صفحه اصلی / اسلایدر / فقط ۴ درصد کارگران در ایران امنیت شغلی دارند/حذف حداقل‌های معیشتی از سفره ها/سایه سنگین گرانی ها‌ بر سر کارگران
فقط ۴ درصد کارگران در ایران امنیت شغلی دارند/حذف حداقل‌های معیشتی از سفره ها/سایه سنگین گرانی ها‌ بر سر کارگران

فقط ۴ درصد کارگران در ایران امنیت شغلی دارند/حذف حداقل‌های معیشتی از سفره ها/سایه سنگین گرانی ها‌ بر سر کارگران

کسب و کار نیوز- خدایی؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته است اکنون بیش از ۹۶ درصد قراردادهای کارگری ثبت شده نیز قرارداد موقت هستند. یعنی ۴ درصد امنیت شغلی دارند. از طرفی سه و نیم میلیون کارگر غیررسمی وجود دارند که تحت پوشش قانون کار نیستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به گفته وی، یک عده ای قرارداد کارگر را یک‌ماه منعقد می کنند و بعد مدعی اند می‌خواهیم بهره‌وری کارگر را بالا ببریم. شما دارید از نیروی کار بهره‌کشی می‌کنید، بهره وری آنجاست که خیال او را راحت کنیم و معیشت و امنیت شغلی او را تامین کنیم تا آن کارگر از خود خلاقیت نشان دهد. این در حالی است که با توجه به عدم ثبات در قیمت کالاهای اساسی و افزایش لحظه ای قیمتها، در شرایط حاضر دستمزدی که کارگران دریافت می کنند با خط معیشت و فقر فاصله بسیاری دارد.

مسئولان دولتی ، نمایندگان مردم در مجلس و بسیاری از تولیدکنندگان کشور باید این نکته مهم و اساسی را در نظر داشته باشند که اقتصاد و تولید جامعه با دستان تلاشگر کارگران این مرز و بوم رونق خواهد گرفت و عدم توجه به این امر مهم می تواند اقتصاد کشور را دچار دگرگونی کند.

عبدالله بلواسی، فعال صنفی کارگران نانوایی ها در ارتباط با افزایش سرسام‌آور قیمت آرد می‌گوید: این گرانی تمام کارگران کشور را از تغذیه حداقلی خود محروم می‌کند حتی به نفع کارگران شاغل در نانوایی‌ها (چه سنتی و چه صنعتی) نیست، خود این کارگران با دستمزد بسیار ناچیز و حداقلی روزگار می‌گذرانند و با گرانی نان فانتزی و ماکارونی و نان، از حداقل‌های معیشتی محروم می‌شوند.

ضمن اینکه توان خرید طبقات مردم با این افزایش نرخ کاهش می‌یابد و فروش نانوایی‌ها کم می‌شود و از آنجاکه کارگران نانوایی ها، کارمزدی و براساس تعداد پخت، دستمزد می‌گیرند، درآمد این کارگران به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین این افزایش نرخ فقط به نفع دلالان آرد و گندم و سودجویانی است که از خرید و فروش آرد و محصولات گندم، سود نجومی به جیب می‌زنند. حال چگونه است که به دستمزد ناچیز کارگران مدام می‌تازند، اما هیچ کس صدایش در نمی‌آید که چرا در پایان ماه رمضان با یک فرمان، محصولات آردی ۱۳ برابر گران می‌شود.

یک کارگر شهرداری مریوان در این رابطه  می‌گوید: گوشت قرمز ماههاست نخورده‌ایم؛ ماست و شیر هم همیشه نمی‌خریم؛ یعنی ماست را فقط وقتی مهمان داریم یا می‌خواهیم ولخرجی کنیم، می‌خریم؛ اما شیر برای بچه‌هایم لازم است؛ می‌خریم، ولی نمی‌توانیم به اندازه کافی به بچه‌ها بدهیم، مجبوریم در مصرف شیر هم صرفه‌جویی کنیم؛ یک زمانی املت گوجه یا املت سیب‌زمینی، غذایی بود که هفته‌ای چند بار می‌خوردیم، حالا تخم مرغ آنقدر گران شده که دیگر گاهی سیب‌زمینی سرخ کرده یا آب پز می‌خوریم و از خیر گذاشتن تخم مرغ کنارش می‌گذریم!

در همین زمینه معاون دبیرکل خانه کارگر در گفت و گویی با “کسب و کار گفت: افزایش حقوق کارگران عامل ایجاد تورم نیست. این مشکل ناشی از نوع بودجه‌ریزی است و باید اصلاح شود. حسن صادقی اضافه کرد: معضلات کشور ریشه در سیاست‌گذاری نادرست در اقتصاد کلان دارد و این امر موجب افزایش نرخ تورم می‌شود.

وی گفت: به بسیاری از مطالبات این قشر رسیدگی نشده و برای رفع مشکلات آنها باید چاره‌اندیشی صورت گیرد. افزایش نسبی حقوق کارگران در ایجاد تورم نقشی ندارد. بلکه علت تورم را باید در بودجه ریزی نادرست، استقراض بی محابا از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه جستجو کرد و می‌توان گفت تورم زایی از ابتدا با تصمیم گیری نادرست کلید می‌خورد.

صادقی اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس با سیاست نخ‌نما، افزایش حقوق و دستمزد کارگران را متهم به گرانی های اخیر کردند در حالی که توده کارگران در شرایط فقر اقتصادی به سر می‌برند و بروز تورم علل دیگری دارد. همچنین عده‌ای درصدد کاهش دستمزد کارگران هستند که به صلاح جامعه و مردم نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.