صفحه اصلی / اقتصادی / صادرات ترکیه به اقلیم کردستان ۲ برابر صادرات ایران به عراق است / مهاجرت کارگران استان‌های مرزی به اربیل
صادرات ترکیه به اقلیم کردستان ۲ برابر صادرات ایران به عراق است / مهاجرت کارگران استان‌های مرزی به اربیل

رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان:

صادرات ترکیه به اقلیم کردستان ۲ برابر صادرات ایران به عراق است / مهاجرت کارگران استان‌های مرزی به اربیل

سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان گفت: بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، کارگران ایرانی که بیشتر آن‌ها ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق کشانده است. افزایش نرخ بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران، دلایل اصلی این مهاجرت است.

به گزارش کسب و کار نیوز ایلنا: رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان گفت: بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، کارگران ایرانی که بیشتر آن‌ها ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق کشانده است. افزایش نرخ بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران، دلایل اصلی این مهاجرت است.

سید کمال حسینی درباره آخرین وضعیت مبادلات اقتصادی و تجاری استان کردستان با اقلیم کردستان گفت: ارزش صادرات استان ما طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۳۲ میلیون دلار و به وزن ۹۴۹ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد از لحاظ ارزشی و ۳۹ درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است. بیشترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک باشماق با ۷۰ درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان افزود: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان ۴۵۶ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است. ارزش صادرات استان طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۳۲ میلیون دلار که حاکی از تحقق ۵۵ درصدی هدف در بخش صادرات است. صادرات سایر گمرکات استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰۵۳ هزار تن به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار است که در مقایسه مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۴۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به حجم واردات استان کردستان در سال گذشته خاطرنشان کرد: واردات استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰ هزارتن به ارزش ۴۱.۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۳ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی استان ۱۳۵۰ دلار است که در مقایسه با مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

سید کمال حسینی افزود: ترانزیت استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به وزن ۳۱۷۵ هزار تن به ارزش ۶۸۰۵ میلیون دلار که در مقایسه با ما مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۷۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۴ درصد افزایش یافته است. کل مبادلات استان منتهی به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۲۰۷ هزار تن به ارزش ۷۸۱۵ میلیون دلار که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۳۳ درصد افزایش یافته است.

رقبای ما در بازار اقلیم کردستان عراق

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ترکیه بزرگ‌ترین رقیب ایران و استان در عراق و اقلیم کردستان است، تصریح کرد: حجم صادرات ترکیه به عراق و اقلیم کردستان طی یک سال گذشته بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بوده که دو برابر حجم صادرات ایران به عراق است. کشور‌های رقیب دیگر از جمله: چین، هندوستان، آلمان، کره جنوبی، عربستان و … هستند.

مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان عراق

حسینی درباره روند مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان گفت: بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، کارگران ایرانی که بیشتر آن‌ها ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق کشانده است. افزایش نرخ بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران، دلایل اصلی این مهاجرت است.

وی افزود: کردستان عراق با استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی توانست به سرعت پیشرفت کرده و زیر ساخت‌های منطقه را مستحکم کند. با روند افزایش سرمایه‌گذاری و آبادانی، نیاز به نیروی کار نیز افزایش یافت و این خود عاملی برای استخدام تعداد زیادی نیروی کار بود. در سال‌های اخیر هزاران نفر از ایران برای کار به کردستان عراق وارد و مشغول به کار شدند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.