چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اصناف / برندها / صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟
صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که سرمایه‌گذاران در بازارهای ارزهای دیجیتال برای خرید یا فروش ارز دیجیتال مدنظرشان به آن مراجعه می‌کنند. از آنجا که در حال حاضر تعداد کمی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سنتی، ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند؛ بنابراین هرکس که بخواهد وارد معاملات ارزهای دیجیتال شود، باید از طریق صرافی ارز دیجیتال اقدام کند.

به‌طورکلی سه نوع صرافی ارز دیجیتال داریم: متمرکز، غیرمتمرکز و ترکیبی. اما راه‌های دیگری برای خریدوفروش ارز دیجیتال وجود دارد؛ از جمله اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری P2P یا پلتفرم‌های همتا به همتا که می‌توانید ارز دیجیتال یک‌به‌یک بخرید یا بفروشید. می‌خواهیم با شما در مورد اینکه صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ انواع آن کدام است؟ عملکرد و تعامل آن با یک کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟ و کدام نوع صرافی ارز دیجیتال برای شما بهتر است؟ صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نحوه کار صرافی‌های ارز دیجیتال

وقتی یک حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد می‌کنید، به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین، اتریوم و… را بخرید و بفروشید. بسته به نوع صرافی ارز دیجیتال، می‌توانید ارز مدنظرتان را با استفاده از یک ارز فیات مانند دلار یا ریال خریداری کنید، یا یک ارز دیجیتال را با دیگری مبادله کنید.

هر چه یک صرافی ارز دیجیتال بزرگ‌تر و معتبرتر باشد، احتمال ارائه طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال بیشتر است.

یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی بزرگ و معتبری که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال را لیست کرده است و شما می‌توانید با ثبت‌نام و احراز هویت در پلتفرم آن به‌راحتی اقدام به خریدوفروش هر ارزی که می‌خواهید بکنید، صرافی ارز دیجیتال والکس است.

در صرافی ارز دیجیتال می‌توانید از پول فیات برای خرید کریپتو استفاده کنید، یا ممکن است بتوانید یک ارز دیجیتال را با ارز دیجیتال دیگری مبادله کنید. ممکن است بتوانید ارز دیجیتال خود را دوباره به پول فیات تبدیل کنید و آن را برای معاملات آتی در حساب خود بگذارید یا به‌صورت نقد برداشت کنید. بسته به صرافی ارز دیجیتالی که استفاده می‌کنید، خدمات موجود می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً برخی از سرویس‌ها به شما اجازه نمی‌دهند ارز دیجیتال خود را از پلتفرم خود به کیف پول ارز دیجیتال خود منتقل کنید.

لازم به ذکر است که برخلاف صرافی‌های سنتی که ساعات معاملاتی را تعیین کرده‌اند، صرافی‌های ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته فعال هستند.

انواع صرافی ارز دیجیتال

سه نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد:

  • صرافی ارز دیجیتال متمرکز
  • صرافی ارز دیجیتال ترکیبی

·         صرافی ارز دیجیتال متمرکز

این صرافی‌ها یک شخص ثالث، مشابه یک کارگزاری دارند که به انجام تراکنش‌ها کمک می‌کند تا مطمئن شوند که تراکنش‌ها مطابق با هدف انجام می‌شوند. البته این ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، زیرا یکی از اصول پایه‌گذاری ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بودنشان است؛ به این معنی که توسط یک دولت یا مرجع مرکزی دیگر صادر یا تنظیم نمی‌شوند. اما یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال می‌تواند خرید ارز دیجیتال موردنظر شما را با پول فیات، آسان‌تر کند. خطر بالقوه و ذاتی در برخی صرافی‌های متمرکز این است که این صرافی‌ها که توسط یک نهاد واحد نگهداری می‌شوند، در برابر حمله آسیب‌پذیرتر هستند.

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز یا DEX، بدون وجود شخص ثالثی که در صرافی‌های متمرکز وجود دارد، عمل می‌کند. می‌توان گفت صرافی‌های غیرمتمرکز به روح دنیای ارزهای دیجیتال نزدیک‌تر هستند، زیرا منبع‌باز هستند و به کاربران برای معامله همتا به همتا وابسته هستند.

در تئوری، یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز می‌تواند امن‌تر از یک صرافی متمرکز باشد. ازآنجایی‌که در این نوع صرافی هیچ نهاد مرکزی یا سروری برای هک وجود ندارد، ممکن است سرقت ارز دیجیتال را سخت‌تر کند. ممکن است کارمزدها کمتر باشد و تراکنش‌های شما نیز ممکن است سریع‌تر پردازش شوند.

یک صرافی غیرمتمرکز ممکن است در مقایسه با همتایان متمرکز خود دارای اشکالاتی باشد. مثلاً لازم است کمی در زمینه فناوری مهارت داشته باشید زیرا امکان دارد یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز انتقال آسان از حساب‌های بانکی یا کارت‌های نقدی را برای خرید رمزارز ارائه ندهد.

