صفحه اصلی / اصناف / برندها / آموزش معاملات فیوچرز کوکوین
آموزش معاملات فیوچرز کوکوین

آموزش معاملات فیوچرز کوکوین

اولین مرحله آموزش فیوچرز کوکوین در این صرافی این است که وارد صفحه اصلی شده، روی Assets و سپس Assets overview کلیک ‌کنیدبرای انجام معادله در این بخش باید مبلغی در بخش futures داشته باشید و از Main account به بخش Futures account پولی را منتقل کرده باشید تا بتوانید معاملات این بخش را انجام دهید.

قبل از هر کار باید یک رمز برای معاملات تعیین کنیمچون قبل از انجام معاملات این رمز از ما خواسته می‌شود و دلیل آن هم افزایش امنیت حساب کاربری شما است.

۱.  از بخش اکانت وارد Account security می‌شویم.

۲.  روی Trading password می‌زنیم.

۳.  یک رمز ۶ رقمی تعیین می‌کنیم و با این کار امنیت حساب یک مرحله بیشتر می‌شود.

از نوار فهرست بالای صفحه قسمت Derivatives یا مشتقات چند انتخاب داریداما بیشتر با Futures Pro کار دارید. (بخش Futures light هم برای انجام معاملات فیوچرز طراحی شده است، اما خیلی ساده و سطحی است و با آن کاری نداریم).

قسمت Futures Brawl هم برای شرط‌بندی بر سر قیمت ارزها است که اگر درست حدس بزنید، دارایی بیشتری به دست می‌آورید و اگر ببازید، پولی را که درگیر شرط‌بندی کرده‌اید از دست می‌دهید. (این بخش برای کاربرانی که احراز هویت نکرده‌اند غیرفعال است).

بخش بعدی هم Leveraged Tokens (توکن‌های اهرم‌دارهستند که فقط در قسمت اسپات (spotمی‌توان خرید و فروش کردتوکن‌هایی که اهرم ۳ آن ارزی هستند که می‌خواهیم خرید و فروش کنیم.

توکن‌های لِورج کوین در حقیقت اهرم ۳ کوینی هستند که در اسپات (spotوجود داردپس اگر قیمت کوین اصلی aجا به جا شود، قیمت توکن‌های لورج (leverageآن ضربدر ۳ جا به جا می‌شوددر ضمن فقط برای معاملات زیر یک هفته به درد می‌خورند و بعد از آن هزینه نگهداری و قرارداد دارند.

برای معامله در این توکن‌ها باید حرکت ارز اصلی را رصد کنیدمثلا اگر حرکت BTC صعودی بود، بهتر است BTC3L را خریداری کنیدنه اینکه حرکت BTC3L را ببینید و از روی آن تصمیم بگیرید.

آموزش معاملات در بخش فیوچرز (futures) کوکوین

برای انجام معاملات در بخش futures، فقط با Futures Pro کار داریمبنابرین روی آن کلیک می‌کنیم و وارد صفحه مورد نظر می‌شویم.

قراردادهای futures، قراردادهای perpetual یا swipe down هستند که طی هر هشت ساعت، عددی به اسم funding fee از کسی که آن قرارداد را باز کرده است، گرفته شده یا به او داده می‌شود.

  •  وقتی funding rate سبزرنگ است، یعنی خریداران و کسانی که معاملات در futures باز می‌کنند، هر ۸ ساعت به اندازه مقداری که مشخص است، از مارجینی (costکه در آن معامله کرده‌اند، کسر می‌شود.
  • اگر funding rate قرمز رنگ باشد، یعنی از آن دسته از تریدرهایی که معامله short یا sell short را دارند، طی هر ۸ ساعت مقدار درصدی که مشخص شده است، کسر می‌شود.

آشنایی با بخش سفارشات یا place order 

پنل معاملات فیوچرز کوکوین پنل خوب، ساده و کاربردی است؛ اما نباید انتظار داشته باشیم مثل بیتنکس یا بای بیت به صورت تخصصی روی معاملات با اهرم و مشتقات کار شده باشدآن پنل‌ها ویژه معاملات مشتق هستند و پنل‌های بسیار حرفه‌ای هستند و دست تریدر را خیلی باز می‌گذارنداما پنل کوکوین هم کار ما را راه می‌اندازد.

دو دسته سفارش در معاملات فیوچرز کوکوین تا زمانی که این مقاله نوشته شده است وجود دارد.

  • Limit شامل buy limit و sell limit
  • Stop

تفاوت limit با Stop  این است که در limit، sell/short داریم که تنظیم یک قرارداد فروش استقراضی  sell short است و نه تسویه!

