صفحه اصلی / سرخط خبرها / دخالت های بی نتیجه در بازار خودرو
دخالت های بی نتیجه در بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

دخالت های بی نتیجه در بازار خودرو

سرمقاله

سامانه یکپارچه فروش، وب سایتی است که از سوی سازمان حمایت راه اندازی شده است. متاسفانه راه اندازی این سامانه هم هیچ کمکی به بازار خودرو در جهت کاهشی شدن قیمتها نخواهد کرد. مسوولان به جای اینکه دستور رئیس جمهور را برای ارزانی خودرو اجرا کنند و طرح هایی برای کنترل بازار خودرو داشته باشند شرکتهای دولتی و خصوصی را مجبور به حضور و فروش محصولات خود از این سامانه کرده اند. این در حالی است که هر بار در صحبت های مسوولان خبر واگذاری سهام خودروسازهای دولتی شنیده می شود. اگر قرار بر خصوصی سازی شرکتهای خصوصی است این سامانه را برای چه راه اندازی کردند. باز شاید شرکتهای دولتی توجیهی برای حضور در این سامانه تا قبل از خصوصی شدن داشته باشند اما چرا در کار شرکتهای خصوصی دخالت می کنند. کرمان خودرو، مدیران خودرو، رامک خودرو و… شرکتهای خصوصی هستند و فعالیت و نحوه فروش آنها اصلا ربطی به دولت و وزارت صمت ندارند. این طرح نه تاثیری در قیمتها خواهد داشت و نه منجر به شفاف سازی خواهد شد. این سامانه نیز مانند دیگر طرح ها و وعده ها پس از مدت کوتاهی با عدم نتیجه گیری فراموش خواهد شد و آقایان به دنبال طرح ها و راهکارهای بدون نتیجه دیگری خواهند رفت.
در این طرح خودروسازان می بایست طرح های خود را برای فروش به سازمان حمایت ارایه کنند و با ساز و کار ویژه ای آگهی فروش خودرو در این سامانه منتشر شود. طرحی که از همین الان شکست خورده و نتیجه ای نخواهد داشت. این طرح نیز مانند دیگر طرح های سازمان حمایت تنها به معطلی مردم منجر خواهد شد. اعتماد مردم به دولت و تیم اقتصادی بیش از پیش کاهش خواهد یافت. به عبارتی تنها نتیجه اجرای این طرح افزایش بی اعتمادی مردم به دولت و بازار است.
مجموعه دولت نمی داند چه می کند. طرح هایی را برای افزایش تولید خودرو داشتند. آمار منتشر شده نشان می دهد تولید سایپا در فروردین ماه ۲۸ درصد کاهش داشته است. پس این وعده نیز تحقق پیدا نکرد. تورم در بازار خودرو در سال جاری بیشتر خواهد شد. با این فرمان و با این طرح هایی که ارایه می شود قیمت پژو ۲۰۶ تا سال ۱۴۰۴ و چه بسا تا پایان سال به یک میلیارد تومان خواهد رسید. از طرفی دیگر تا زمانی که کشور گران مدیریت می شود، شاهد گرانی نیز خواهیم بود. همچنین کشور هزینه های نابه جا و هزینه های زائد زیادی دارد در مقابل درآمدهای پایینی دارد. شیوه مطلوب مدیریت هزینه ها در گفتار درمانی خلاصه شده است. اگر مسئولان بتوانند این مشکل را حل کنند شاهد ثبات در قیمت ها خواهیم بود. چرا که همین عامل در افزایش قیمت ها از جمله افزایش قیمت خودرو موثر است. دولت باید کوچک شود. همین بزرگ بودن دولت باعث شده است بدهکاران بانکی زیاد شود. اکنون لیست ابر بدهکاران بانکی منتشر شده، ابر بدهکارانی که از خود دولت هستند. بانک مرکزی لیست ابر بدهکاران بانکی را منتشر کرد که در این لیست، ۲ خودروساز کشور نامشان پررنگ بود. این ابر بدهکاری در حالی است که ایران خودرو و سایپا طی سال های گذشته مورد حمایت دولت قرار گرفته بود و از تمام تسهیلات برای رونق اقتصادی استفاده کرده اند. خودروسازان نتوانسته اند تسهیلاتی را که گرفته اند، تمام و کمال در موعد مقرر پس بدهند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.