صفحه اصلی / سرخط خبرها / تسهیل شرایط باز پرداخت وام مسکن
تسهیل شرایط باز پرداخت وام مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

تسهیل شرایط باز پرداخت وام مسکن

سرمقاله

افزایش مبلغ وام خرید مسکن گامی مثبت در راستای افزایش قدرت خرید مردم است. البته باید دید شرایط پرداخت و بازپرداخت اقساط این تسهیلات چگونه خواهد بود. با توجه به رشد قیمتی که در بازار مسکن در چند سال اخیر اتفاق افتاده باید مبلغ وام خرید افزایش پیدا کند. هرچند ۷۰۰ میلیون تومان نیز تنها ۲۵ درصد از هزینه خرید یک واحد معمولی در تهران را پوشش می دهد اما باز هم قدمی مناسب برداشته می شود.
بنابراین اینکه این وام به چه کسانی تخصیص پیدا می کند و بازپرداخت آن چگونه است باید اطلاع رسانی بیشتری انجام شود. در حال حاضر این اقساط برای وام ۷۰۰ میلیون تومانی ۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. دولت باید بانکها را وادار کند تا بازپرداخت اقساط را بلندمدت کند. اگر بانکها موظف شوند تسهیلات را ۲۵ ساله کنند مبلغ اقساط کمتر می شود و افراد واجد شرایط بیشتری می توانند از این وام استفاده کنند. در حال حاضر بازپرداخت این تسهیلات احتمالا ۱۸ ساله است که نرخ اقساط ۱۱ میلیون تومان شده است.
در رابطه با تورم زایی این تسهیلات نیز باید شرایط کشور در نظر گرفته شود. بالاخره کسری بودجه، گرانی های اخیر ناشی از حذف ارز دولتی و حذف یارانه برخی اقشار مطرح است. ممکن است این تسهیلات موجب ایجاد تورم شود اما چاره ای هم به جز افزایش تسهیلات وجود ندارد. پرداخت تسهیلات و تقویت مالی خریداران و سازندگان مسکن می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در تسریع سرعت خروج بازار مسکن از رکود باشد. با تقویت مالی و افزایش قدرت خرید خانوارها برای خرید ملک می‌توان تقاضا برای مسکن در بازار را افزایش داد که همین امر می‌تواند محرکی برای بازار مسکن شود و زمینه برای ورود سرمایه‌گذاری‌های جدید و بازار ساخت‌وساز را ایجاد کند.
اما در مجموع راه خانه دار شدن اقشار بی مسکن یا بد مسکن تنها پرداخت تسهیلات نیست. دولت باید با کمک بخش خصوصی به خانه سازی و تولید مسکن اقدام کند. توان دولت برای اجرای طرح جهش تولید مسکن، کافی نیست. دولت باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی فراهم کند. این هم مستلزم آن است که منافع بخش خصوصی در آن لحاظ شود تا انگیزه پیدا کند. بخش خصوصی به دلیل پایین بودن هزینه‌های سربار و در اختیار داشتن نیروی انسانی توانایی اجرا دارد اما باید منابع این طرح از جایی تامین شود که تورم‌زا نباشد والا می شود شبیه طرح مسکن مهر که با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی، پول پرقدرت وارد بازار کردند و به تورم سنگین منجر شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.