صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت نان؛ تکذیب دولت و سردرگمی مردم/نان سنتی خودسرانه گران شد
افزایش قیمت نان؛ تکذیب دولت و سردرگمی مردم/نان سنتی خودسرانه گران شد

افزایش قیمت نان؛ تکذیب دولت و سردرگمی مردم/نان سنتی خودسرانه گران شد

کسب و کار نیوز- مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که به رغم تاکیدات دولت و مسوولان، افزایش قیمت در نان سنتی هم اتفاق افتاده است. افزایش قیمت آرد به دنبال حذف ارز دولتی تخصیص یافته به آن، موجب گرانی در بخش های وابسته به این کالا شده است. نان فانتزی به اندازه ای گران شد که فروش آن تا 70 درصد کاهش داشته است. این گرانی به نان سنتی هم رسیده است. هرچند مسوولان هر بار در اظهارات خود از عدم افزایش قیمت نان سنتی تا پایان سال خبر می دهند. نانوایی ها اعلام کرده اند تا قبل از حذف ارز دولتی و یارانه آرد نیز بسیاری از آنها آرد یارانه ای دریافت نمی کردند و هزینه های نانوایی ها با درآمدها اصلا همخوانی نداشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به هر ترتیب به رغم تکذیب دولت افزایش قیمت نان در بسیاری از شهرها و بسیاری از نانوایی های پایتخت اتفاق افتاده و مردم را سردرگم کرده است. نان سنتی هر چند خودسرانه افزایش قیمت داشته اما این اتفاق افتاده و باید مورد بررسی و نظارت قرار گیرد. نان قوت غالب مردم است و نمی توان به راحتی در آن افزایش قیمت اعمال کرد. به عبارتی نان را می توان خط قرمز در افزایش قیمت کالاها عنوان کرد. البته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه اعلام کرد برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است.

بر اساس اعلام سازمان حمایت، برای شهر تهران قیمت نان بربری ساده یارانه ای (وزن چانه ۶۰۰ گرم) ۱۸۰۰ تومان، نان بربری ساده پخته رایگان (وزن چانه ۶۰۰ گرم) ۲۵۰۰ تومان، نان سنگک ساده یارانه ای. (وزن چانه ۶۵۰ گرم) ۲۰۰۰ تومان نان سنگک رایگان پخته (وزن چانه ۶۵۰ گرم) ۳۰۰۰ تومان نان تافتون یارانه ای (وزن چانه ۲۲۰ گرم) ۷۰۰ تومان نان تافتون آزاد پخته (وزن چانه ۲۲۰ گرم ساب ۲۲۰ گرم) نان لواش (وزن چانه ۱۶۰ گرم) ۵۰۰ تومان نان لواش ساده آزادپز (وزن چانه ۱۶۰ گرم) ۶۵۰ تومان نان سنتی تافتون یارانه ای (وزن چانه ۲۵۰ گرم) ۹۰۰ تومان نان تافتون سنتی آزادپز (۲۵۰ گرم وزن چانه ۲۰ تومان) نان تافتون خراسانی یارانه ای (وزن چانه ۳۰۰ گرم) ۱۰۰۰ تومان، نان تافتون خراسانی آزادپز (وزن چانه ۳۰۰ گرم) ۱۵۰۰ تومان است.

این در حالی است که استاندار تهران با تاکید بر اینکه موجودی انبارها در وضعیت خوبی است و ذخیره‌سازی خوبی صورت گرفته و کمبودی برای آرد در سطح استان تهران نداریم، افزود: هیچ افزایش قیمتی برای نان فعلا وجود ندارد. محسن منصوری گفت: مسئله آرد و نان برای کشور و به تبع آن استان تهران مسئله‌ای کاملا مهم و حیاتی است. با توجه به اینکه نان قوت غالب است به هیچ عنوان موضوعات مربوط به آن قابل تسامح نیست و در ساماندهی آن نباید تعللی صورت بگیرد.

مدیر کل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفته است هیچگونه تغییر قیمتی درباره نان سنتی (لواش، سنگک و بربری) وجود ندارد و گرانی نان تکذیب می‌شود. امراللهی اضافه کرد: مردم از طریق سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ تعزیرات گرانی را اعلام کنند.  سه نوع آرد سبوس ۲۸ درصد ۱۶ هزار و و ۹۰۰، آرد با سبوس ۱۸ درصد به قیمت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است که اکثرا از این آرد استفاده می‌کنند و سبوس ۲۲ درصد نیز ۱۶ هزار تومان است. این قیمت‌ها در سایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان درج شده است.

در همین زمینه عضو هیئت مدیره اتحادیه نان سنگک در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: آخرین نرخنامه نانوایان مربوط به سال ۱۴۰۰ است و نرخ جدید داده نشده اما هزینه‌های تولید در امسال افزایش یافته است. مسعود زراعتکار در واکنش به حواشی افزایش قیمت نان در واحد های سنتی آزا‌‌‌د پز( نیمه یارانه ای) اضافه کرد: قیمت نان این واحد‌ها نیز تغییری نکرده است و آرد به قیمت قبل در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

این فعال صنفی اظهار داشت: آخرین نرخنامه نانوایان مربوط به سال ۱۴۰۰ است و نرخ جدید داده نشده اما هزینه‌های تولید در امسال افزایش یافته است. وی افزود: طرح نان با کارت قرار است به زودی در زنجان آغاز شود. وضعیت قیمت نان برای نانوایان در سال جدید نیز مشخص می‌شود اما قیمت ها چه در گروه یک چه در گروه دو که نیمه یارانه ای هستند تغییری نکرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه نان سنگک ادامه داد: در صورتی که نرخ آرد برمبنای گندم ۱۲ هزار تومان باشد، مبلغ آرد هر عدد نان ۶ هزار تومان و به احتساب هزینه‌های دیگر، نرخ هر عدد نان ۱۰ هزار تومان می‌شود اما دولت برنامه‌ای برای تغییر نرخ نان برای مصرف‌کننده ندارد.

وی تصریح کرد: سه نوع آرد میان نانوایان توزیع می‌شود که این امر مشکلات نظارتی برای واحد‌های صنفی ایجاد کرده و دولت به دنبال یکسان‌سازی نرخ آرد نانوایی‌ها است. زراعتکار افزود: گروه سوم نانوایان که در یک سال گذشته ایجاد شده‌اند و جواز دارند، آرد دولتی و نرخ مصرف‌کننده به آنها داده نشده و رها هستند که با یکسان‌سازی نرخ آرد تکلیف آنها نیز مشخص می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.