صفحه اصلی / اسلایدر / هر برگ اوراق مسکن دوباره از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد/وام مسکن پاسخگوی خرید ۸ متر خانه!
هر برگ اوراق مسکن دوباره از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد/وام مسکن پاسخگوی خرید ۸ متر خانه!

هر برگ اوراق مسکن دوباره از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد/وام مسکن پاسخگوی خرید ۸ متر خانه!

کسب و کار نیوز- در حالی که با وعده های رئیس جمهور به نظر می رسید بازار مسکن آرام تر می شود، با افزایش قیمت اوراق برای وام های مسکن کارشناسان را نگران کرده و معتقد هستند گران شدن اوراق نوید گرانی مسکن را می دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قیمت اوراق تسهیلات مسکن که سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و تا ۱۶۰ هزار تومان هم افزایش یافته بود، در سال جدید توانست به زیر ۱۰۰ هزار تومان برسد اما این روند ادامه نداشت و قیمت هر برگ دوباره به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب  ۱۰۲ هزار و ۵۰۰، ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ و ۱۰۴ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ  اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۰۴ هزار و ۶۰۰، ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ و ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰، ۱۰۴ هزار و ۲۰۰، در آبان ماه ۱۰۲ هزار و ۷۰۰ و در آذرماه نیز ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن  سال گذشته نیز با قیمت های ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۰۲ هزار و ۳۰۰  تومان معامله می‌شود. این گزارش نیز بر اساس قیمت بهمن ماه نوشته شده است. بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومانی، ۴۰ میلیون و ۹۲۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۶ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۷ میلیون و ۲۸۸هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۶ میلیون و ۳۶۸هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۸ میلیون و ۲۰۸هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۲ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان و متاهل ها نیز باید ۶۵ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان پرداخت کنند. این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۲ میلیون و ۲۷۶ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۴ میلیون و ۵۵۲هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

یک کارشناس اقتصاد مسکن در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: وقتی اوراق در بازار گران می‌شود یعنی متقاضی در این زمینه زیاد شده است و وقتی متقاضی زیاد باشد و طبیعتا بازار مسکن ما هم تعادل ندارد منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

بیت الله ستاریان اضافه کرد: نگاه سیاست‌گذار به بخش مسکن همواره کوتاه‌مدت بوده و استراتژی برای این بخش نداشتند. در طول ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه اثر واقعی تسهیلات را در بخش مسکن مشاهده نکردیم. زیرا موضوع مسکن آنقدر بزرگ است که با حجم وام‌های فعلی هیچ‌گونه تناسبی ندارد. دولت‌ها یا شرایط بخش مسکن را درک نمی‌کنند یا ترجیح می‌دهند صورت مساله مسکن را کوچک کنند.

به گفته وی، تنها راه شکست مشکلات بازار و رسیدن به قیمت‌های متعادل چیزی نیست به جز تولید انباشته مسکن در کشور. تا زمانیکه تولید از مقدار نیاز کمتر و عقب‌تر باشد امیدی به رسیدن بازار به تعادل نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.