صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت ارز به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت/دلار در وضعیت قرمز/محرک‌های افزایشی در بازار ارز
قیمت ارز به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت/دلار در وضعیت قرمز/محرک‌های افزایشی در بازار ارز

قیمت ارز به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت/دلار در وضعیت قرمز/محرک‌های افزایشی در بازار ارز

کسب و کار نیوز- گزارش ها از بازار ارز نشان می دهد قیمت دلار به 30 هزار و 500 تومان رسیده است. تحلیلگران می‌گویند درشرایط فعلی صرف‌نظر از مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند در آینده قیمت ارز تأثیر داشته باشد، رشد نقدینگی و چشم‌اندازهای تورمی می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده بر روند قیمت ارز باشد. در این میان سناریوی دیگری نیز توسط تحلیلگران درباره علت افزایش قیمت دلار مطرح می‌شود. بر هم خوردن تعادل در بازار اقلام اساسی طی روز‌های اخیر می‌تواند از مهم‌ترین علل شیوع نا‌اطمینانی و افزایش میزان تقاضا در بازار ارز باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق این استدلال با افزایش سطح عمومی قیمت برخی از کالا‌های مهم و اساسی نوعی ترس از افزایش قیمت‌های بیشتر در جامعه به وجود آمده و در نتیجه عده‌ای از مردم در جهت پوشش دادن این موج افزایشی و حفظ دارایی‌های خود درصدد خرید و ذخیره ارز برآمدند. این افزایش میزان تقاضا نیز باعث از بین رفتن تعادل بازار و در نتیجه افزایش قیمت ارز شده است.

اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در این رابطه می گوید: اگر اساس را علم اقتصاد و نرخ‌های موجود درباره تورم و بهره و بیکاری در کشور و تفاوت آن با کشورهای حوزه دلار درنظر بگیریم، می‌توانیم نرخ دلار برای سال‌جاری را حدود ۳۵هزار تومان برآورد کنیم.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات بازار ارز این طور توضیح داد :التهاب در بازار غیر رسمی که ناشی از آثار روانی است، حتما کاهش خواهد یافت. صالح آبادی با تاکید بر این که تعادل و آرامش با تامین ارز در بازار حاکم خواهد شد، گفت: به عنوان بازارساز هم در بازار نیما و هم در بازار متشکل حضور موثر خواهیم داشت. وی با بیان این که ذخایر اسکناس بانک مرکزی به بیشترین اندازه در تاریخ رسیده است، تصریح کرد:  با وزارت صمت جلسات متعددی داریم. با توجه به بهبود وضعیت منابع ارزی کشور ثبت سفارش‌ها نیز بیشتر شده است.

افزایش تقاضا در بازار ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

اتفاقاتی که در روزهای اخیر در بازارهای مختلف افتاده حاشیه های بسیاری را به همراه داشته است. به عبارتی بازار ارز از جوانب مختلفی تحت فشار است. حذف ارز دولتی انتظارات تورمی ناشی از گران شدن کالاها را افزایش داده و این اتفاق موجب تقاضا در بازار ارز شده است. یعنی انتظارات تورمی موجب رشد تقاضا در بازار ارز شده است. مردم برای حفظ ارزش پول خود به سمت این بازار رفته اند. تعطیلات بازار چین، مشکلات تحویل درهم در خارج از کشور هم مشکل آفرین شده است. از سوی دیگر در هرات، طالبان برای ایران محدودیت هایی را ایجاد کرده اند. این عوامل موجب شده اند تا رشد نرخ ارز روند بیشتری به خود بگیرد.

در مجموع اتفاقاتی که در حوزه افزایش قیمت کالاها افتاده موجب تاثیرگذاری بر دیگر بازارها شده است. در این بین جو روانی بر جو واقعی غلبه کرده است. بانک مرکزی برای افزایش تقاضای ایجاد شده باید عرضه خود را بیشتر کند. چنانچه در دو روز گذشته نیز این اقدام را انجام داده ولی عملا تاثیری بر بازار نداشته است. به عبارتی عرضه بیشتر نتوانست پاسخگوی نیاز بازار باشد.

شرایط فعلی جنگ دولت و سیاست های آن با دلار است. باید مدیریت صحیح و منسجم انجام شود تا تاثیرپذیری نرخ ارز از این اتفاقات کمتر شود.افزایش نرخ ارز بار مضاعفی بر افزایش قیمتها دارد و موجب مشکلات اجتماعی خواهد شد. تورم حاصل از حذف ارز ترجیحی را ۱۰ درصد اعلام کرده اند که اگر حداقل همین ده درصد هم بر بازار ارز تاثیر بگذارد رشد قیمت دلار قابل پیش بینی است. اگر جدید کسری بودجه داشته باشیم، دور از ذهن نیست که دولت به دنبال استفاده از دلارهای نفتی برای تأمین این کسری باشد. در این صورت دلار نرخ ۳۰ هزار تومان را تجربه می کند و واردات کالا نیز با همین نرخ انجام خواهد شد. اتفاقی که شاهد آن هستیم.

همان‌طور که دیدیم در ماه‌هایی که از توافق صحبت می‌شد نیز کاهش قیمتی در کالاها تجربه نشد و نرخ ۳۰ هزار تومانی پیش از این تأثیر خود را بر قیمت‌ها گذاشته است. به طور کلی توافق، سرنوشت جنگ روسیه با اوکراین، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و کسری بودجه، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار ارز هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.