صفحه اصلی / اجتماعی / موج مهاجرت و کمبود پزشک و پرستار
موج مهاجرت و کمبود پزشک و پرستار

۴ هزار پزشک و پرستار از ایران رفتند

موج مهاجرت و کمبود پزشک و پرستار

کسب و کار نیوز- نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است ۳۰ هزار نفر از پزشکان دیگر کار نمی‌کنند و این باعث کمبود پزشک در کشور شده است. محمد پاک‌ مهر افزود: توزیع پزشک در ایران به صورت ناعادلانه انجام گرفته و برای هر پزشک سالانه ۴۰۰ میلیون هزینه می‌کنیم اما به راحتی اجازه مهاجرت را به آن‌ها می‌دهیم. این نماینده مجلس اظهار داشت: پرستار ایرانی ۸ میلیون حقوق می‌گیرد اما اگر به کشورهای حوزه خلیج فارس برود ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، طی سالیان قبل پزشکان با مشکلاتی مثل عدم تناسب تعرفه با نیاز‌های جامعه مواجه بودند و همین امر باعث شد که کشور‌های دیگر دریچه پذیرش را برای این گروه‌ها باز کنند و ابزار‌هایی برای تشویق و ترغیب نخبه‌های ما برای مهاجرت از ایران در نظر گرفتند  و این در مورد جامعه پزشکی نیست و این کشور‌ها تحصیلکرده‌های سایر رشته‌های تحصیلی را نیز مورد هدف قرار داده اند و تمام تمرکز مسئولان مربوطه باید بر رفع مشکلات و نیازهای پزشکان و در نتیجه پیشگیری از مهاجرت  و هدررفت سرمایه های ارزشمند علمی کشور باشد.

نگاهی به آمار مهاجرت پزشکان نشان می‌‎دهد یک‌چهارم پزشکان ایرانی به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند. در ۱۰ ماه اخیر، حدود ۳ هزار پزشک از ایران رفته‌اند که یقینا بر سلامت مردم بسیار تاثیرگذار است. کانادا، استرالیا، انگلیس، آلمان، نروژ، سوئد، دانمارک، اتریش و ایالات متحده آمریکا از جمله بهترین کشورها برای مهاجرت کاری پزشکان می‌باشد. تعداد کل پزشکان ایران حدود ۱۱۷هزار نفر است. به لحاظ تخصص پزشکی هم در کشورهای پیشرفته به‌ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت ۳۰–۲۰ پزشک متخصص وجود دارد.

در ایران به ‌ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت فقط ۶ پزشک متخصص داریم که فاصله خیلی زیادی است. البته آمار پزشکان متخصص در تهران قابل قبول است، اما در کل کشور توزیع مناسبی نداریم. اگرچه پذیرش دانشجویان رشته پزشکی افزایش بسیار خوبی داشته است، با این حال گفته می‌شود در ۱۵ سال اخیر حدود ۴۰هزار پزشک بازنشسته شده‌اند که رقم بالایی است.

برخی از مسئولان معتقدند که کشور با کمبود پزشک مواجه است و دلیل این اظهار نظر را کمبود متخصص رشته های مختلف در استان های محروم می دانند. این در حالی است که مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور معتقدند، سرانه پزشک در کشور کافی است و اصلی ترین دلیل کمبود پزشک در برخی از مناطق محروم توزیع نامناسب پزشکان است به این معنی که معمولا اکثر متخصصان در استان تهران و سایر کلانشهرها در حال فعالیت هستند و همین امر منجر به کمبود متخصص در برخی از شهرهای محروم و دورافتاده کشور شده است.

بسیاری از پزشکان از چرخه ارائه خدمت خارج شده اند که باید دلیل این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. ما باید بتوانیم داشته‌ها و نیرو‌های موجود را به شکل عادلانه در سراسر کشور توزیع کنیم و از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کنیم، اما این اقدام را انجام نمی‌دهیم و صرفاً به دنبال افزایش ظرفیت هستیم این در حالی است که با افزایش ظرفیت تعداد دیگری را وارد مسیری می‌کنیم که پزشکان موجود در آن قرار دارند.

در همین زمینه یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: محدودیت‌های بازار کار، وابستگی به شرکت‌های دولتی و عدم بخش خصوصی در اقتصاد، انحصار مشاغل مهم و بروکراسی‌های مخرب از عوامل مهاجرت نخبگان و خروج نیروی انسانی متخصص به خارج از کشور است.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: همین بحث تسهیل در صدور مجوزها اقدام بسیاری خوبی است که با قوت در دولت سیزدهم در حال انجام  است. سالهای سال است که صدور مجوزها با بروکراسی بسیار پیچیده، محدودیتها و متاسفانه رابطه بازی خاص در کشور روبرو است.

وی اظهار داشت: این مساله راه برای فعالیت اقتصادی به روی هر قشری بسته است. ایجاد ثبات در اقتصاد کلان هم بسیار مهم است. تغییرات، نوسانات و شوک های اقتصادی وارده بلای جان فعالیت اقتصادی است. طبیعی است هیچ کس حاضر نیست در یک فضای پرریسک به فعالیت بپردازد. چه پزشک و پرستار باشد چه کارگر و سرمایه گذار. در کنار این موضوع مسایلی مثل ایجاد نیازهای جدید و مدرن، تغییر دیدگاه‌ها نسبت به زندگی و درآمد بیش‌تر باعث شده تا افراد به مهاجرت از کشور تمایل نشان بدهند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.