صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / حمایت قانونی، برگ برنده کسب‌وکار
حمایت قانونی، برگ برنده کسب‌وکار

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در مواجهه با چالش‌های حقوقی کسب‌وکارها

حمایت قانونی، برگ برنده کسب‌وکار

هر کسب‌وکاری شاید روی کاغذ و بر اساس آمارهای ذهنی به طور انفرادی و بدون حضور در اتحادیه‌ای امکان ادامه حیات و فعالیت داشته باشد، اما حقیقت چیز دیگری است. در جریان کسب‌وکار حمایت‌های حقوقی و قانونی اتحادیه‌ها از کسب‌وکارها به پشتوانه‌ای مهم مبدل خواهد شد که در صورت نبود آن در بزنگاه‌های حساس ادامه کار دشوار و پیچیده می‌شود.

در طول فعالیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چندین کسب‌وکار با مشکلات حقوقی مواجه شدند، که اتفاقا از طرف اتحادیه و برخی اعضا که در این حوزه توانمندی بیشتری هم داشتند، این مشکلات مدیریت و در نهایت حل شد. اما این دوران نشان داد که حضور اتحادیه و آگاهی و دانش حقوقی در برابر رگولاتوری و نهادهای بالادستی به تعامل سازنده کمک قابل توجهی خواهد کرد.
اهمیت قدرت چانه زنی با دانش حقوقی در اتحادیه
محمد مجددی، مدیرعامل آزمایش آنلاین و از فعالان اکوسیستم سلامت با توضیح درباره مشکلی که چند سال گذشته در جریان کسب‌وکار آزمایش آنلاین پیش آمد، به کمک قابل توجه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مخصوصا رضا الفت نسب اشاره کرد و گفت: « دانشگاه علوم پزشکی علیه آزمایش آنلاین به جرم مداخله در امور پزشکی شکایت کرد.»
به گفته مجددی، او بعد از حضور در دادسرا قرار جلب را دریافت کرد که در نهایت با ضمانت الفت نسب، آزاد شد و روند پیگیری این موضوع از طرف اتحادیه کلید خورد.
مدیرعامل آزمایش آنلاین با اشاره به نوع فعالیت کسب‌وکار خود گفت: «آزمایش آنلاین به طور مستقیم هیچ فعالیت پزشکی انجام نمی‌دهد و فعالیت آن صرفا برقراری ارتباط بین کاربر و آزمایشگاه است. این در حالی است که نگاه سنتی بخش پزشکی بر این باور است که چنین کسب‌وکاری باید حتما با مجوز به کار خود ادامه دهد. این در حالی است که هیچ مجوزی در این حوزه هم تعریف نشده است.»
او با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای توضیح پیرامون این موضوع برگزار شد و در نهایت فعالیت‌های اتحادیه منجر به صدور قرار منع تعقیب شد.
به باور مجددی این موضوع ناشی از تمامیت خواهی است که در مواجهه با بازیگران جدید تلاش به توقف یا حذف نوآوری و رویکردهای جدید را دارند.
مدیرعامل آزمایش آنلاین با تاکید بر اینکه در این ماجرا اتحادیه بسیار کمک کننده بود، درباره اهمیت نقش اتحادیه‌ها در چنین مواردی، گفت: «اتحادیه، قدرت چانه زنی و فعالیت حقوقی دارد که هر قدر منسجم‌تر و پویاتر باشد این قدرت افزایش پیدا خواهد کرد.»
او همچنین معتقد است یک تیم حقوقی کارکشته باید در اتحادیه فعال باشد که جریان کسب‌وکار را با رویکرد حقوقی و قانونی نجات دهد.
فعالیت حقوقی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، یک نیاز جدی
از سویی دیگر بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا با اشاره به نقش و اهمیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در حمایت از اعضای اتحادیه گفت: «حدود دو سال قبل از آنجایی که برخی نهادهای بالادستی به درستی در جریان سازوکار کسب‌وکارهای اینترنتی نبودند و شناخت کافی و درست از این حوزه نداشتند، با کسب‌وکار ما به عنوان برهم زننده قوانین برخورد کردند.»
او با اشاره به اینکه در مراحل پایانی این برخورد منجر به حکم قضایی هم شد، گفت: «این مشکل در آن زمان از مسیر اتحادیه پیگیری شد. در این روند، رضا الفت نسب شخصا موضوع را پیگیری کرد و این مشکل را که اتفاقا ناشی از بی اطلاعی و عدم آگاهی این نهاد بود، مدیریت کرد.»