۱.  buy limitخرید در عددی پایین‌تر از عدد جاری مارکت

۲. و sell limitفروش در عددی بالاتر از عدد جاری مارکت

تفاوت خرید و فروش در future با spot این است که می‌توان از اهرم استفاده کرد و معامله‌ای با حجم تنظیم کرددر واقع کمک می‌کند تا معامله‌ای بزرگ‌تر با هزینه کمتر تنظیم کنید.

هر چه اهرم بیشتری انتخاب کنید، ریسک معامله انجام شده بیشتر و هر چه اهرم کمتری انتخاب شود، ریسک معامله کمتر است.

نکتهتوصیه می‌شود در بالانس اختصاص داده شده به بازار کریپتوکارنسی، ۸۵-۹۰% را به معاملات اسپات (spotاختصاص دهید و نهایتا ۱۰-۱۵% از معاملات خود را به معاملات با اهرم اختصاص دهید.

متاسفانه خیلی از افراد به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به ریسک بالای این موضوع توجه نمی‌کنند.

کرپتو ذاتا یک بازار نقدی است نه یک بازار مشتقاز طرفی به اندازه کافی نوسانی هست که نیازی به استفاده از اهرم در آن نباشدبا این حال اگر علاقه دارید که از اهرم در کریپتو استفاده کنید، کل حجمی که به مجموع معاملات با اهرم اختصاص می‌دهید، بیشتر از ۱۰-۱۵% از بالانس کل شما نباشد.

اگر کسی از روی عواطف شما را تشویق به استفاده از معاملات اهرمی در کریپتو می‌کند، احتمالا خودش اصلا معامله‌گر خوبی نیستاین معاملات بدون کنترل ریسک و مدیریت سرمایه قوی و تجربه زیاد، صدماتی جبران‌ناپذیر به همراه دارند.

اکثر افرادی که معاملات اهرم انجام می‌دهد متضرر می‌شوند، مگر افرادی که اصول و قواعد را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند مدیریت سرمایه انجام دهند.

اگر مدت کمی است (۶-۷ ماهکه در حال انجام معاملات در این بازار هستید، اصلا چنین معاملاتی پیشنهاد نمی‌شودچون احتمال ضرر و زیان آن خیلی بالا استدر ضمن مسئولیت آن صد در صد با خود شما است و نه صرافی و هیچ کس دیگری مسئولیتی بر عهده ندارد.

در صورتی که به چنین معامله‌ای علاقه داشتید:

۱.  به سابقه خود

۲.  میزان یادگیری

۳.  مدیریت سرمایه

۴. و مدیریت ریسک

نگاه کنید و اگر وضعیت قابل قبولی داشتید، نهایتا با ۱۰-۱۵% سرمایه خود وارد این معاملات شوید.

در ضمن هزینه هر معامله را بیشتر از ۱۰ دلار در نظر نگیرید تا ریسک این بخش را تا حد امکان پایین بیاورید.

نحوه بستن یا close یک پوزیشن

شما می‌توانید یک معامله را قبل از اینکه به حد سود یا زیان برسد به صورت دستی ببندیدبا زدن روی گزینه market در منتهای سمت راست معامله در ترمینال، معامله به صورت آنی بسته می‌شوداما پیشنهاد دیگری هم دارید و این است که تعیین می‌کنید وقتی به فلان عدد رسید، فلان مقدار آن را ببندید. (البته این در صورتی است که حد سود و حد ضرر تعیین نکرده باشید). 

حاصل این معامله در بخش ترمینال و قسمت close positions PNL دیده می‌شود.

بخش سفارشات stop در futures

این بخش شبیه به سفارشات limit stop در spot استبا اضافه کردن یک شرط (if یا اگرتحت عنوان stop price به سفارشات limit.

قسمت stop فیوچرز (futures)، ساز و کاری مشابه stop اسپات (spotدارد.

این نوع سفارشات در استراتژی‌های breakout و breakdown نواحی برایس اکشنی و حمایتی و مقاومتی کاربرد دارند.

برای آشنایی بیشتر با صرافی کوکوین و معاملات مختلف در آن به سایت و شبکه های اجتماعی گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی (mahdirajabi.com) سر بزنید.

Aparat: https://www.aparat.com/mahdirajabi.com

Instagram: https://www.instagram.com/mahdirajabi_com/

Twitter: https://twitter.com/mahdirajabi_com

Telegram: https://t.me/mahdirajabi_com

شما می توانید از طریق شماره ی زیر با گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی در تماس باشید:

۰۲۱-۸۸۶۸۴۰۷۷

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.