صفحه اصلی / سرخط خبرها / بهانه تراشی برای واردات خودرو
بهانه تراشی برای واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

بهانه تراشی برای واردات خودرو

ناهماهنگی زیادی در بحث واردات خودرو در مدت اخیر وجود داشته است. به عبارتی واردات خودرو آن طور که باید جدی گرفته نشد. بیشتر شبیه بازی است تا برنامه مدون باشد. دولت بیشتر سعی دارد از نظر روانی بازار را کنترل کند. واردات خودرو باید انجام شود اما به شرط و شروطی که بر بازار تاثیرگذار باشد. اینکه عنوان می شود واردات نباید انجام شود نشان از ناآگاهی است. برخی هم که مخالف واردات خودرو هستند یا بهانه منابع ارزی را می آورند و یا تمایلی ندارند مردم و مصرف کنندگان از تکنولوژی روز دنیا که در ساخت خودرو استفاده می شود، بهره ببرند. صنعت خودروسازی ایران در دستان قدرت هایی است که در رده‌های بالایی منافع حاصل از این صنعت انحصاری را در دست گرفته و از رقیب تراشی برای خود هراس دارند و برای جلوگیری از چنین موضوعی تلاش می‌کنند. هر چند که واردات خودرو به‌تنهایی آن هم به شکل محدود راه‌حلی برای مدیریت بازار و ایجاد رقابت نیست و باید با رفع تحریم و برداشتن قوانین مانع سرمایه‌گذاری خارجی از شرکت های بزرگ خودروسازی برای حضور در ایران دعوت کرد تا اینگونه هم به اشتغال،‌ اقتصاد و معیشت و صادرات خودرو و در نهایت ایجاد رقابت در بازار خودرو کمک کرد.
برای واردات خودرو باید تصمیم درستی گرفته شود. اگر واردات ممنوع نمی شد امروز خودروهای وارداتی این اندازه گران نبودند. ارزش واقعی خودروهایی که در شرایط فعلی به میلیاردها تومان رسیده بسیار کمتر از این مبالغ است. تا چند سال قبل بسیاری از مردم توانایی خرید این خودروها را داشتنند اما در شرایط فعلی توان خرید خودروی داخلی نیز وجود ندارد. تاثیر تمامی عوامل بر بازار خودرو منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. تدابیری که به عنوان راهکار نجات بازار خودرو در چند مدت اخیر اجرا شده ناکارآمد بوده و تاثیری در کنترل و تعادل قیمت خودرو نداشته است. عده‌ای می‌گویند واردات خودرو تقاضای ارز را بالا می‌برد. در پاسخ باید گفت این خودرو‌ها که یک شبه وارد نمی‌شود و به یک‌باره دو میلیارد دلار تقاضا برای ارز که ایجاد نمی‌کند. در واقع این مبلغ رقم هنگفتی نیست که بخواهد روی قیمت ارز تاثیر بگذارد. بنابراین کسانی که به بهانه جلوگیری از خروج ارز، مخالف واردات خودرو هستند بیشتر به دنبال بهانه‌اند که نمی‌خواهند خودرو وارد شود. در ایران به‌ویژه در دو دهه اخیر دو جناج شکل‌گرفته که یکی موافق واردات است و دیگری جناحی است که به‌شدت از واردات هراس دارد و واردات را تهدید می‌دانند. نتیجه این طرز تفکر هم همین صنعت خودروسازی است که نه می‌تواند صادرکننده باشد و نه تولیدکننده‌ای باشد که محصول قابل‌قبولی به بازار عرضه کند. باید واردات خودرو آزاد شود تا مادامی ‌که واردات خودرو آزاد نشود وضعیت خودروسازی ما همین خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

بیش از ۷۰ درصد مبادلات بورس انرژی در حوزه صادرات است

به گزارش کسب و کار نیوز، علی نقوی در نشست «ظرفیت گواهی‌های کاهش انتشار آلایندگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.