صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تشریح چگونگی استخدام پژوهشگران در صنعت/ توضیح درباره ایرادی که به مقالات ایرانی وارد است
تشریح چگونگی استخدام پژوهشگران در صنعت/ توضیح درباره ایرادی که به مقالات ایرانی وارد است

تشریح چگونگی استخدام پژوهشگران در صنعت/ توضیح درباره ایرادی که به مقالات ایرانی وارد است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از انتقاداتی که امروز به مقالات علمی کشور وارد می‌کنند، این است که می‌گویند مقالات ایران در ابعاد بین‌المللی در راستای نیازهای کشور نیست و در راستای تامین نیازهای دیگران است.

به گزارش کسب وکا رنیوز “محمدعلی زلفی گل” وزیر علوم، تحققات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) تا چه اندازه می‌تواند دغدغه اشتغال پژوهشگران و محققان کشور را رفع کند، توضیح داد: وقتی یک پژوهشگر یا دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازی مرتبط با یک صنعت که در سامانه (نان) ثبت شده کار می‌کند، اگر کارش را خوب انجام دهد و آن نیاز مطرح شده را به درستی برطرف کند، صنعت او را به عنوان نیرویی متخصص استخدام می‌کند و سعی می‌کند از پتانسیل، خلاقیت و توان چنین پژوهشگری بهره ببرد و دقیقا سامانه نان در همین راستا عمل خواهد کرد.

مقام عالی وزارت علوم در مورد ابعاد بین‌المللی و کارکرد فراکشوری سامانه نظام ایده‌ها و نیازها توضیح داد: یکی از انتقاداتی که امروز به مقالات علمی کشور وارد می‌کنند این است که می‌گویند مقالات ایران در ابعاد بین‌المللی، در راستای نیازهای کشور نیست و در راستای تامین نیازهای دیگران است. وقتی ما نیازهایمان را در معرض دید سایر پژوهشگران قرار بدهیم، شاید برای آنها جالب باشد که در راستای نیازهای ما کارهای تحقیقاتی کنند و زمانی که در راستای نیازهای ما کار کنند، به این معناست که آنها در زمین ما بازی می‌کنند. در این شرایط پژوهشگران نتیجه پژوهش‌های خود را منتشر می‌کنند و ما هم می‌توانیم از نتیجه این پژوهش‌ها به راحتی استفاده کنیم یا حداقل ارتباط برقرار کنیم و از فناوری‌هایی که آنها خلق کرده‌اند برای نیازهای کشورمان استفاده کنید، از طرف دیگر با همین روش می‌توانیم انتقال فناوری را هم داشته باشیم.

زلفی‌گل در پاسخ به سوال دیگری درباره تحقق اهداف سند نظام ملی نوآوری در مدارس نیز توضیح داد: آن چیزی که در سند نظام ملی نوآوری مد نظر داریم این است که تمامی هسته‌هایی که می‌توانند در نهایت منجر به خلق دانش شوند را مورد توجه قرار بدهیم. حال سوال این است، حلقه‌ها از کجا شکل می‌گیرد؟ قطعا از آموزش‌وپروش و از مدارس. ما طبیعتا نمی‌خواهیم بچه‌ها در سن مدرسه شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند بلکه هدف سند این است که آموزش بدهیم و خلاقیت، کار گروهی و چگونگی شکل‌گیری ایده را به بچه‌ها بیاموزیم.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش‌های زیربنایی و نقش آن در تحولات علوم گفت: آموزش‌های زیربنایی باید یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر آموزش‌وپرورش باشد. این یعنی مدارس و دبیرستان‌ها می‌توانند در نظام ملی نوآوری نقش داشته باشند. در چنینی نظامی است که بستر نوآوری در سطح آموزش‌وپرورش کشور شکل می‌گیرد و این یعنی در آینده با افرادی سروکار داریم که در زمینه نوآوری دانش دارند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: البته ما انتظاری از دانش‌آموزان نداریم، ولی می‌خواهیم آنها آموزش ببینند و حس خلاقیت و نوآور بودن را تجربه کنند. در همین مسیر دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه می‌توانند سوالات علمی طرح کنند، ایده داشته باشند و به فکر عملی شدن آن باشند و این اعتماد به نفس را درمورد ایده‌هایی که به ذهنشان می‌رسد به دست آورند و بدانند که ممکن است روزی ایده‌هایشان عملی شود و این اتفاق تحولی در جریان آموزش کشور خواهد بود.

زلفی‌گل تصریح کرد: دانشگاه‌ها اعم از دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و حتی پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و… همه در این نظام ملی نوآوری جایگاه مشخص خودشان را دارند و سال‌هاست از توان همه این مراکز استفاده کرده‌ایم و حالا با رشد و تربیت دانش‌آموزان در زمینه نوآوری می‌توانیم به بسترهای علمی کشور در مقاطع بالاتر و در آینده کمک کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.