صفحه اصلی / سرخط خبرها / مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن
مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن

سرمقاله

برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سال و در مجموع ۴ میلیون مسکن در ۴ سال باید مشارکت بخش خصوصی را در کنار دولت داشته باشیم. مشکلات امروز از قبل نیز پیش بینی شده بود. نبود زمین و آورده موجب می شود دولت برای ساخت و تولید این تعداد واحد مسکونی که هیچ زمانی تا به امروز موفق به تحقق آن نشده است، دچار چالش شود. همانطور که امروز شاهد آن هستیم موانع تحقق طرح نهضت ملی مسکن هر روز بیشتر نمایان می شود. مشارکت دیگر کشورها نیز در ساخت مسکن به هیچ عنوان قابل اجرا نیست. چین یا هر کشور دیگری قادر نخواهد بود در ایران مسکن بسازد. فناوری های این کشورها برای ساخت مسکن با بسترهایی که در کشور وجود دارد همخوانی ندارند. عدم تحقق مشارکت دیگر کشورها را بارها هشدار داده بودیم و این که باز هم مسوولان بخواهند باز هم مسکن توسط خارجی ها تولید کنند، اشتباه محض است.
مشارکت بخش خصوصی تنها راه حل موجود برای ساخت مسکن به اندازه کافی است. این امکان باید برای بخش خصوصی فراهم شود تا صرفه اقتصادی آن را توجیه کند. به دلیل تورمی که این روزها بازار مسکن دارد نمی دانیم تا چند سال دیگر چه میزان بر قیمت مسکن اضافه شده و همین امر بخش خصوصی را از حضور در این طرح ها منصرف می کند. بدون اینکه بدانیم آیا طرحی های مسکنی قابلیت اجرایی شدن دارند آنها را در بوق و کرنا می کنیم. تازه بعد از اعلام آن چالش ها و موانع پیش روی آن نمایان می شوند. طی سال‌های گذشته همواره دولت‌ها تلاش کردند سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی بسازند اما به خاطر کمبود منابع مالی، نبود بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تسهیل‌کننده‌ فعالیت بخش خصوصی، هیچگاه این هدف محقق نشد و در حال حاضر هم چیزی تغییر نکرده است.
آنچه که در بستر مسکن طی ۵۰ سال گذشته وجود داشته هیچ تغییری نکرده است. بجز یک سری گفتمان‌ها و وعده وعیدهایی که داده می‌شود در عرصه عملیاتی اتفاق خاصی نمی‌افتد. یک جا کلنگ ۲۰ هزار واحد زده می‌شود، جای دیگر ۳۰ هزار واحد به مرحله اجرا می‌رسد که عادی است و طی چند دهه گذشته همیشه همین اتفاق تکرار شده است. هر دولتی آمده دقیقا سناریوی دولتهای قبلی را تکرار کرده است. انگار یک پروژه را تحت عنوان مسکن تعریف می‌کنند و بعد بحث منابع مالی و بانکها را مطرح می‌کنند. وامها و تسهیلات را کمی بالا می‌برند و گمان بر این است که این قضیه همینطور ادامه خواهد داشت. اینکه می‌گوییم سالیانه یک میلیون واحد مسکونی می‌خواهیم بسازیم با حرف انجام نمی‌شود بلکه زیرساختهایی را لازم دارد که زمان‌بر است ولی باید از یک جایی شروع کرد. اما مساله این است که دولت‌ها کار را شروع نمی‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.