صفحه اصلی / سرخط خبرها / تخطی بانک ها از مقررات
تخطی بانک ها از مقررات

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

تخطی بانک ها از مقررات

زمانی که دستور و یا ابلاغیه ای از سوی وزارت خانه ای برای سیستمی مانند سیستم بانکی صادر می شود به طور قطع تخطی از آیین نامه و یا اساسنامه اتفاق افتاده است. بانکها و موسساتی که تحت این دستور قرار می گیرند با عدم رعایت وظیفه اصلی خود، وارد حوزه های دیگر شده اند. در آیین نامه بانکها، میزان و چگونگی ورود سیستم بانکی به دیگر حوزه ها مشخص است و باید بر اساس آن این فرآیند انجام شود.

حال این اتفاق نیفتاده است و بانکها بیش از محدوده مجاز به بازارهای دارایی وارد شدند. سیستم بانکی از فعالیت اصلی خود خارج شد و این اتفاق خساراتی را برای اقتصاد به بار آورده است. سیستم بانکی به شرکت داری و بازارهای دارایی ورود کرد. بانکها با ورود به بازار ملک، اقدام به ساخت مال ها و مجتمع های تجاری کردند و از حیطه وظایف اصلی خود خارج شدند. البته تعداد بسیاری از افراد نیز با تاسیس بانک از این اقدام سوء استفاده کردند و بازار ملک را تخت تاثیر قرار دادند. در هر حالتی، این اقدامات خسارت بار بوده و بازار دارایی ها را تحت تاثیر قرار داد. در این شرایط و به همین دلایل قیمتها در این بازارها به صورت حبابی بالا رفته و افزایش پیدا کرد. با این اتفاق، بسیاری از بانکها که در شرف ورشکستگی قرار داشتند و معاملات آنها مشمول قانون ورشکستگی شده بود، با افزایش قیمت املاک، از قانون ورشکستگی خارج شدند و درآمدهای غیر عملیاتی برای خود ایجاد کردند.

به هر ترتیب چندین بار شاهد هشدارهایی مبنی بر ممنوعیت ورود بانکها به فعالیت های خارج از حیطه وظایف داده شده است. بارها از بانکها به ناچار و یا به اجبار خواستند از بازار دارایی ها خارج شوند. امروز بیش از ۵۰ درصد فعالیت سیستم بانکی در حوزه املاک است و به ناچار و یا به اجبار، حوزه فعالیت خود را در این بخش گسترش دادند.

امید است این هشدار و ممنوعیت جدید نمایشی نباشد و موجب شود بانکها به وظیفه اصلی خود بازگردند. سیستم بانکی می بایست حوزه مبادلات دست دوم خارج و به حوزه ساخت و ساز حرکت کند. یعنی املاک نخرد و وارد تولید مسکن شود. بانکها باید از حوزه دلالی به سمت تولید حرکت می کنند که این اتفاق نیفتاده است. باید زیرساخت ها و عدم توزیع رانت برای تحقق این امر اتفاق بیفتد. باید وام ها به تمام تولیدکنندگان داده شود و در بخش تولید در صورت موفقیت در خروج بانکها از بازارهای دارایی، سرمایه گذاری تسریع شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.