صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / هشدارهایی که جدی گرفته نشد/تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت ضامن بقای شبکه ارتباطی
هشدارهایی که جدی گرفته نشد/تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت ضامن بقای شبکه ارتباطی

هشدارهایی که جدی گرفته نشد/تعرفه‌گذاری آزاد اینترنت ضامن بقای شبکه ارتباطی

کسب و کار نیوز- فعالان ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور خواستار تعرفه گذاری آزاد برای اینترنت و اصلاح قوانین مرتبط با اکوسیستم کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شدند. به گزارش‬ سازمان‬ نظام‬ صنفی‬ رایانه‌ای، ‬فعالان‬ ارائه دهنده خدمات اینترنت و نمایندگانی از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران‌، سندیکای صنعت مخابرات‏‬ و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، موضوع افزایش تعرفه اینترنت و مشکلات و چالش‌های اپراتورهای اینترنت ثابت را مورد بررسی و همفکری قرار دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در این نشست فرامرز رستگار دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران با ابراز نگرانی از وضعیت برگشت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در طرح‌های توسعه مخابراتی گفت: اگر برگشت سرمایه در کشور به خاطر عدم تناسب درآمدها و هزینه‌ها اتفاق نیفتد، ثروتمندترین و قوی‌ترین اپراتورهای کشور هم روزگاری را تجربه خواهند کرد که هم اکنون شرکت مخابرات ایران تجربه کرده است.

وی گفت: این نگرانی‌ها در سال‌های گذشته هم به دولت هشدار داده شده بود. کسب و کارهای حوزه ICT زندگیشان وابسته به توسعه سرمایه گذاری در شبکه مخابراتی کشور است و اگر این اتفاق نیفتد همه دچار مشکل خواهند شد. کسی این سال‌ها هشدارهای ما را جدی نگرفت و امروزه به تحقق پیش بینی‌هایی که داشتیم، بسیار نزدیک هستیم.

در این نشست علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران خواستار تشکیل دبیرخانه مشترک میان تشکل‌های ICT شد و در مورد موضوع تعرفه گذاری اینترنت گفت: اگر بحث افزایش قیمت به صورت عریان مطرح شود محکوم به شکست خواهد بود. باید برای موفقیت در این بخش از تجارب تشکل‌های دیگر بهره مند شویم و موضوع افزایش تعرفه‌ها را پیش ببریم.

وی افزود: برای مثال باید به سمت هوشمند سازی قیمت‌ها برویم یا عادلانه کردن آن. اتفاقی که در حوزه افزایش حمل و نقل درون شهری افتاد و با پذیرش مردم هم روبرو شد. با توجه به مطالبه گری‌هایی که در جامعه اتفاق افتاده امروز موضوع کیفیت مورد توجه مردم است و باید با توجه به این مهم اقدام کنیم.

حسین ریاضی رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست گفت: آخرین نوسازی شبکه با دلار ۳ هزار تومان انجام شده و سال‌های سال است که دیگر این اتفاق رخ نداده است. به همین خاطر دیگر کسی توان نوسازی این شبکه را ندارد. وظیفه سنگینی در انجمن‌های صنفی داریم تا روشنگری کنیم و جامعه را نسبت به ضرورت نوسازی شبکه اینترنت کشور حساس کنیم. مردم وقتی واقعیت‌ها را بدانند حتماً همراهی می‌کنند.

وی تاکید کرد: دولت قطعاً بدون این روشنگری‌ها نسبت به اخذ تصمیماتی برای مردم اقدام می‌کند و ما در این زمینه نباید کوتاهی صنفی داشته باشیم. اگر به مردم توضیح دهیم که عدم نوسازی شبکه چه خطر بزرگی برای زندگی آنها در عصر دیجیتال دارد قطعاً با ما همراه خواهند شد. ۹۰ درصد مردم مصرف اینترنت معمول و اندکی دارند و تنها ۱۰ درصد از محل اینترنت به کسب و کار مشغول هستند و افزایش هزینه‌ها در زندگی آنها تأثیری ندارد.

 

انتقاد از توسعه شبکه فیبرنوری در فاصله زمانی کوتاه

داوود هادی‌فر، از فعالان حوزه اینترنت ثابت ایجاد ۲۰ میلیون پورت جدید در کشور را یک عدد غیر واقعی دانست و گفت: درست است ما دوست داریم شاهد افزایش ۲۰ میلیون پورت در کشور باشیم اما این آرزویی محال است آن هم در کشور ما که معضلات اقتصادی پیش رو این مهم را غیر ممکن می‌سازد. در خوشبینانه ترین حالت ممکن حتی اگر پول هم باشد موانعی مانند شهرداری‌ها و هماهنگی طولانی بین بخشی قطعاً اجازه نمی‌دهد این عدد واقعی شود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان سرمایه گذاران این بخش قدرت ریسک خود را از دست داده ایم و نمی‌توانیم هم تورم ۵۰ درصدی و افزایش هزینه‌های سرسام آور را تجربه کنیم هم به سود دهی کم رضایت بدهیم، گفت: در حالی که روز نخست به ما وعده آزاد بودن تعرفه‌ها را دادند امروز به خاطر قوی بودن ابزار تعرفه‌ها حاضر به رها کردن آن نیستند و اجازه نمی‌دهند تا سرمایه گذاران در این بخش تصمیم بگیرند. سال‌های سال است که مردم را با کارهای سیاسی نسبت به تعرفه اینترنت حساس کرده ایم. آنقدر که دیگر کسی به گران شدن گوشت و کرایه تاکسی و.. حساسیتی نشان نمی‌دهد اما به گران شدن اینترنت حساسیت نشان می‌دهند.

