صفحه اصلی / اسلایدر / با ممنوعیت واردات برنج تایلندی، برنج خارجی ۲۰ درصد گران شد/تخت‌گاز گرانی برنج/برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم ناخالصی دارد
با ممنوعیت واردات برنج تایلندی، برنج خارجی ۲۰ درصد گران شد/تخت‌گاز گرانی برنج/برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم ناخالصی دارد

با ممنوعیت واردات برنج تایلندی، برنج خارجی ۲۰ درصد گران شد/تخت‌گاز گرانی برنج/برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم ناخالصی دارد

کسب و کار نیوز- مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفته است به تازگی مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تصویب شد که بنا به آن واردات برنج تایلندی ممنوع شده است چراکه برنج تایلندی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرد در بازار داخلی با استقبال مواجه نشد.

شایلی قرائی           

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه سود ناشی از برنج و مرکبات نصیب کشاورز نمی‌شود، گفت: اختلاف شدید قیمت برنج از مزرعه تا بازار را عده‌ای تاجران بی‌انصاف رقم می‌زنند. موسی آقایی با اشاره به تفاوت قیمت دو محصول اصلی و دسترنج مردم شمال شامل برنج و مرکبات از مزرعه تا بازار اظهار داشت: متأسفانه سود این دسترنج نصیب کشاورزان و زحمتکشان اصلی آن نمی‌شود و حلقه گمشده این اختلاف شدید قیمت را عده‌ای رقم می‌زنند که خود را هرچند تاجر می‌نامند اما با روش و منش تجارت اصیل و «کاسب حبیب خدا»، بیگانه هستند.

وی با بیان اینکه دلال و واسطه دو تا چهارتن برنج را از این به آن می‌فروشد ولی کسی که ۱۰۰ تن برنج در انبار احتکار می‌کند، تاجر محسوب می‌شود و نمی‌توان نام دلال را بر وی نهاد، افزود: دلیل نوسانات و تفاوت فاحش قیمت از مزرعه تا بازار تاجرانی هستند که انصاف ندارند.وی گفت: راهکار ثبات در بازار برنج و محصولات کشاورزی این است که نظارت بیشتری روی برنج وارداتی صورت گیرد و مستقیم از واردات به دست مصرف کننده برسد.

آقایی با تاکید براینکه باید نظارت بیشتری روی برنج وارداتی صورت گیرد، گفت: قیمت پایه برنج در فصل جدید شالیکاری بستگی به نظر تاجران و آقایان دارد و اگر برنج خارجی با قیمت واقعی و نظارت به مردم عرضه شود، نرخ برنج چندان بالا نمی‌رود. وی ادامه داد: هیچ کشاورزی بالاتر از ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان محصول را نفروخت و سود بیشتر نصیب واسطه‌ها و تاجران شده است. عضو اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: امیدواریم تجار اصیل و واقعی راهی بیابند تا حقوق تولیدکنندگان واقعی و مصرف کنندگان توسط سودجویان و فرصت طلبان پایمال نشود.

بنابراین گزارش، نام مازندران و شمال روی برنج در همه جای ایران و جهان یک برند محسوب می‌شود، برندی که سوز بر دل بومی‌ها نشاند و سازی برای سوداگران و واسطه‌ها شده است. بابل نخستین تولیدکننده برنج از نظر میزان و دومین تولیدکننده برنج از نظر سطح زیر کشت شالیزارها است و ۴۲ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنج مازندران را داراست اما مشکلات بزرگ در این حوزه، عرصه را برای سوداگری باز و بازار دلالی را در منطقه داغ کرده است. برنج مرغوب منطقه پس از فصل برداشت مستقیم به بازار نمی‌رود و دلالان و سودجویان با خرید انبوه و تخلیط آن با برنج‌های خارجی و نامرغوب درصدد آب کردن برنج‌های بی کیفیت خود هستند و به برند برنج شمال لطمه می‌زنند. از سوی دیگر افزایش بی رویه قیمت برنج و پایین آمدن اعتماد خریدار و کیفی نبود برنج به دلیل تخلیط، کام دلال شیرین می‌شود.

نرخ برنج در فصل برداشت ۳۰ هزار تومان بود و در برخی مناطق تا ۹۰ هزار تومان رسید و دلیل این گرانی سوداگری برخی در بازار برنج، واسطه گری و کاهش تولید مطرح شده است. حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل پیش از این با اشاره به قیمت ۳۰ هزار تومانی برنج در زمان برداشت اصلی‌ترین علت افزایش قیمت را دپو برنج توسط برخی فروشگاه‌ها و تجار عنوان کرد.

وی افزود: در افزایش اخیر قیمت برنج، حدود ۲۰ درصد کمبود محصول زیرکشت و خشکسالی بوده و اصلی‌ترین علت، خرید در تناژ بالا توسط برخی از فروشگاه‌ها و احتکار در انبارهاست، افرادی که برنج را به صورت انبوه خریداری و به صورت قطره چکانی قطره چکانی در بازار عرضه می‌کند و بر قیمت محصول می کشند. در همین زمینه رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل با اشاره به افزایش قیمت برنج گفت: نرخ مصوب برای فروش برنج، بعد از نوروز تعیین و اجرا شد اما به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه برنج شاهد بالا رفتن نرخ این محصول در بنکداری‌ها هستیم.

تقی حسن‌زاده با بیان اینکه نرخ برنج‌های پرمحصول افزایش نرخ را تجربه کردند، افزود: برنج فجر کیلویی ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان، برنج شیرودی کیلویی ۵۰ هزار تومان و برنج‌ شکسته خرده کیلویی ۸۶ هزار تومان در بنکداری بفروش می‌رسد؛ همچنین نرخ برنج کشت دوم به کیلویی ۹۵ هزار تومان رسیده است. رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل با اشاره به کاهش موجودی برنج‌ها در انبارهای شهرهای شمالی، گفت: موجودی برنج‌های کشت دوم هاشمی، طارم، بی‌نام و امراللهی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است درحال‌حاضر بحث احتکار برنج مطرح نیست و این وضعیت تا رسیدن به فصل برداشت جدید این محصول ادامه خواهد داشت. به گفته وی میزان تقاضا برای خرید برنج افزایش پیدا کرده و تقاضا برای خرید برنج روند صعودی به خود گرفته است.

این فعال اقتصادی با اشاره به راه‌های دور زدن نرخ مصوب برنج، تصریح کرد: برخی فعالان در این حوزه برای دور زدن نرخ مصوب فاکتورسازی و… می‌کند و متاسفانه راه‌های دور زدن قوانین وجود دارد و برخی از این راه‌ها استفاده می‌کنند و از سوی دیگر دستگاه‌های نظارتی سخت‌گیری نمی‌کنند. این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چرا کیفیت برنج‌های ایرانی موجود در بازار پایین آمده است، افزود: برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نباید ناخالصی داشته باشد. تاجران و افرادی که در این حرفه شناخته شده هستند برنج ایرانی درجه یک را با برنج خارجی و بی‌کیفیت مخلوط نمی‌کنند. اما برنج‌هایی که نرخ آنها ارزان است و از سوی فروشندگان دوره‌گرد عرضه می‌شود مخلوطی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.