صفحه اصلی / اسلایدر / سونامی گرانی اقلام خوراکی
سونامی گرانی اقلام خوراکی

اقلام خوراکی در فروردین ماه تورم ۵۰ درصدی داشتند

سونامی گرانی اقلام خوراکی

کسب و کار نیوز- در حالی رئیس جمهور گرانی را مهم ترین دغدغه خود اعلام کرده است که روزانه شاهد افزایش لحظه ای قیمت انواع کالاها و خدمات در تمامی بازارها هستیم. ابراهیم رئیسی اظهار داشت: واقعا هر شب که به منزل می‌روم شاید تا پاسی از شب تلفن‌های بنده فقط در ارتباط با مساله وضعیت قیمت‌ها و مدیریت بازار با هدف حمایت از معیشت و زندگی مردم است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، گرانی پی در پی برخی کالاهای اساسی، واکنش رئیس جمهور را به دنبال داشت و حالا باید دید که آیا این قطار گرانی متوقف می‌شود یا خیر. اخبار گرانی ها هر روز منجر به نگرانی بیشتر مردم و مصرف کنندگان می شود. اخبار گرانی آرد و افزایش قیمت نان و ماکارونی، افزایش قیمت شوینده ها پس از ماه رمضان، زمزمه گران تر شدن لبنیات و فرآورده های مرتبط و… در کنار گرانی تمامی کالاهای دیگر مطرح شده است.

نکته‌ای که درباره افزایش قیمت آرد صنف و صنوف مطرح است، تأثیر آن در قیمت محصولات تولیدی از این نوع آرد است. پیش از این قیمت هر کیلو آرد صنعتی ۲۵۰۰ تومان بود و در صورتی که این قیمت به کیلویی ۱۶ هزار تومان برسد این نگرانی را وجود دارد که موجب رشد قیمت‌ها شود. محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آرادسازان ایران گفت: اگر قیمت آرد به کیلویی ۱۶ هزار تومان تصویب شود قطعا قیمت ماکارونی افزایش می یابد و هر کیلو ماکارونی به ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.

در همین رابطه رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران از افزایش قیمت محصولات شوینده بعد از ماه رمضان خبر داد. بختیارعلم بیگی با اشاره به ارائه درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات شوینده، اظهار کرد: منتظریم ماه رمضان تمام شود و بعد از هماهنگی با سازمان حمایت افزایش قیمت اعمال شود. البته رئیس جمهور اظهارات خود گفته است قانون بودجه ۱۴۰۱ اقتضائاتی دارد که در چند روز آینده برای مردم تبیین خواهیم کرد. ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تبدیل شده و دولت مصمم است بر قیمت‌ها نظارت جدی داشته باشد. بنابراین اجرای قانون و نوع مدیریت بازار طی چند روز آینده به اطلاع مردم خواهد رسید.

تبعات تکلیفی اقتصاد

کمیل طیبی، اقتصاددان

به واسطه نرخ تورم بالا و انباشت تورمی شکل گرفته از دوره های قبل که به شرایط فعلی انتقال یافته، شاهد رشد لحظه ای قیمتها هستیم. یعنی امسال تورم بالاست و با توجه به تورم انباشته‌ای که از سال‌های قبل وجود دارد روی رشد اقتصادی اثرگذار است.

یک سری افزایش قیمت‌ها در راه است و نگرانی بابت گرانی‌های اخیر وجود دارد. هیچ شاخص اقتصادی هم نمی تواند این تورم را کنترل کند. از سوی دیگر همچنان با پدیده رو به رشد نقدینگی غیرمولد هم روبرو هستیم. وقتی تورم بالا باشد اقتصاد به جاهای خطرناکی کشیده می شود. همه چیز پرمخاطره می شود. اطمینانی در هیچ کدام از شاخص های اقتصادی هم وجود ندارد و بازارها در تعادل نیستند. انتظارات خیلی شدیدی هم نسبت به آینده شکل گرفته است. انتظارات و نگرانی هایی بابت اینکه روند رشد قیمتها تا کجا ادامه پیدا می کند. نگرانی از این بابت که امیدی به کنترل گرانی هم نیست. تمامی این عوامل اقتصاد را به سمت تورم لحظه ای کشانده است. تورم لحظه ای که در دو ماه اخیر شاهد آن هستیم.

این در حالی است که این دولت هم نشان داده برنامه خاصی که موثر باشد و به صورت کارآمد بتواند جلوی تورم را بگیرد ندارد. علاوه بر این مشکلات اساسی دیگری نیز وجود دارد. مذاکرات به سرانجام نرسیده و تجارت بخش خارجی اقتصاد معطل است. مشخص نیست آیا تحریم ها برداشته می شود یا خیر. این نوع بلاتکلیفی به وجود ریسک هایی در اقتصاد منجر شده که به این تورم دامن می زند. اگر رئیس جمهور هم نگرانی و دغدغه دارد واقعا باید نقش تصدی گری دولت را کم کرده و در اقتصاد دخالت نکند. دولت باید قیمت گذاری را فراموش کند تا بازار بتواند بازار نقش اصلی خود را بازی کند.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.