صفحه اصلی / سرخط خبرها / قطعی برق و کاهش تولید
قطعی برق و کاهش تولید

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران

قطعی برق و کاهش تولید

سرمقاله

فرآیند تولید در تمامی کارخانجات باید به صورت پیوسته و زنجیروار باشد. کوچکترین توقف در خط تولید منجر به اختلال در تولید کالا می شود. قیمت تمام شده محصولات و کالاها به همین تداوم در تولید بستگی دارد. قطعی برق روند تولید کالا را با اختلال بسیاری روبرو می کند. همانطور که این اتفاق برای کارخانجات در سال گذشته افتاد. ضرر و زیان بسیاری متوجه تولیدکنندگان شد. در این بین کارخانجات تولید مواد غذایی و کالاهای فاسد شدنی با چالش های فراوانی مواجه شدند. قطعی های مکرر برق موجب خراب شدن مواد تولید و محصولات غذایی شد. این اتفاق اگر امسال نیز رخ دهد موجب گران شدن مواد غذایی تولید شده خواهد شد.
متاسفانه شرایط اطلاع رسانی درستی هم سال گذشته وجود نداشت. تنها در برخی شهرک های صنعتی اطلاع رسانی برای قطعی برق داشتیم. در بسیاری دیگر از کارخانجات که مواد غذایی و محصولات خوراکی تولید می کردند هیچ گونه اطلاع رسانی برای قطعی های مکرر برق انجام نشد و خسارات بسیاری متوجه تولید شد. به هیچ عنوان قطعی برق برای سال جاری قابل توجیه نیست. به دلیل حذف ارز دولتی افزایش قیمت را در بسیاری کالاها داریم.
اگر قطعی برق هم اتفاق بیفتد مزید بر علت خواهد شد و این خسارات قابل جبران نیستند. با توجه به شرایط چند هفته اخیر مواد غذایی گران شد. مواد غذایی نیاز مردم است و کارخانجات باید پیوسته فعالیت کنند. اندکی تعلل در تولید نمی تواند نیاز جامعه را تامین کند. قطعی برق موجبات این اتفاق را فراهم خواهد کرد. برای تولید نیز این اتفاق توجیه ندارد. به دلیل گرانی های اخیر سطح تقاضا کاهش پیدا کرد. با قطعی برق کالاها بار دیگر گران می شود و هیچ کدام از طرف عرضه و تقاضا این اتفاق را تاب نخواهند آورد. از سوی دیگر همه اقلام غذایی در دنیا ۳۰ تا ۵۰ درصد در ۳ ماه گذشته گران شده است و این افزایش قیمت ادامه دارد. با خارج شدن اوکراین از برداشت محصول و محدودیت روسیه سال آینده نیز گرانی مواد غذایی ادامه خواهد داشت. در صورتی که جنگ اوکراین و روسیه پایان یابد نیز با توجه به اینکه اوکراین بسیاری از زیرساخت‌های تولید را از دست داده است، زمان می‌برد که این کشور دوباره بتواند به چرخه تولید و صادرات برگردد. این اتفاق نیز در گرانی های کشور دخیل است. در دنیا تورم مواد غذایی ایجاد شده و دولت‌ها موظف هستند درآمد مردم را به دو صورت افزایش درآمد‌ها یا پرداخت یارانه، افزایش دهند. دولت هم پرداخت یارانه را مدنظر قرار داده است. به شرطی که تمام ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ناشی از حذف ارز دولتی به مردم داده شود می توان به افزایش قدرت خرید امیدوار بود. این در حالی است که در صورتی که تحریم نبودیم و نرخ ارز بالایی نداشتیم باز شاهد افزایش قیمت غلات و مواد غذایی بودیم. زیرا تورم مواد غذایی در دنیا به‌دلیل توقف و محدودیت صادرات غلات اوکراین و روسیه ایجاد شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.