صفحه اصلی / اسلایدر / پیشروی آرام قیمت دلار
پیشروی  آرام  قیمت دلار

توقف مذاکرات وین نرخ ارز را در مسیر افزایش قرارداد

پیشروی آرام قیمت دلار

کسب و کار نیوز- عدم نتیجه گیری از مذاکرات برای لغو تحریم ها و احیای برجام مهم ترین سیگنال به افزایشی شدن نرخ ارز است. فعالان اقتصادی معتقدند برجام می تواند نرخ دلار را تا کانال 25 هزار تومان کاهش دهد. این در حالی است که در هفته ها و روزهای اخیر شاهد نوسان نرخ ارز در کانال 27 و 28 هزار تومانی هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به نظر می رسد ناامیدی از حصول نتیجه در این بازار حکمفرما شده و نرخ ارز را که در روزهای گذشته به کانال ۲۷ هزار تومانی ورود کرده بود مجدد به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک کند. هرچند کارشناسان بازار بر این باورند که قیمت کنونی دلار به واسطه انتظار برای تعیین تکلیف مذاکرات تعیین شده و عددی قابل استناد نیست اما مشاهدات از تمایل دلار به طی مسیر افزایشی حکایت دارد.

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص چشم‌انداز دلار در سال ۱۴۰۱ می گوید: اگر توافق اتفاق بیفتد کف قیمت دلار ۲۴ هزار تومان و سقف آن ۲۵ هزار تومان است اما اگر توافقی حاصل نشود بهای دلار از سی هزار تومان در بازه زمانی چند ماهه فراتر خواهد رفت.

به هر ترتیب پس از دو حضور ناموفق شاخص بازار ارز در سطوح قیمتی کانال ۲۸هزار تومانی در ماه گذشته، نرخ این ارز برای سومین بار به آهستگی به مرز این کانال نزدیک شد. بسیاری از تحلیل گران با توجه به سکوت خبری مذاکرات هسته‌ای وین و همچنین عدم وجود سیگنال‌های جریان‌ساز در اخبار داخل، افزایش تدریجی نرخ دلار را در راستای افزایش شاخص جهانی دلار می‌دانند. سکه اما با وجود افزایش قیمت دلار در بازار ۶۹ هزار تومان کاهش قیمت داشت. قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات آزاد به رقم ۲۷ هزار و ۹۱۰ تومان رسید.

سیگنال  افزایشی به دلار

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

نوساناتی که در روزهای اخیر در روند قیمتی نرخ ارز دیده می شود نشان دهنده کشش این ارز به سمت افزایش قیمت است. یعنی دلار کشش به سمت نرخ بالا را دارد. اما هر بار به نقطه مقاومت برخورد می کند و بر می گردد. یکی از دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز موضوع حذف ارز دولتی است که قرار است دولت به تدریج این فرآیند را اجرایی کند. البته این حذف ارز در برخی کالاها اتفاق افتاده است. در بحث آرد، گندم، گوشت و مسائلی از این قبیل این اتفاق افتاده و از بهمن ماه سال گذشته نیز، دولت به مرور وارد این بحث شده است. به همین دلیل تقاضا به سمت نرخ بالاتر در بازار ارز رفته است.

از طرفی دیگر ممنوعیت ورود موبایل های بالای ۶۰۰ دلار هم مطرح است. این واردات از سامانه نیما خارج شده و اتاقی جدید برای آن ایجاد شده که از نرخ نیما تبعیت نمی کند. اموری که در این اتاق انجام می شود تمایل به نرخ ارز بازار آزاد دارد. همین امر به بالاتر رفتن نرخ ارز کمک می کند.

این در حالی است که بحث اصلی که همان موضوع مذاکرات است هم همچنان مطرح است. گره خوردن وضعیت بازار ارز به مذاکرات را نمی توان انکار کرد. هر بار طرف آمریکایی و ایرانی اخباری در رابطه با وضعیت این مذاکرات منتشر می کنند تاثیر آن در بازار ارز مشاهده می شود. به عنوان مثال اگر اخبار منتشر شده سیگنالهای مثبت باشد کاهش قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نرخ ارز را شاهد هستیم. هرچند موضوع عدم اطمینان از خروج سپاه از لیست آمریکا موجب شده که به بازار سیگنال دیگری برای افزایش نرخ داده شود. البته بازار هم بیشتر کشش به سمت افزایش قیمت دارد.

بعد از ماه رمضان نیز با افزایش بیشتر نرخ ها، بازارها تاثیر خود را بر بازار ارز می گذارند. دولت در ماه رمضان سعی داشت قیمتها را تحت کنترل داشته باشد که البته در تحقق آن موفق نبود. بنابراین از ابتدای اردیبهشت با رشد هزینه ها در بخش حمل و نقل، کرایه، تعرفه پزشکان، اجاره بها، خودرو و… بازار ارز با نوسان روبرو شده است.

دولت هم از بالا بودن نرخ ارز استقبال می کند و تمایل به نرخ ارز بالا دارد. نرخ عوارض گمرکی به ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و واردات با این نرخ انجام می شود. نرخ ارز در بودجه هم ۲۳ هزار تومان است. بنابراین نرخ پایه، نرخ ۲۵ هزار تومان است که دولت امور خود را با آن انجام می دهد. تمایل دولت به حفظ قیمت ارز در همین محدوده ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است. دولت تمایلی به نرخ ارز پایین تر ندارد چراکه در حال حاضر نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی را وارد تمام امور و اقدامات خود کرده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.