صفحه اصلی / سرخط خبرها / جبران کسری بودجه با لغو معافیت های وارداتی
جبران کسری بودجه با لغو معافیت های وارداتی

پیمان مولوی، اقتصاددان

جبران کسری بودجه با لغو معافیت های وارداتی

دولت به هر طریقی قصد دارد کسری بودجه خود را جبران کند. با برداشتن یک سری عوارض و گذاشتن برخی عوارض دیگر هدف خود را عملیاتی می کند. در این فرآیند تاثیر لغو معافیت ها این است که هزینه تمام شده تولید افزایش پیدا خواهد کرد. بازده سرمایه گذار متفاوت می شود و سرمایه گذاران ناخودآگاه به دنبال جبران آن از طریق هزینه های تولید خواهند بود. همچنین ممکن است چون اقتصاد ایران رشد کمی دارد و درگیر تحریم نیز است، بازدهی تشکیل سرمایه همچنان نزولی باشد. تشکیل سرمایه ثابت در حوزه اقتصادی از سال ۹۱ تا الان نزولی بوده و با این اقدامات باز هم کمتر خواهد شد. این اقدامات خاصیت بازدارندگی دارند.

با لغو معافیت ها، قیمت ماشین آلات و تجهیزات در بخش تولید بالاتر خواهد رفت و تاثیر آن بر روی قیمت کالای تولید شده نمایان می شود. متاسفانه در رابطه با تولید تفاوتی بین دیدگاه دولت قبل و دولتی فعلی وجود ندارد و تمامی دولتها در بن بست فکری قرار گرفتند. وزارت صمت گلوگاه ضد توسعه در ایران شده است. نگاه ساده و خطی بر اقتصاد دارد. نگاه جزیره ای چه در این دولت و چه در دولتهای قبلی وجود داشته و تفاوتی از لحاظ نگاه به تولید دیده نمی شود. بروکراسی دولتی نیز تفاوتی نکرده و ذینفعان در اقتصاد ایران تمامی فعالیت ها را تنظیم می کنند. برخی مواقع منافع باهم جمع شده و منجر به انحصار می شود. در برخی موارد نیز منافع از هم دور می شود و موجب درگیری در حوزه اقتصادی می شود. سیاست بخشنامه ای و روند رفتاری و عملیاتی وزارت صمت همچنان ادامه دارد. چون اقتصاد در اولویت قرار ندارد. اقتصاد دولتی و باز تنظیم توسط ذینغعان موجب شده تا اقتصاد از اولویت خارج شود.

در جهان ۹۵ هزار میلیارد دلار نقدینگی وجود دارد. ولی متأسفانه ما در جذب سرمایه فعال نیستیم. بعد از مذاکرات وین باید سریع به دنبال بهبود رتبه اعتباری باشیم. متأسفانه رتبه اعتباری ما بسیار پایین است و سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در ایران ندارند. سالانه ۱۰ میلیارد دلار فرار سرمایه از ایران داریم. در اولین گام باید جلوی این فرار سرمایه را بگیریم و در ادامه و به مرور به جذب سرمایه بپردازیم. اقتصادی که در آن یک سرمایه گذار بتواند روند حرکتی بازارها را پیش بینی کند و بر اساس این روند حرکت کند و در واقع اقتصاد پیش بینی پذیر باشد رشد می کند در حالی که اقتصاد بسته نمیتواند موجب شکوفایی اقتصادی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.