صفحه اصلی / اسلایدر / رشد افسار گسیخته قیمت‌ خودرو
رشد افسار گسیخته قیمت‌ خودرو

واردات خودرو با موانع و اما اگرهای زیادی همراه است

رشد افسار گسیخته قیمت‌ خودرو

کسب و کار نیوز- به گفته فعالان بازار خودرو اگرچه تقاضا خرید خودرو در بازار زیاد نیست، اما تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی با اشاره به پا برجا بودن بدهی خودروسازان به قطعه سازان، بیان کرد: در حال حاضر خودروسازان، ۴۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند که این امر خود فشار به این صنعت را بالا برده است. احمدرضا رعنایی افزود: ادامه دار بودن این شرایط، باعث می شود تولید خودرو در سال جاری به شدت کاهش یابد و خودروسازان از برنامه زمانی عقب می مانند. همچنین بازار در تامین قطعات یدکی دچار وقفه می شود، بسیاری از مجموعه ها به دلیل عدم توانایی در تامین سرمایه و حقوق کارگران تعطیل می شوند و در کنار آن تولیدکنندگانی که قصد ورود به این صنعت را داشتند و یا در صدد طرح توسعه بودند با دیدن این شرایط قطعا در تصمیم خود تجدید نظر می کنند و روند توسعه تولید متوقف می شود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور گفت: کوهی از مشکلات باعث به شماره افتادن نفس قطعه سازان در کشور شده است. با تاکید بر اینکه قطعه سازان در روزهای آغازین کار خود در سال ۱۴۰۱، وضعیت بسیار بدی را می گذرانند، اظهار کرد: قطعه سازان در حال حاضر به لحاظ تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و از نظر تامین مواد اولیه شرایط سختی را سپری می کنند. رعنایی با بیان اینکه خودروسازان باید به هر شکلی بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت کنند، افزود: با تلاش و تصمیم دولت، بانک ها باید از شرایط انقباضی خارج شوند تا سرمایه در گردش با کاهش سود بانکی در اختیار تولیدکننده و قطعه ساز قرار گیرد.

به هر ترتیب قیمت خودرو صفر داخلی با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه است. خودروی پراید ۱۱۱ به ۲۰۲ میلیون تومان رسید. پراید ۱۳۱ نیز به قیمت ۱۷۶ میلیون تومان رسید. خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۴۹۹ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون تومان رسید.

نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به ۲۱۳ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۳۰۹ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج به ۳۴۷ میلیون تومان رسید. خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۵ میلیون تومان رسید. اما خودروی تارا اتوماتیک به قیمت ۵۸۷ میلیون تومان رسید.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو نسبت به روزهای گذشته نوسان کمتری داشت. اما قیمت‌ها در یک ماه اخیر به اندازه شش ماه افزایش پیدا کرده است. اما بنظر می‌رسد در روزهای آینده نوسانات قیمتی کمتری در انتظار بازار خودروی کشور باشد. او در رابطه با تاثیر واردات بر بازار توضیح داد: اخباری که از واردات خودرو منتشر می‌شود دیگر تاثیری در بازار ندارد. بحث واردات همچنان در حد حرف است. به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به کشور آزاد شود.

در همین زمینه رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروبه “کسب و کار” گفت: می‌گوید تقاضا برای خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ بیشتر است. این موضوع باعث افزایش بیش از ۲۰‌میلیون تومانی این خودروها شده است.

سعید موتمنی اضافه کرد: نوسان ارزی و همچنین مباحثی که بارها مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر موثر بوده است. وی اظهار داشت: این‌روز‌ها خودرو یک کالای مصرفی به شمار می‌آید، اما در ایران یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است. اگرچه تقاضا خرید خودرو در بازار زیاد نیست، اما تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود.

موتمنی گفت: آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از زمانی که عرضه خودرو به بازار کم شده، ایجاد شده است.  سال گذشته قرار بود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما تولید آن حدود ۸۰۰ هزار دستگاه بود. نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است بنابراین وقتی تقاضای مورد نیاز تامین نمی‌شود واسطه‌گری هم افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.