منفی در خروج سرمایه از کشور داشته باشد و این اتفاق ناگوار را شدت دهد. از این رو کف قیمت دلار در کوتاه مدت ۲۴ هزار تومان و در بلند مدت ۲۸ هزار تومان است. به گفته وی در صورت عدم احیای برجام قیمت‌ها بالاتر از ۳۰ هزار تومان می‌ایستد.

البته معامله گران معمولا از اتحادیه اروپا انتظار اظهارنظرهای محتاطانه تر را دارند و موضع نسبتا مستقیم تر این اتحادیه موجب شد که بازیگران داخلی تصور کنند احتمال احیای برجام ضعیف تر شده است. موضوع نفتکش ها همچنان در بین معامله گران بازار ارز تهران برجسته است. اتحادیه اروپا توقیف ۲ نفتکش متخلف یونانی را غیرقابل توصیف عنوان کرد. معامله گران معمولا از اتحادیه اروپا انتظار اظهارنظرهای محتاطانه تر را دارند و موضع نسبتا مستقیم تر این اتحادیه موجب شد که بازیگران داخلی تصور کنند احتمال احیای برجام ضعیف تر شده است.

بانک مرکزی هم برای مقابله با حساب‌های اجاره‌ای دست به اقدام جدیدی زده است. طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند حساب افرادی که تراکنش‌شان بیش از سقف معین می‌شود را رصد کرده و از صاحب حساب مدارک علت واریز را درخواست کنند و درصورت تایید شدن مدارک، این افراد بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می‌دهند. افرادی که چند شغل یا فعالیت اقتصادی دارند، دو ماه مهلت دارند که با مراجعه به بانک و ارائه اسناد، سقف گردش حساب خود را بالا ببرند. معامله‌گران می‌گفتند این رصد حساب‌ها احتمالا از ابتدای سال محاسبه می‌شود و ظرف امروز و فردا حساب‌های خیلی‌ها مسدود می‌شود.

روند افزایشی نرخ ارز

کامران ندری، اقتصاددان

تعیین نرخ درست برای ارز به صورتی که جلوی نوسان آن گرفته شده و ثبات داشته باشد مهم‌ترین وظیفه بانک ‌مرکزی است. بانک مرکزی به عنوان نهادی مستقل باید در این زمینه عمل کند. البته عوامل دیگری نیز در تعیین نرخ ارز دخالت دارند که شاید برجام و رفع تحریم ها از مهم ترین آنها باشد. پیش از این نیز اعلام کردم که روند ارز به دلیل تورم بالا، نرخ منفی بهره واقعی و ساختار معیوب اقتصادی به صورت ملایم صعودی خواهد بود و تاکنون نیز تغییری در این متغیرهای کلان رخ نداده است که انتظار کاهش قیمت در این بازار را داشت. مذاکرات هم حداقل در شرایط فعلی به بن بست خورده است. همین موضوع روند نرخ ارز را به صورت ملایم به سمت بالا نگاه خواهد داشت.

اما به نظر می رسد در صورت به نتیجه رسیدن برجام، نرخ دلار باید در محدوده ۲۳ تا ۲۵هزارتومان قرار گیرد. چراکه اگر به زیر ۲۰هزارتومان بیاید با افزایش واردات به تولید ما آسیب خواهد زد. بنابراین دلار زیر ۲۰ هزار تومان عملا شدنی نیست. البته در شرایط فعلی توقف مذاکرات و انتشار اخبار عدم تمایل برای از سرگیری آن به دلیل اختلاف نظر در برخی موضوعات، بر بازار ارز تاثیر گذاشته است.

حال اگر فرض را بر این بگیریم که تحریم‌ها لغو می شوند، مسیر سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم برای سروسامان دادن بازار ارز، بستگی به این دارد که بانک مرکزی چه نوع چارچوب سیاستی برای کنترل تورم در پیش خواهد گرفت. به عبارتی دیگر اینگونه نیست که اگر بانک مرکزی تورم را کنترل کند، ارز هم مهار شود. برای کنترل نرخ ارز، بانک مرکزی باید چارچوب سیاستی هدف‌گذاری تورمی را انتخاب کند. یک وقتی هست، بانک مرکزی چارچوب سیاستی‌اش این است که نرخ ارز را کنترل می کند تا تورم کنترل شود، اینجاست که بانک مرکزی باید در بازار ارز مداخله فعال کند و نرخ ارز را میخکوب کند. بنابراین اینکه دولت بخواهد با تعیین یک محدوده برای نرخ ارز، بازار ارز را مدیریت کند یا نه، بسته به سیاست های بانک مرکزی برای کنترل تورم دارد.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.