صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش قیمت آرد ناگهانی بود/ کمبود آرد نداریم
افزایش قیمت آرد ناگهانی بود/ کمبود آرد نداریم

افزایش قیمت آرد ناگهانی بود/ کمبود آرد نداریم

رئیس انجمن آردسازان با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت آرد گفت:وزیر جهاد باید متصدیان مربوطه را بازخواست کند و این افراد باید پاسخگو باشند که چرا این چنین بی برنامه عمل کردند.

به گزارش کسب و کا رنیوز محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کارخانجات، آرد مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنند، گفت: شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد را توزیع می‌کند.

وی اضافه کرد: نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵٠ تومان است و نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز (شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم) قرار می‌گیرد که قیمت این آرد نیز کیلویی ٩٠٠ تومان و ثابت مانده است.

مرتضوی اضافه‌کرد: نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانجات ماکارونی سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته رئیس انجمن آردسازان، ١٠ روز پیش به کارخانجات ابلاغ شده که قیمت آرد برای تولیدکنندگان ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی ۵ برابر شده است.

وی درباره اینکه بنابراین با این شرایط فقط قیمت ماکارونی و کیک و کلوچه افزایش می‌یابد و قیمت نان ثابت خواهد ماند؟، گفت: با توجه به افزایش حقوق کارگران و نرخ سوخت، قیمت نان نیز افزایش می‌یابد اما هنوز رسماً این اتفاق نیفتاده اما قاعدتاً باید این کار انجام شود.

قیمت ماکارونی ۲ برابر می‌شود

مرتضوی با بیان اینکه دولت و نانوایان باید در جلساتی مشترک این مسأله را بررسی کنند، افزود: اگر هم در حال حاضر برخی نانوایی‌ها قیمت نان را گران کرده‌اند به دلیل افزایش دستمزد و نرخ سوخت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه قیمت ماکارونی چقدر گران می‌شود؟، توضیح داد: قیمت هر کیلوگرم ماکارونی که در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده احتمالاً به ٢٨ تا ٣٢ هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠ گرمی این محصول ١۵ تا ١۶ هزار تومان خواهد بود.

به گفته مرتضوی با ۵ برابر شدن نرخ آرد، قیمت ماکارونی ٢ برابر می‌شود.

کمبود آرد در کشور نداریم / تولیدات صنعت با وقفه مواجه شده است

رئیس انجمن آردسازان ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود آرد در برخی از استان‌های کشور، تصریح کرد: درباره آرد نانوایی‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد و توزیع آن به روال سابق در حال انجام است.

مرتضوی گفت: درباره آرد ماکارونی با توجه به اینکه قیمت آن ناگهان ۵ برابر شده، هنوز شرکت‌ها برای خرید با قیمت جدید مراجعه نکرده‌اند و به همین دلیل وقفه ١۵ روزه‌ای در تولیدات صنف و صنعت رخ می‌دهد.

وی با انتقاد از اقدام وزارت جهاد کشاورزی در تغییر ناگهانی قیمت آرد صنعت، افزود: دولت باید قبل از انجام چنین کاری با کارخانجات و تشکل‌های مربوطه جلسات کارشناسی برگزار می‌کرد نه اینکه به طور ناگهانی اعلام کند که قیمت تغییر کرده است، ما از طریق رسانه‌ها و یک بخش نامه کلی متوجه شدیم که قیمت آرد ۵ برابر شده است.

مرتضوی تاکید کرد: چنین مباحثی معمولاً یکماه قبل اعلام می‌شود و دولت باید جلسات توجیهی با صنعت برگزار کند و همین امر منجر به ایجاد وقفه در تولید کارخانجات شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که ایجاد شده، تازه وزارت جهاد کشاورزی انجمن‌ها را دعوت کرده تا شرایط را بررسی کند!

وزیر جهاد باید مسببان تغییر ناگهانی قیمت آرد را بازخواست کند

مرتضوی تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید متصدیان مربوطه را بازخواست کند و این افراد باید پاسخگو باشند که چرا این چنین بی برنامه عمل کرده‌اند و باعث ایجاد بلاتکلیفی شده‌اند.

رئیس انجمن آردسازان همچنین با اشاره به تعیین قیمت ١١ هزار و ۵٠٠ تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم و اینکه آیا این تصمیم دولت در شرایط فعلی درست بوده است؟، گفت: نرخ غلات در همه دنیا افزایش یافته و قیمت بین المللی گندم رقمی حدود ۴١٠ تا ۴٢٠ دلار است که این محصول تا به ایران برسد با هزینه حمل و نقل و غیره به حدود ۴۶٠ تا ۵٠٠ دلار می‌رسد.

مرتضوی اضافه کرد: بنابراین با توجه به شرایط بین الملی به نظر می‌رسد تصمیم دولت منطقی بوده هر چند که بار تورمی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت گندم روی علوفه و سایر خوراک دام از جمله یونجه، جو و کاه تأثیر می‌گذارد و سال آینده قیمت یونجه کمتر از ٨ تا ٩ هزار تومان، کاه کمتر از ۶ تا ٧ هزار تومان و جو زیر ١٠ تا ١١ هزار تومان نخواهد بود.

به گزارش مهر، پیگیری‌های خبرنگار مهر از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای توضیح درباره این اقدامات و همچنین وضعیت قیمت نان منجر به نتیجه نشد.

کد خبر

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.