صفحه اصلی / اسلایدر / رواج قیمت‌های کاذب و کم فروشی در بازار اقلام ضروری/افزایش قیمت برنج، حبوبات و لبنیات/فروش شکر با ۶ نرخ/گوشت گوساله کیلویی ۲۲۰ هزار تومان شد
رواج قیمت‌های کاذب و کم فروشی در بازار اقلام ضروری/افزایش قیمت برنج، حبوبات و لبنیات/فروش شکر با ۶ نرخ/گوشت گوساله کیلویی ۲۲۰ هزار تومان شد

رواج قیمت‌های کاذب و کم فروشی در بازار اقلام ضروری/افزایش قیمت برنج، حبوبات و لبنیات/فروش شکر با ۶ نرخ/گوشت گوساله کیلویی ۲۲۰ هزار تومان شد

کسب و کار نیوز- قیمت انواع گوشت قرمز در روزهای اخیر افزایش عجیب و غریبی را تجربه کرده به‌طوری‌که براساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم گوشت گوساله به ۲۲۰ هزار تومان رسیده است.

شایلی قرائی        

به گزارش کسب و کار نیوز ، بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته اول خرداد ۱۴۰۱ حاکی از افزایش قیمت برنج، حبوبات و لبنیات در مغازه‌ها است ضمن اینکه قیمت مرغ و تخم‌مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است. بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته اول خرداد ۱۴۰۱ حاکی از افزایش قیمت برنج، حبوبات و لبنیات در مغازه‌ها است ضمن اینکه قیمت مرغ و تخم‌مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است.

بر این اساس، اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به تغییرات گسترده در بازار کالاهای اساسی طی دو هفته اخیر شده و قیمت تخم‌مرغ که ۷۶ هزار تومان در هر شانه مصوب شده، در مغازه‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت مرغ که ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تصویب شده، در مغازه‌های سطح شهر به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که کمبود روغن در مغازه‌های سطح شهر برطرف شده اما درباره کالایی مانند شکر همچنان محدودیت عرضه وجود دارد. علاوه بر این، قیمت برخی از ارقام برنج هندی حدود ۴۰ هزار تومان در هر کیسه ۱۰ کیلوگرمی افزایش داشته و قیمت حبوبات که از هفته‌های گذشته روند صعودی گرفته، همچنان در مسیر افزایش قیمت قرار دارد به طوری که نرخ هر کیلوگرم لوبیاچیتی تا ۶۵ هزار تومان نیز افزایش یافته است. قیمت گوشت گوساله هم که از هفته پیش روند افزایشی گرفته بود، همچنان در ریل افزایشی قرار دارد و نرخ هر کیلوگرم از این کالا به ۲۲۰ هزار تومان رسیده است.

در این رابطه حاج‌علی‌اکبری، خطیب جمعه تهران گفته است دولت تدبیری کند که مردم آسیب نبینند. خطیب جمعه تهران اضافه کرد: دولت تدبیری کند که طبقات ضعیف جامعه که معمولا بار اصلاح اقتصادی بر دوش آن‌هاست و آنان را آزار می‌دهد، بیش از این آسیب نبینند و طعم شیرین اصلاح را بچشند و اراده ملی با این عملیات هماهنگ بشود.

از دولت توقع داریم که الان که این مجاهدت تاریخی را در دستورکار قرار داده، گفت‌وگو با مردم، کمک‌گرفتن از آن‌ها، پرداخت به‌موقع یارانه، اصلاح سامانه‌ها، وسعت توزیع کالاهای اساسی در مراکز عرضه، منطقی‌سازی قیمت‌ها، نظارت قوی و برخورد با متخلفان را در دستورکار جدی خود قرار بدهد.

در همین زمینه دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تا اقدامات اولیه دولت برای حذف یارانه در این حوزه انجام شود، زمان می‌برد. امیدواریم موضوع قیمت‌ها به ‌ویژه کالاهای اساسی مدیریت شود. در حال حاضر شکر با ۶ نرخ در بازار عرضه می‌شود. شکر در بازار از کیلویی ۱۳ هزار تا کیلویی ۲۵ هزار تومان وجود دارد. شکر کیلویی ۱۵ هزار تومان و ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ‌های دولتی شکر برای مصرف کنندگان است. این تغییرات ناگهانی ناشی از سودجویی و فرصت طلبی برخی تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان بود که مشکلاتی را در بازار ایجاد کرد.

قاسمعلی حسنی اضافه کرد: اگر دولت اجازه کار به بخش خصوصی را بیشتر بدهد و در کشور را باز کند و اجازه بدهد کالا وارد کشور شود با ورود کالای خارجی تولید کننده زیر فشار قرار گیرد تا سود خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهد و در خدمت مصرف کننده باشد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی آن سوی مرزها ۶ برابر قیمت دارد، اظهار داشت: همه چیز باید آزاد باشد و کار باید به بخش خصوصی کاردان و فعال سپرده شود. دولت باید اهرم‌های نظارتی خود را داشته باشد. ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا نیمایی و مانند آن بجز فساد، رانت و باند هیچ چیزی ندارد. قیمت‌های دستوری و برخورد‌های پلیسی، جواب نمی‌دهد و عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی هن باید سیاست گذار باشد و دخالت نکند. باید اجازه دهد بخش خصوصی وارد عمل شود. صدور بخشنامه‌های یک شبه آسیب بزرگی به بازار وارد می‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.