صفحه اصلی / سرخط خبرها / علت گرانی های اخیر
علت گرانی های اخیر

مرتضی افقه، اقتصاددان

علت گرانی های اخیر

سرمقاله

وضعیت پیش آمده درباره افزایش قیمت کالاها و گرانی های اخیر بارها پیش بینی شده و در رابطه با آن هشدارهای لازم داده شده بود. این بحران گرانی از قبل هم قابل انتظار بود. کشور سه سال تحریم های سخت را پیش رو داشته است. این در حالی است که انتظار بر این بود که با روی کار آمدن بایدن در آمریکا و دولت جدید در ایران، مسئله تحریم ها حل شود. اما متاسفانه اتفاقات بر اساس انتظارات پیش نرفت. نه تنها تحریم ها لغو نشد بلکه مسئله اف‌ای‌تی‌اف (FATF) نیز بلاتکلیف باقی ماند. اقتصاد ایران نیز وابسته به تجارت خارجی است. فروش نفت برای تامین ارز مورد نیاز کشور ضرورت دارد. باید برای تولید ارز وجود داشته باشد. اما این مسائل اتفاق نیفتاد. دولت در تصویب بودجه نیز برای تامین منابع آن درمانده شد. اشتباهات دولت و مجلس نیز در این بحران ها بی تاثیر نبوده است. وعده ها بسیار زیاد بود. مسابقه وعده های غیرممکن در دولت و بین وزرا اتفاق افتاد. با همین فرآیند، زمینه پرورش انتظارات تورمی فراهم شد.
از سوی دیگر موضوع حذف ارز دولتی اتفاق افتاد. ارز در بودجه نیز ۲۴ هزار تومان بسته شد. تعرفه واردات با ارز جدید و ۲۴ هزار تومانی تصویب شد. در همین حین قیمت آرد برای مصارف غیر نانوایی افزایش داده شد. تمامی این عوامل منجر به ایجاد شوک قیمتی شد و دولت هم هیچ گونه برنامه ای برای کنترل آن ندارد.
حداقل در دوره آقای احمدی نژاد یارانه داده شد و سپس افزایش قیمتها اتفاق افتاد. در دولت فعلی همواره وعده افزایش یارانه شنیده می شود و در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد. در حال حاضر بخش تولید زیر فشار است. با بروکراسی های ناکارآمد، وعده ها، تصمیمات خلق الساعه و… تولیدکننده درمانده شده است. تورم بالای ۳۰ درصد در بخش تولید مشکلات بسیاری را برای این بخش ایجاد کرده است. تامین مواد اولیه دچار مشکل شده است. تقاضا برای کالا با این گرانی ها کم می شود و تولیدکننده هم از افزایش قیمت راضی نیست. اما چاره ای نیز وجود ندارد و همه ناراضی هستند. نمی شود سر را زیر برف کرده و صحبت کرد. دولت مرتب وعده های بدون مبنا می دهد. دولتی ها مدعی هستند مانند قبل از تحریم ها نفت فروخته می شود. قیمت نفت هم نسبت به دوره قبلی دو برابر شده است. اگر این ادعا واقعیت داشته باشد اصلا نباید این مشکلات را داشته باشیم. پس این صحبت ها به بلوف بیشتر می ماند. دولت تیم اقتصادی درستی ندارد و مجلس هم اراده ای برای همراهی با دولت ندارد. چشم انداز اقتصاد ایران اصلا مطلوب نیست و بدون لغو تحریم ها این وضعیت تشدید خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.