صفحه اصلی / اسلایدر / قطار گرانی‌ها هم‌چنان پیش می‌رود/افزایش قیمت ۶۰ تا ۸۰ درصدی انواع شوینده ها/صابون و خمیردندان ۸۰ درصد گران شد
قطار گرانی‌ها هم‌چنان پیش می‌رود/افزایش قیمت ۶۰ تا ۸۰ درصدی انواع شوینده ها/صابون و خمیردندان ۸۰ درصد گران شد

قطار گرانی‌ها هم‌چنان پیش می‌رود/افزایش قیمت ۶۰ تا ۸۰ درصدی انواع شوینده ها/صابون و خمیردندان ۸۰ درصد گران شد

کسب و کار نیوز- انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران قیمت های جدید مواد شوینده را اعلام کرد. بر اساس صورتجلسه منتشر شده از سوی انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران انواع شوینده ها افزایش قیمت 60 تا 80 درصدی دارند. پودرهای شوینده دستی 70 درصد، پودرهای شوینده ماشینی 65 درصد، مایعات دستشویی و ظرفشویی 60 درصد، شامپو 50 درصد، صابون و خمیردندان 80 درصد و سایر محصولات شوینده و بهداشتی 50 درصد مشمول افزایش قیمت شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از آنجا که قیمت محصولات شوینده بر روی این تولیدات درج می شود، کمتر ممکن است افزایش قیمت خارج از نرخ درج شده بر روی کالا اتفاق بیفتد. در نتیجه افزایش قیمت ها در بازار معمولا از رشد قیمت کارخانه ناشی می شود. البته چندی پیش رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده از افزایش قیمت مواد شوینده بعد از ماه مبارک رمضان خبر داده بود. بختیار علم بیگی گفت: به دلیل گران شدن مواد اولیه داخلی و خارجی و همچنین افزایش دستمزد کارگران در چند ماه گذشته، تصمیم گرفته شد بعد از ماه رمضان قیمت شوینده‌ها را افزایش دهیم تا برای تولید کننده‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی درباره راهکار کنترل قیمت‌های مواد شوینده و بهداشتی گفت: دولت باید فکری در این مورد بکند. حداقل پتروشیمی‌هایی که در داخل تولید مواد اولیه دارند و سود آن‌ها هم کم نیست، می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. در واقع می‌توان از سود آن‌ها کم کرد؛ چرا بعضی از پتروشیمی‌ها باید اعلام کنند که تا ۱۵۰ درصد سود داشته‌اند؟

او در ادامه افزود: همکاران ما فعلا تحمل می‌کنند تا بعد از ماه مبارک رمضان افزایش قیمت‌های مواد شوینده را اعمال کنند. تمام کشور‌های اسلامی در این ماه حتی سعی می‌کنند تخفیف هم بدهند، به همین دلیل ما هم قیمت‌ها را فعلا تا پایان این ماه مبارک حفظ کرده‌ایم. علم‌بیگی درباره میزان افزایش قیمت گفت: تعیین درصد افزایش نرخ بستگی به عوامل متعدد دارد و هم اکنون نمی‌توان به صورت دقیق آن را مشخص کرد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده با بیان اینکه برای افزایش کیفیت، باید محصولات جدید تولید شود، افزود: سازمان استاندارد، سازمان حمایت، سازمان غذا و دارو و کارشناسان در انجمن، برکیفیت محصولات شوینده نظارت دارند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این رابطه اعلام کرد نرخ این محصولات در بازار بالا رفته است. حجت الله فیروزی در این مورد با اشاره به صحبت های دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران مبنی بر عدم افزایش قیمت مواد شوینده تا پایان خرداد ماه، اظهار داشت: علی رغم این صحبت ها، برخی محصولات شوینده در بازار افزایش قیمت داشته ‌اند.

وی درباره دلایل گرانی مواد شوینده اظهار داشت: بخشی از این موضوع به سیاست های دولت بر می گردد زیرا دولت باید سیاست هایی اتخاذ کند که ضمن رعایت حقوق تولیدکنندگان، مصرف کنندگان نیز دچار مشکل نشوند. البته بدیهی است که اگر تولید برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نباشد نمی توانند به روند تولید مواد شوینده ادامه دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان، گفت: مجلس در بخش مربوط به تولید در بودجه سال جاری، اقدام به کاهش مالیات کرد و دولت هم می تواند در کنار این اقدام، مشوق ها و حمایت هایی را اعمال کند. فیروزی با اشاره به افزایش حقوق و دستمزد کارگران، افزود: این مسئله طبیعتاً تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می کند زیرا این موضوع عاملی مهمی در افزایش هزینه ها است. همچنین افزایش هزینه های حامل های انرژی در کنار رشد قیمت مواد اولیه عواملی در افزایش هزینه تولیدکنندگان مواد شوینده محسوب می شوند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: باید بپذیریم که وقتی نرخ ارز گران شود، موادی شوینده ای که ماده اولیه آنها وارداتی است، با افزایش قیمت روبه رو شود.

علیرضا رضایی قهرودی اضافه کرد: اگر کسی بگوید ارز تأثیری بر قیمت‌ها ندارد، اشتباه می‌کند. طبیعی است اگر دلار گران شود، نرخ این اقلام نیز تغییر کند. درست است که از نظر تقاضا و میزان تولید و مواد موجود در بازار مشکلی وجود ندارد اما در شرایط کنونی که نرخ ارز ثبات ندارد شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده هر روز مجبورند مواد اولیه خود را با قیمت بیشتری خریداری کنند و در نتیجه قیمت محصولات نهایی آنها هم گران‌تر می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.