صفحه اصلی / اسلایدر / دولت مصوبه واردات خودرو را تایید کرد/یک بام و دو هوای واردات خودرو
دولت مصوبه واردات خودرو را تایید کرد/یک بام و دو هوای واردات خودرو

دولت مصوبه واردات خودرو را تایید کرد/یک بام و دو هوای واردات خودرو

کسب و کار نیوز- عضو هیات رئیسه مجلس از تایید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو از سوی دولت خبر داد. محسن دهنوی افزود: دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند. بالاخره پس از پیگیری‌های مجلس، دولت مخالفت خودش را اصلاح و مصوبه واردات خودرو را تایید نمود. به گفته وی، اگر وزارت صمت زودتر به فکر این راه حل می‌افتاد، جان و مال مردم کم‌تر دچار زیان و آسیب می‌شد، دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند؛ با این واردات، بازار خودرو آرام شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علامه می گوید: دولت باید واردات خودرو را با شجاعت انجام دهد. آقای رئیس جمهور اگر از طریق وزیرتان صنعت خودرو را اصلاح کنید، موفق نمی‌شوید. وزیر شما به خودروسازان وابسته است. علی خاکساری اضافه کرد: وقتی یک اتومبیل پراید ۲۰۰ میلیون تومان (یعنی معادل ۵ سال حقوق بخش عمده‌ای از جامعه) می‌شود هیچ صنعتی در جامعه رشد نمی‌کند. با این وضعیت صنعت خودرو در ایران، صنعت پوشاک و لوازم خانگی هم نمی‌تواند رشد کند.

نماینده مردم لامرد در مجلس هم دیگر نماینده موافق واردات خودرو است. موسی موسوی گفت: دولت قبل سنگی را در چاه انداخته و مدیران گرفتار خارج کردن آن هستند. جراحی اقتصادی لازم و ضروری است، اما دولت باید دقت مضاعف داشته باشد و از اخذ تصمیمات عجولانه که منجر به گرانی و هرج و مرج می‌شود، خودداری کند. به گفته موسوی، همه ما فرمایشات مقام معظم رهبری را شنیدیم، ایشان دیگر باید به چه زبانی نارضایتی خود را از خودروسازان اعلام کنند؟ مافیای خودرو چه میزان قدرت دارد که کماکان از مصوبه واردات خودرو جلوگیری می‌کند؟ هر چه زودتر باید واردات خودرو آزاد شود تا تولیدکنندگان داخلی نسبت به افزایش کیفیت محصولات اقدام کنند.

اکبری تالارپشتی ، رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیزمعتقد است در جلسات مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و… بارها تاکید کردم واردات هر کالایی با تعرفه تنظیم می‌کنند و تنظیم‌گری با دولت است. دولت بستر واردات خودروهای مورد نیاز را فراهم و تعداد خودروها، نوع و قطعات آنها و خودروهایی که امکان صادرات دارند را تعیین کند.

این در حالی است که با پایان اردیبهشت ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مجوز واردات خودرو را بدهد یا خیر. نمایندگان مجلس نیز در بودجه سال جاری با واردات ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو موافقت کرده‌اند. در این میان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با موافقت برای واردات خودرو، گفت: در شرایطی قیمت تمام شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومان هم می‌توان خودروهایی با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد.

این گفته‌ها نشان می‌دهد که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور با واردات خودرو موافق هستند و اگر خردادماه واردات خودرو آزاد شود، هیچ جناح و گروهی روبه‌روی واردکنندگان خودرو نمی‌ایستد.

بهانه تراشی برای واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

ناهماهنگی زیادی در بحث واردات خودرو در مدت اخیر وجود داشته است. به عبارتی واردات خودرو آن طور که باید جدی گرفته نشد. بیشتر شبیه بازی است تا برنامه مدون باشد. دولت بیشتر سعی دارد از نظر روانی بازار را کنترل کند.

واردات خودرو باید انجام شود اما به شرط و شروطی که بر بازار تاثیرگذار باشد. اینکه عنوان می شود واردات نباید انجام شود نشان از ناآگاهی است. برخی هم که مخالف واردات خودرو هستند یا بهانه منابع ارزی را می آورند و یا تمایلی ندارند مردم و مصرف کنندگان از تکنولوژی روز دنیا که در ساخت خودرو استفاده می شود، بهره ببرند.

صنعت خودروسازی ایران در دستان قدرت هایی است که در رده‌های بالایی منافع حاصل از این صنعت انحصاری را در دست گرفته و از رقیب تراشی برای خود هراس دارند و برای جلوگیری از چنین موضوعی تلاش می‌کنند. هر چند که واردات خودرو به‌تنهایی آن هم به شکل محدود راه‌حلی برای مدیریت بازار و ایجاد رقابت نیست و باید با رفع تحریم و برداشتن قوانین مانع سرمایه‌گذاری خارجی از شرکت های بزرگ خودروسازی برای حضور در ایران دعوت کرد تا اینگونه هم به اشتغال،‌ اقتصاد و معیشت و صادرات خودرو و در نهایت ایجاد رقابت در بازار خودرو کمک کرد.

برای واردات خودرو باید تصمیم درستی گرفته شود. اگر واردات ممنوع نمی شد امروز خودروهای وارداتی این اندازه گران نبودند. ارزش واقعی خودروهایی که در شرایط فعلی به میلیاردها تومان رسیده بسیار کمتر از این مبالغ است. تا چند سال قبل بسیاری از مردم توانایی خرید این خودروها را داشتنند اما در شرایط فعلی توان خرید خودروی داخلی نیز وجود ندارد.

تاثیر تمامی عوامل بر بازار خودرو منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. تدابیری که به عنوان راهکار نجات بازار خودرو در چند مدت اخیر اجرا شده ناکارآمد بوده و تاثیری در کنترل و تعادل قیمت خودرو نداشته است.

عده‌ای می‌گویند واردات خودرو تقاضای ارز را بالا می‌برد. در پاسخ باید گفت این خودرو‌ها که یک شبه وارد نمی‌شود و به یک‌باره دو میلیارد دلار تقاضا برای ارز که ایجاد نمی‌کند. در واقع این مبلغ رقم هنگفتی نیست که بخواهد روی قیمت ارز تاثیر بگذارد. بنابراین کسانی که به بهانه جلوگیری از خروج ارز، مخالف واردات خودرو هستند بیشتر به دنبال بهانه‌اند که نمی‌خواهند خودرو وارد شود.

در ایران به‌ویژه در دو دهه اخیر دو جناج شکل‌گرفته که یکی موافق واردات است و  دیگری جناحی است که به‌شدت از واردات هراس دارد و واردات را تهدید می‌دانند. نتیجه این طرز تفکر هم همین صنعت خودروسازی است که نه می‌تواند صادرکننده باشد و نه تولیدکننده‌ای باشد که محصول قابل‌قبولی به بازار عرضه کند. باید واردات خودرو آزاد شود تا مادامی ‌که واردات خودرو آزاد نشود وضعیت خودروسازی ما همین خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.