احمدرضا نخجوانی مدیر یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز سرویس دهی جدید به ۲۰ میلیون پورت در سه سال آینده را غیرکارشناسی دانست و گفت: طرح این موضوع در بازاری که کل ارتباطات ثابتش به ده میلیون پورت نمی‌رسد بیشتر شبیه یک شوخی است. وی با انتقاد از تصویب طرح توسعه شبکه فیبرنوری در فاصله زمانی کوتاه اظهار داشت: نباید با مصوبه درمانی به فکر حل مشکلات سرمایه گذاران توسعه شبکه مخابراتی باشیم. ما در حال حاضر مصوبات خوبی داریم که هیچ ضمانت اجرایی ندارند و به جای مصوبات جدید، بهتر است این مصوبات را اجرایی کنیم و از مصوبات هیجانی و غیرکارشناسی خودداری کنیم.

نخجوانی افزود: شرکت‌های اپراتور برای کوچک‌ترین حفاری هیچ فرقی با بقیه طرفین شهرداری ندارند و هیچ امتیازی برای ما در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالیست که ما با اجرای پروژه‌هایمان زیرساخت‌های توسعه شهری را فراهم می‌کنیم اما شهرداری تعاملی با ما نمی‌کند.

در این جلسه بهروز نصراللهی از دیگر فعالان حوزه اینترنت ثابت گفت: نکته اصلی این است که تعرفه اینترنت ثابت از سال ۹۲ تا ۹۶ نزولی بوده و از سال ۹۶ تاکنون بدون تغییر باقی مانده است، در حالی که هزینه‌های زنجیره تأمین خدمات در این سال‌ها همواره صعودی بوده است. این رویکرد وزارت ارتباطات در چند سال اخیر منجر به کوچک‌تر شدن بازار ارتباطات ثابت و عدم بازگشت سرمایه در توسعه ارتباطات و تغییر نسل شده است. عدم تغییر این مصوبه در طول این سال‌ها و افزوده شدن انتظارات مردم هر روز کار را برای فعالین حوزه IT سخت‌تر کرد.

جهانگیر آقازاده فعال حوزه ارتباطات ثابت در این جلسه گفت: افزایش ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در کشور یک کار غیر منطقی است و تمام صاحب نظران این حوزه هم‌نظر با این موضوع هستند. برای بررسی بیشتر این طرح باید جلسات کارشناسی دقیق و میزگردهای علمی برگزار شود تا از همه زوایا، موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد. وی در مورد تعرفه گذاری اینترنت گفت: اگر تعرفه گذاری توسط بازار انجام شود هم کیفیت قابل قبول می‌شود و هم نوع خدماتی که عرضه می‌شود.

 

لزوم اصلاح مقررات در اکوسیستم کسب و کار ICT

شهاب لطفعلی از دیگر فعالان حوزه اینترنت نیز در این جلسه تاکید کرد: اصلاح اکوسیستم کسب و کار صنعت ICT یک ضرورت است و این انتظار از حاکمیت و تمامی بازیگران این صنعت می‌رود که به این اصلاح کمک کند. روابط حاکم در کسب و کارها مبتنی بر معادلات، قوانین و منطق رایج در آن کسب و کار است و در هیچ جای دنیا این روابط دستوری نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل افزایش چشمگیر هزینه‌ها، توجیه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه در حوزه ICT وجود ندارد، ادامه داد: زمانی با دلار هزار تومانی سرمایه گذاری می‌کردیم و امروز باید با دلار ۲۸ هزار تومانی و حجم وسیعی از محدودیت‌ها و تحریم‌ها و … این کار را انجام دهیم. اصلاح راهبردها در حوزه اقتصادی، اصلاح اهداف و هدف گذاری هوشمندانه و انطباق چارچوب‌ها و انتظارات باید در اولویت بازنگری و اصلاح قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد توسعه متوازن این صنعت به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور باشیم.

داوود ادیب، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست با اشاره به برنامه ۸ ماده‌ای وزیر ارتباطات گفت: «ین برنامه از سوی اتحادیه مورد ارزیابی و نقد منصفانه قرار گرفته است و به نظر می‌رسد ضرورت دارد که وزیر را نسبت به برخی موضوعات مهم و اساسی در راستای اجرایی شدن این برنامه‌ها و چالش‌های پیش روی بند به بند این برنامه‌ها مطلع کنیم.

وی گفت: برخی تصمیمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند مشکلات پیش روی اپراتورهای ثابت و موبایل را افزایش دهد و برخی تصمیمات و اظهار نظرها می‌تواند به عنوان یک گلوگاه عمل کند. یکی از مهمترین مشکلات ما در صنعتICT، نوع برنامه‌ریزی و نگاه حاکم بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. چرا که در اکثر کشورهای توسعه یافته رگولاتوری یک نهاد مستقل است اما متأسفانه در ایران این طور نیست و طبیعی است که استقلال سازمان تنظیم مقررات می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد توسعه کمی و کیفی اپراتورها کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.