صفحه اصلی / اسلایدر / امتیاز پاسپورت دوباره فعال شده برای رجیستری تا ۶ میلیون تومان واگذار می شود/خرید و فروش فله ای پاسپورت برای ثبت آیفون قاچاق
امتیاز پاسپورت دوباره فعال شده برای رجیستری تا ۶ میلیون تومان واگذار می شود/خرید و فروش فله ای پاسپورت برای ثبت آیفون قاچاق

امتیاز پاسپورت دوباره فعال شده برای رجیستری تا ۶ میلیون تومان واگذار می شود/خرید و فروش فله ای پاسپورت برای ثبت آیفون قاچاق

کسب و کار نیوز- سخنگوی انجمن موبایل اتاق بازرگانی گفته است این روزها شاهد ورود آیفون های قاچاق به بازار هستیم. این اقدام با سوءاستفاده از رویه های مسافری رجیستر شده اند. بسیاری از کانال ها و شبکه های فروش، امتیاز پاسپورت دوباره فعال شده جهت رجیستری آیفون را مبالغی تا 6 میلیون تومان هم پیشنهاد می دهند. رضا عالیان اضافه کرد: واردات قاچاق این روزها از طریق رویه مسافری دوباره افزایش یافته و حجم بسیار بالایی گوشی قاچاق از این طریق وارد بازار شده است. در بعضی شهرها پاسپورت ها فله ای خرید و فروش می شود. گمرک هم بدون بررسی به راحتی فرآیند ثبت و رجیستر را انجام می دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، گزارش های منتشر شده در رابطه با رجیستری نشان می دهد با مراجعه با سامانه گمرک نمی‌توان موبایل را ثبت سفارش کرد. این موضوع بسیار عواقب خطرناکی را به دنبال دارد. زیرا که موبایل یک نیاز ضروری مردم است. نمی‌توان آن را تامین نکرد. دولت با این دلیل که موبایل یک کالای لوکس است، فعلا از واردات آن جلوگیری کرده است.

موضوع ممنوعیت واردات محصولات اپل به ایران از سال ۱۳۹۴ مطرح شده و تلاش‌هایی برای اعمال محدودیت برای ورود این کالا به کشور صورت گرفته که تاکنون نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است. آمارهای اخیر بازار تلفن همراه در ایران، نشان می‌دهد که گوشی‌های آیفون سهم ۵ درصدی در این بازار دارد؛ این در حالی است که به گفته منتقدان ۲۵ درصد از ارز واردات تلفن همراه در کشور (حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار) به محصولات این برند اختصاص دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در مصاحبه‌ای با تلویزیون اعلام کرد که موضوع اجرای سختگیرانه ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، بخصوص گوشی‌های آیفون را به سرانجام خواهند رساند. در همین راستا تأکید شده که چنانچه دولت به وعده‌های داده ‌شده برای ممنوع کردن واردات این گوشی‌ها جامه عمل نپوشاند، خود مجلس وارد عمل شده و کار را دنبال می‌کند.

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: برای کالاهای بالای ۶۰۰ دلار ارز نیمایی تخصیص پیدا نمی کند. قرار بر این شد تا ارز حاصل از صادرات خشکبار در تالار دوم نیما تامین کننده نیاز این کالاها شود که عملا آن کارآمدی مدنظر را تا به امروز نداشته است.

امیر اسحاقی ادامه داد: در شرایط فعلی میزان تقاضای ارز چندین برابر عرضه ها شده و فرآیند واردات کالاهای بالای ۶۰۰ دلار را مختل کرده است. همین اتفاق واردات مسافری را به صرفه کرده است. چون کالایی وارد نشده و از طریق قانونی توانایی انجام این کار وجود نداشته قیمتها در بازار به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که در حوزه مسافری نیز گمرک دو برابر حقوق ورودی را از مسافر می گیرد. در این مورد همتا باید وارد می شد و موارد مطرح شده را بررسی می کرد تا جلوی به صرفه شدن قاچاق مسافری را بگیرد.

اسحاقی اظهار داشت: در حال حاضر با سوءاستفاده و خرید و فروش پاسپورت ها، دسترسی غیرقانونی به سامانه ها و زد و بند ها، آیفون به صورت قاچاق وارد کشور می شود و دود این اتفاق به چشم مصرف کننده می رود  که باید با قیمتهای نجومی آیفون را تهیه کند. قانون گمرک و مصوبات این بود که مسافر در بدو ورود به فرودگاه باید استعلام گوشی خریداری شده از خارج را انجام می داد. پس از آن یک ماه فرصت داشت تا پرداخت حقوق گمرکی، ثبت قانونی و اجازه استفاده از گوشی را داشته باشد. اما گویا در حال حاضر بنا به هر دلیلی سرویس استعلام انجام نمی شود. با این اتفاق حجم قابل توجهی گوشی به صورت غیر رسمی وارد کشور شده و کالا در کف بازار بسیار زیاد است. این اتفاق بدون واردات رسمی چگونه محقق شده است. قرار بود درآمد واردات کالای بالای ۶۰۰ دلار به خزانه دولت وارد شود و به تولید برگردد. این ضربه به خود دولت و تولید است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی افزود: برای واردات این حجم از گوشی مسافری ارز مورد نیاز از کف بازار تامین می شود و خروج ارز اتفاق افتاد. دلار کف بازار روز به روز افزایش قیمت پیدا می کند و با ادامه این رویه، رشد بیشتر قیمت دلار دور از انتظار نخواهد بود. باید ناکارآمدی سامانه های ثبت سفارش گوشی بررسی و با آن برخورد شود. در این فرآیند مختل، هم مصرف کننده، هم شرکتها و هم دولت که درآمدهایش محقق نخواهد شد، متضرر می شوند. مهندسی سیستم در این حوزه به هم ریخته و مصرف کننده ضرر زیادی را متحمل می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.