در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز به‌هیچ‌وجه معامله با ارز فیات ممکن نیست و تنها گزینه شما مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر است. در این نوع صرافی‌ها دارایی‌های شما بیمه نشده است و اگر با مشکل خدمات مشتری مواجه شدید، با کسی نمی‌توانید تماس بگیرید، زیرا هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد.

صرافی ارز دیجیتال ترکیبی

صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیبی تلاشی برای ترکیب بهترین‌های هر دو جهان از متمرکز و غیرمتمرکز در یک صرافی است. هدف این نوع صرافی این است که به کاربران خود، آسودگی یک صرافی متمرکز و درعین‌حال امنیت و آزادی یک صرافی غیرمتمرکز را بدهد.

صرافی‌های ترکیبی هنوز نتوانسته‌اند اقبالی را که متوجه صرافی‌های متمرکز شده‌، ببینند؛ اما ممکن است نقشه‌ای برای راه‌حل میانی ایجاد کنند که ممکن است مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال را در آینده راضی نگه دارد.

عملکرد و تعامل یک صرافی ارز دیجیتال با یک کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟

صرافی ارز دیجیتال را به‌عنوان مکانی که در آن ارزهای دیجیتال را مبادله می‌کنید، و کیف پول را به‌عنوان مکانی که در آن رمزارزهای دیجیتال را ذخیره می‌کنید، در نظر بگیرید؛ اگرچه نحوه عملکرد کیف پول کریپتو کمی پیچیده‌تر است.

حفظ ارز دیجیتال خودتان در صرافی که آن را خریداری کرده‌اید، احتمالاً ساده‌ترین راه برای مدیریت آن است، اما این کار گزینه‌های شما را نیز محدود می‌کند و می‌تواند امنیت کمتری داشته باشد، زیرا صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند در برابر حملات سایبری یا هک آسیب‌پذیر باشند.

صرافی‌ها عموماً نظارتی بر دارایی‌های ارز دیجیتال شما ندارند و در موارد کمی از جمله سرقت، تقلب یا سقوط خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهند. اگر یک صرافی از کار بیفتد، مانند دو مورد در استرالیا در اکتبر و دسامبر ۲۰۲۱، ممکن است رمزارز خود را از دست بدهید.

برای کسانی که می‌خواهند گزینه امن‌تری داشته باشند، خرید و یا ایجاد کیف پول ارز دیجیتال خود می‌تواند امن‌تر باشد. استفاده از کیف پول کمی پیچیده‌تر است، اما برای برخی از سرمایه‌گذاران، داشتن آرامش بیشتر به این پیچیدگی می‌ارزد.

چطور در یکی صرافی ارز دیجیتال به معامله بپردازیم؟

پس از ثبت‌نام و احراز هویت در یک صرافی ارز دیجیتال، باید به میزان ارز دیجیتالی که مدنظرتان است، پول فیات یا ارز دیجیتال پایه به حساب صرافی خود واریز کنید. توجه داشته باشید که کیف پول ارائه شده توسط یک پلتفرم یا برنامه معمولاً در آن پلتفرم نگهداری می‌شود. به‌طورکلی توصیه می‌شود برای امنیت بیشتر کیف پول ارز دیجیتال خود را نیز راه‌اندازی کنید.

سپس می‌توانید قیمت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال مختلف را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که صرافی ارز دیجیتال، قیمت‌ها را تعیین نمی‌کند، بلکه قیمت‌ها توسط بازار تعیین می‌شوند و بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال منعکس‌کننده قیمت‌های لحظه‌ای هستند، اگرچه به دلیل غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، تفاوت‌های جزئی بین صرافی‌ها وجود دارد.

بعد از آن می‌توانید برای خرید ارز مدنظرتان سفارش خرید بدهید و سفارش شما به همراه سایر سفارش‌ها خریدوفروش به دفترچه سفارش اضافه می‌شود. بسته به نوع پلت فرمی که در آن هستید، هزینه‌هایی را برای خدمات دریافتی باید بپردازید. برخلاف بازارهای سنتی که در سال‌های اخیر بسیاری از کارمزدها کاهش‌یافته است، معاملات ارز دیجیتال معمولاً هزینه بیشتری دارند. برای مثال، دیدن کارمزدهای بالای ۵% در هر معامله یا بیشتر غیرمتداول نیست، اگرچه بسیاری از آنها می‌توانند بسیار کمتر (۵/۰% یا کمتر در هر معامله) باشند.

کلام آخر

ما در این مقاله به نحوه کار صرافی‌های ارز دیجیتال، انواع آن‌ها و نحوه تعاملشان با کیف پول‌های ارز دیجیتال پرداختیم. نهایتاً این موضوع را که چطور در یک صرافی ارز دیجیتال به معامله بپردازیم، بررسی کردیم. امیدواریم نهایت استفاده را از این مقاله برده باشید.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.