سهرابی با اشاره به اینکه پیگیری‌های اتحادیه در آن زمان منجر به لغو حکم قضایی شد، گفت: «روند کاری اتحادیه، توجه و رسیدگی به این موضوع احساس خوبی برای یک کسب‌وکار ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی اگر اتحادیه مشکل پیش آمده را از منظر حقوقی و قانونی مورد پیگیری قرار نداده بود، به طور قطع مدیریت آن به شکل فرد خیلی ساده نبود.»
مدیر عامل جاجیگا با تاکید بر اینکه در این روند اهمیت به جریان حقوقی و قانونی توسط اتحادیه بسیار مهم و قابل توجه است، گفت: «وجود و حضور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به عنوان یک نهاد قانونی و البته قانون مدار، پشت سر کسب‌وکارهایی که در عمل بین ادارات مختلف سرگردان شده بودند، بسیار راهگشا بود.»
به گفته او پیش از آغاز به کار اتحادیه کسب‌وکارها در ادارات دولتی که اتفاقا هیچ شناختی هم کسب‌وکارهای مجازی نداشتند، سرگردان بودند.
سهرابی همچنین تاکید کرد که اتحادیه به کسب‌وکارهای آنلاین ماهیت حقوقی داد و گفت: «در این روند باید اعضایی را انتخاب کرد امکان فعالیت در بخش‌های مختلف مخصوصا بخش حقوقی و تعامل با رگولاتوری را داشته باشند.»
اهمیت و نقش اتحادیه منسجم
سام مُدُن پور ، مدیرعامل ایسام که عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم است، مدیر یکی از کسب‌وکارهایی است که در گذشته با چالش روبرو شده و در نهایت با ورود اتحادیه این چالش حل شده است.
او با تاکید بر اینکه اتحادیه در دوران فعالیت نسبتاً کوتاه خود در مقایسه با اتحادیه های سنتی صنفی در ایران عملکرد مقبولی داشته است،گفت: « اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این مدت، نهایت تلاش خود را در ساماندهی کسب و کارهای آنلاین و رفع تعارضات و اختلافات و میان اعضا و استفاده کنندگان و مشتریان کرده است.»
مُدُن پور با اشاره به اینکه این اتحادیه در اشکال مختلف از جمله کمیسیون‌ها در راستای رفع اختلاف حرکت کرده گفت: «هر قدر اتحادیه‌ای قدرتمند‌تر باشد حقوق مشتریان و قانونگرایی پلتفرم‌های آنلاین بیشتر خواهد شد.»
به گفته او امروزه اغلب مشکلات ناشی از عدم عضویت برخی پلتفرم‌ها در اتحادیه و در نتیجه خارج بودن از نظارت صنفی لازم است.
مدن‌پور در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: « البته این نکته مهم همواره قابل توجه است که اگرچه استارتاپ‌ها و پلتفرم‌ها ماهیتی متفاوت با کسب و کارهای آفلاین به لحاظ شکلی دارند، اما قوانین اقتصادی و تجاری حا‌کم بر آن‌ها همان قوانین فضای کسب کار آفلاین است که لازم است در چهارچوب متحدی مانند اتحادیه مطالبات خود را از حاکمیت و نهادهای دولتی مطرح کنند.»
او همچنین با اشاره به اینکه یک اتحادیه صنفی قدرتمند می‌تواند در صورت لزوم به عنوان یک مطالبه گر در تصویب قوانین لازم برای بستر کسب و کار آنلاین نقش مهمی ایفاد کند، گفت: «همکاری نهادهای نظارتی، پلیس فتا و قوه قضاییه نیز در همین چهارچوب باید سامان گیرد.»
به باور مدیرعامل ایسام، مساله کلاهبرداری‌های اینترنتی،قاچاق و … اگر با مشارکت بیشتر اتحادیه پیگیری می‌شد امکان موفقیت بیشتری با توجه به توان تکنیکی اعضا در مواجهه با مشکلات ملی این‌چنینی  وجود داشت ،همچنین رعایت حقوق مصرف کننده نیز تنها در گرو یک اتحادیه منسجم و قوی با بازوهای موثر است.

همچنین مطالعه کنید:

تکمیل زنجیره ارزش خودروسازی با نوآوری دانش‌بنیان‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، نکته جالب این است که در عصر کنونی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.