صفحه اصلی / اسلایدر / ۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور راکد است/تهدید اشتغال هزاران کارگر
۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور راکد است/تهدید اشتغال هزاران کارگر

۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور راکد است/تهدید اشتغال هزاران کارگر

کسب و کار نیوز- معاون وزیر صمت گفت: متاسفانه ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی هم در داخل و هم در خارج شهرک ها راکد هستند و امیدواریم بتوانیم راهی برای احیای این واحدها پیدا کنیم. علی رسولیان، با بیان اینکه در سطح کشور مجموعا حدود ۱۰۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم، اظهار کرد: از این تعداد ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال بوده و واحدهای تولیدی در آنها مشغول به کار هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی این شهرک ها و نواحی صنعتی فعال را شامل ۵۰۰ شهرک بزرگ و ناحیه صنعتی دانست که عمدتا در روستاها، مناطق محروم و شهرستان ها واقع هستند و گفت: حدود ۹ منطقه ویژه نیز تحت مدیریت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی است؛ همچنین ۶۰ شهرک زیرمجموعه داریم که توسط بخش خصوصی اداره می شود. رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در این شهرک ها و نواحی صنعتی پروانه بهره برداری دارند، تصریح کرد: ۴۶ هزار طرح تولیدی در حال ایجاد بوده و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از اشتغال مستقیم یک میلیون نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و بیان کرد: استان گیلان بالغ بر ۹۳۰ واحد تولیدی دارد که در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر بوده و دو درصد واحدهای تولیدی کشور را شامل می شود. وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای صنعتی، ادامه داد: کلیه واحدهای تولیدی داخل و خارج شهرک ها و نواحی صنعتی را عارضه یابی کردیم. متاسفانه ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی هم در داخل و هم در خارج شهرک ها راکد هستند و امیدواریم بتوانیم راهی برای احیای این واحدها پیدا کنیم.

رسولیان، با بیان اینکه حدود ۶۰۰ مشاور را جهت عارضه یابی واحدهای راکد در مراکز کسب و کار شهرک ها و نواحی صنعتی فعال کردیم، افزود: سال گذشته بالغ بر ۲۰۰۰ واحد راکد را به چرخه تولید بازگرداندیم که سهم گیلان ۵۴ واحد بود؛ امسال نیز برنامه ۲۰۰۰ واحدی داریم.

در همین زمینه یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: برای آن که حیات بازار کار متوقف نشود باید بنگاه‌هایی که دچار کاهش ظرفیت شده‌اند را حفظ کنیم. محدودیت هایی که تحریم ها برای اقتصاد ایجاد کرده شرایط را بیش از گذشته پرخطر کرده است. لذا ما نسبت به گذشته شرایط سخت تری را تجربه می کنیم. در چنین شرایطی قطعا کار اقتصاد و به تبع آن تولید نسبت به سال های گذشته سخت تر است.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: سالی که اگر برای ادامه آن برنامه ریزی  دقیق و همکاری همه جانبه همه  بخش های مختلف کشور صورت نگیرد فرصت ها،  امکانات و سرمایه های داخلی برای حفظ تولید و نهایتا برای افزایش تولید در کشور نیز به اشکال مختلف از دست می رود .مسوولان باید با حمایت‌هایی که بخشی از آن به شکل مشاوره‌های فنی و تخصصی و معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و بخشی دیگر به شکل اختصاص یارانه در قالب تسهیلات ارزان قیمت برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها است، از واحدهای تولیدی حمایت کند.

وی افزود: برای ایجاد رونق و تحرک در بازار کار نیازمند تزریق منابع هستیم و نبود منابع یکی از مشکلات اصلی کشور است. حاج اسماعیلی همچنین با تاکید بر حفظ بنگاه‌های موجود گفت: در شرایط فعلی باید بنگاه‌هایی که دچار کاهش ظرفیت شده‌اند را حفظ کنیم تا بازار از پویایی و حیات نیفتد. اگر حیات بازار متوقف شود پیامدهای زیانباری به دنبال خواهد داشت.

به گفته این کارشناس حوزه کار، بازار کار کشور در چند سال گذشته با چالش‌های بسیاری مواجه شد و در کنار آن بخش اعظمی از بنگاه‌ها تحت تأثیر شرایط اقتصادی به سمت رکود رفتند. کارگاه‌های کوچک آسیب دیدند که این امر نیازمند اتخاذ برنامه‌های دقیق و منسجم برای کاهش بیکاری و رونق اشتغال است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.