صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / پوشش ۵G در تمام مراکز استان‌ها و شهرهای اصلی/برنامۀ ایرانسل برای دو سال آینده
پوشش ۵G در تمام مراکز استان‌ها و شهرهای اصلی/برنامۀ ایرانسل برای دو سال آینده

پوشش ۵G در تمام مراکز استان‌ها و شهرهای اصلی/برنامۀ ایرانسل برای دو سال آینده

کسب و کار نیوز - بیش از یک سال پس از راه‌اندازی ششمین سایت 5G ایرانسل در جزیرۀ کیش و همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش (KITEX 2022)، «سمینار تخصصی نسل پنجم ارتباطات» با حضور مدیران و صاحب‌نظران حوزۀ ارتباطات، در این جزیرۀ زیبای خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، این سمینار، صبح امروز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، با حضور آنلاین دکتر صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و حضور دکتر حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل، مهندس مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکۀ همراه اول و برخی دیگر از مدیران و صاحب‌نظران حوزۀ ارتباطات، توسط گروه طیف ایران برگزار شد. معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در این سمینار، با اشاره به تعداد سرویس‌های نسل پنج که در جهان عرضه شده و پیش‌بینی روند فراگیری ۵G در جهان، برآورد تعداد دستگاه‌های نسل پنج در جهان را بیش از ۹۵۰ نوع دستگاه دانست و گفت: در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون دستگاه با قابلیت پشتیبانی از ۵G، در شبکۀ ایرانسل فعال است.

وی ملاحظات مدنظر در واگذاری فرکانسی را در نظر گرفتن مشترکان فعلی خدمت TD-LTE، لحاظ شدن حداقل یک کریر ۱۰۰ مگاهرتزی برای اپراتورهای اصلی، دارا بودن حداقل هزینۀ Refarming، آینده‌نگری و قابلیت توسعه در بلندمدت و نیز اختصاص فرکانس بر اساس حجم ترافیک داده اپراتور عنوان کرد و پیشنهاد ایرانسل دربارۀ اختصاص فضای فرکانسی به اپراتورها برای توسعۀ خدمات نسل پنج را بیان کرد.

بولوردی با اشاره به نقشۀ راه گذار شبکه‌های ارتباطی کشور به نسل پنج، نقشۀ راه ایرانسل برای توسعۀ ۵G را تشریح کرد و توسعۀ پوشش نسل پنج در تمام مراکز استان‌ها و شهرهای اصلی کشور را از جمله برنامه‌های ایرانسل برای دو سال پیش رو برشمرد. وی همچنین با اشاره به چالش‌های موجود در زمینۀ سرمایه‌گذاری و کمبود منابع نقدینگی، خواستار تسریع در اصلاح تعرفه‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات شد تا اپراتورها بتوانند بیش از پیش، در زمینۀ فناوری‌های جدید و ارتقای کیفیت شبکه، اقدام کنند.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در این سمینار، پیشنهاد از رده خارج کردن فناوری ۳G و آزادسازی فرکانس‌های آن توسط سازمان تنظیم مقررات، برای اختصاص به سایر فناوری‌های ارتباطی از جمله ۴G و ۵G را مطرح کرد و نیز با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور قطر و احتمال میزبانی کیش از شرکت کنندگان این رویداد، اعلام آمادگی کرد که ایرانسل، علاوه بر سایت نسل پنج موجود در جزیرۀ کیش، این جزیره را همزمان با جام جهانی، تحت پوشش کامل ۵G قرار دهد.

ششمین سایت تجاری ۵G ایرانسل، در جزیرۀ کیش، ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

بولوردی در سخنان خود، از سازمان تنظیم مقررات درخواست کرد تا در فرایند مذاکره با شرکت‌های سازندۀ تلفن‌همراه در خصوص رفع مشکل عدم امکان استفاده از فناوری ۵G در برخی مدل‌های تلفن‌همراه، با اپراتورها همکاری کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار رگولاتوری است و هنوز انجام نشده است، خواستار تسریع در این واگذاری از سوی رگولاتوری شد.رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در این سمینار، با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره معماری کلان شبکه ملی اطلاعات، در افق ۱۴۰۴، موظفیم ۱۰ درصد کاربران موبایل را تحت پوشش ۵G و ۸۰ درصد خانوارها را تحت پوشش دسترسی اینترنت خانگی (فیبر نوری) با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه قرار دهیم، گفت: با مصوبه اخیر دولت و اختصاص ۸ درصد از درآمد دولت از اپراتورها برای توسعه فیبرنوری، دولت جدیت خود را در پروژۀ فیبرنوری نشان داد. اجرای سه سالۀ این پروژه، کار راحتی نیست و همه باید بسیج شویم تا این کار سخت را انجام دهیم.

وی با اشاره به نقشۀ راه توسعۀ نسل پنج، از برگزاری مزایدۀ باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز در سال جاری خبر داد و با اعلام اینکه مذاکره با صداوسیما برای استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز، همچنان دنبال می‌شود تأکید کرد: در این زمینه، شرایط از هر موقع دیگری مناسب‌تر است.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در توسعۀ شبکۀ موبایل، متکی به درآمد اپراتورها است، تصریح کرد: متأسفانه، به خصوص طی ۲-۳ سال اخیر و به خاطر رشد شدید هزینه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری کافی برای توسعه شبکه فراهم نشد و ما در این دوره، در حال تلاش هستیم وضعیت درآمدی اپراتورها را هم بهتر کنیم تا منابع کافی برای سرمایه‌گذاری، هم برای بهبود کیفیت شبکه و هم برای توسعۀ ۵G در اختیار داشته باشند. امیدواریم که توسعۀ نسل پنج هم مانند توسعۀ نسل چهار، با سرعت در کشور انجام شود. معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز در این سمینار، به موضوعات مرتبط با نسل‌های جدید تلفن همراه، طیف فرکانسی و چالش‌های پیش‌رو اشاره کرد.

طاهری‌بخش خواستار تسریع در تعیین تکلیف واگذاری فرکانس به اپراتورها شد و گفت: از روزی که فرکانس واگذار شود، یک سال و نیم زمان لازم است تا بتوان اولین سرویس تجاری را عرضه کرد. همچنین در نشست تخصصی «الزامات و راهکارهای واگذاری فرکانس ۵G در ایران» که در ادامۀ این سمینار برگزار شد، معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، با ارائۀ آماری از تعداد اتصال‌های پهن‌باند ثابت و همراه کشور، بر اجرای هر چه سریعتر پروژۀ توسعۀ فیبرنوری خانگی و کاهش فشار موجود بر شبکۀ همراه کشور، تأکید کرد.

مهندس نسترن محسنی، به موضوع‌های مورد توجه رگولاتوری در حوزۀ فرکانس، از جمله تدوین ضوابط واگذاری ثانویه باندهای فرکانسی اشاره و شرایط و الزامات موجود برای واگذاری باندهای فرکانسی جدید با هدف توسعۀ ۵G را تشریح کرد.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و توانست در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، نخستین بار در ایران، نمونه‌ای از شبکۀ کامل ۵G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، آزمایش کند.

نخستین سایت تجاری نسل پنجم تلفن‌همراه، اول مرداد ماه ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، توسط ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی شد. این سایت توسط رئیس‌جمهوری وقت و در حاشیه جلسه هیأت دولت، به صورت آنلاین افتتاح شد. هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری ۵G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، با حضور مدیرعامل ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹، با حضور وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل، در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.

پنجمین سایت ۵G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت. ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم، سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

هفتمین سایت ۵G ایرانسل هم، چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، در محوطۀ باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی، مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل، راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت. هشتمین سایت ۵G ایرانسل که نخستین سایت نسل پنج دولت سیزدهم محسوب می‌شد نیز روز سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰، طی مراسم بازدید دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات از ساختمان مرکزی ایرانسل، به صورت آنلاین، در یک منطقۀ پرترافیک در شهر «اندیشه» واقع در غرب استان تهران، افتتاح شد.

علاوه بر این هشت سایت، سایت نسل پنج ایرانسل در شرکت فولاد مبارکه، به عنوان نخستین تجربۀ کاربست تجاری ۵G در صنعت، پیرو تفاهم‌نامۀ منعقد شده بین دو شرکت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، خدمات لازم برای تأمین زیرساخت ارتباطی تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه، با عنوان «کارخانۀ متصل» را فراهم کرده است. ایرانسل، در روز اول مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با نخستین سالروز راه‌اندازی تجاری شبکۀ نسل پنج خود، موفق شد تا بار دیگر، رکورد سرعت اینترنت در ایران را به نام خود ثبت کند و در حضور رسانه، به سرعت ۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه، در شبکۀ واقعی و تجاری نسل پنج، دست یابد. ایرانسل همچنان، با داشتن ۹ سایت تجاری نسل پنج، رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های تجاری ۵G در ایران است و به زودی با رفع دغدغۀ تخصیص فرکانس، گام بزرگی در ادامۀ مسیر پیاده‌سازی برنامۀ توسعۀ شبکۀ نسل پنج خود در ایران بر می‌دارد.

ایرانسل، اولین ارائه‌دهندۀ ۵G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکۀ نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا ۶G را نیز از آغاز سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری آغاز کرده است. توسعه شهر هوشمند، فناوری‌های نوین مالی، رمزارزها و بلاکچین، فعالیت‌های محور IT، فناوری‌های توسعه‌ای اطلاعات و ارتباطات و همچنین توسعه همکاری با شرکت‌های ارتباطی بزرگ کشور و شناسایی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، محور‌ها و اهداف برگزاری نمایشگاه کیتکس ۲۰۲۲ است که با حضور ۱۸۰ شرکت، از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش در حال برگزاری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.