صفحه اصلی / اسلایدر / موج نارضایتی از گرانی اینترنت
موج نارضایتی از گرانی اینترنت

افزایش تعرفه اینترنت فعالیت هزاران کسب و کار را تهدید می کند

موج نارضایتی از گرانی اینترنت

کسب و کار نیوز- بررسی ها نشان می دهد در سال ۱۴۰۱ تعرفه اینترنت خانگی ۶۰ درصد افزایش یافته است. این اتفاق موجب نارضایتی بسیاری از کاربران و کسب و کارهای فضای مجازی شده است. مدتی است که اپراتور‌ها بسته‌های محبوب و مقرون به صرفه خود را حذف کرده اند و از طرفی قیمت دیگر بسته‌ها نیز به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است. این تصمیم که گلایه مردم را به همراه داشته، از سوی مجلس هم اعتراضاتی به آن شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد رسانه‌ای اتاق بازرگانی ایران درگفت و گویی با “ایلنا” گفت: دولت تامین کننده اینترنت در کشور است و می‌تواند هزینه‌ها را برای ارائه کنندگان خدمات اینترنتی Internet service provide کاهش بدهد تا آنها مجبور به افزایش قیمت‌ها نباشند؛ در بحث خدمات رسانی افزایش تعرفه اینترنت تاثیر مستقیمی بر کسب‌وکارها می‌گذارد.

بابک عابدین با اشاره به وابستگی محیط کسب‌وکارها به اینترنت، گفت: سیستم‌های اتصال به مشتری برخی از کسب‌وکارها از جمله صنعت چاپ به اینترنت وابسته است. در این کسب و کار سفارش‌ها به‌ صورت آنلاین ثبت می‌شوند و از آنجایی‌که حجم فایل‌های گرافیکی سنگین است، افزایش تعرفه اینترنت ثابت و کاهش سرعت آن هزینه‌های اضافی به فعالان این حرفه تحمیل کرده است. وی با بیان اینکه خطوط تولید و صادرات بسیاری از کسب‌وکارها به اینترنت وابسته است، خاطر نشان کرد: بازاریابی اینترنتی در همه جای دنیا رواج یافته است و دولت‌ها تلاش دارند که هزینه‌ها را کاهش و سرعت اینترنت دیتاها را افزایش بدهند چرا که توسعه کشورها وابسته به این مهم است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ تعرفه اینترنت ثابت هزینه‌های سنگینی به شرکت‌هایی که دارای شعب مختلف در استان‌ها هستند تحمیل می‌کند، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که با افزایش یک سنتی هزینه‌های‌ جانبی، یک شرکت و واحد تولیدی از چرخه اقتصادی خارج شود. نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد رسانه‌ای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت تامین کننده اینترنت در کشور است و می‌تواند هزینه‌ها را برای ارائه کنندگان خدمات اینترنتی Internet service provide کاهش بدهد تا آنها مجبور به افزایش قیمت‌ها نباشند؛ در بحث خدمات رسانی افزایش تعرفه اینترنت تاثیر مستقیمی بر کسب‌وکارها می‌گذارد.

وی با اشاره به وابستگی دانش در کشور به اینترنت، خاطر نشان کرد: محدود کردن سرعت اینترنت و افزایش تعرفه اینترنت ثابت، ما را از دنیا عقب می‌اندازد. این مسئله هزینه‌های جانبی به دانشجویان و اساتید تحمیل می‌کند و به نظر می‌رسد افزایش تعرفه اینترنت این الزام را ایجاد می‌کند که دولت به اینترنت ثابت یارانه تخصیص بدهد تا افرادی که استعداد و نبوغ دارند از اطلاعاتی که در جامعه جهانی از طریق اینترنت عرضه می‌شود محروم نشوند و به عبارت دیگر از نظر دانش فنی و مهارتی عقب نمانیم .

عابدین در پاسخ به این پرسش که افزایش تعرفه اینترنت ثابت و کاهش سرعت اینترنت در کشور آیا آینده کسب‌وکارهای آنلاین در کشور را با چالش جدی مواجه می‌کند؟ افزود: افزایش تعرفه اینترنت ثابت در کشور باعث کاهش تقاضا برای خرید بسته‌های اینترنتی نخواهد شد و تبعات دیگری چون افزایش نرخ تمام شده کالاها دارد و سبد کالاهای مردم را محدود می‌کند. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ایران به قطب اقتصادی منطقه تبدیل شود، گفت: سیستم‌های هوشمند دیجیتال، از تولید تا فروش را به اینترنت متصل کرده است و اینگونه محصول به مشتریان معرفی می‌شود؛ همچنین هوش مصنوعی از طریق شبکه‌های اینترنتی متصل هستند.

این فعال اقتصادی صرف کردن هزینه‌های گزاف برای محدود کردن اینترنت در کشور  را نوعی پایمال کردن بیت‌المال دانست و افزود: این روزها شرکت‌هایی در ایران ایجاد شده‌اند که از طریق ارز دیجیتال سرویس‌های ماهواره‌ای را خریداری و اینترنت با سرعت بالا را در اختیار کاربران قرار می‌دهند پس هزینه کردن برای محدود کردن اینترنت نوعی هدر دادن منابع ملی است چراکه نمی‌توان با روش‌های قهری مانع پیشرفت و بهر‌ه‌گیری از دانش روز شد.

وی در پایان تاکید کرد: فعالان اقتصادی در ایران تلاش می‌کنند که دروازه‌های بازارهای جهانی را برای ما باز کنند؛ بنابراین باید در زمان تصمیم‌گیری به این مسئله توجه کرد که آینده کشور و نظام به پویایی اقتصاد وابسته است و نباید با اخذ چنین تصمیماتی روند پیشرفت‌مان را کند کنیم.

انحصار دولت در اینترنت

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

امروز اینترنت به یک جزء جدایی ناپذیر در زندگی و کسب و کار مردم تبدیل شده است. آموزش از طریق اینترنت انجام می شود و رشد اقتصاد وابسته به اقتصاد دیجیتال شده است. وقتی خدمتی در انحصار ارایه می شود باید در رابطه با هزینه های آن شفاف سازی و اطلاع رسانی شود. اینترنت از آن دسته خدماتی است که در انحصار ارایه می شود.

این خدمت مانند دیگر خدمات مانند فروش پوشاک، کفش و… نیست که اگر واحدی اقدام به گرانفروشی کرد مردم بتوانند واحدی دیگر را انتخاب کنند و خدمات را از واحدهای ارایه دهنده دیگر دریافت کنند. در ارایه خدماتی مانند فروش پوشاک،کفش، کالاهای مصرفی و… بازار رقابت آزادی عمل دارد و هر کسی محصول خود را به فروش می رساند و مشتری با حق انتخاب روبرو است. اما در رابطه با اینترنت که یک خدمتی است که هر کسی نمی تواند با آن رقابت کند باید هزینه های آن مشخص و شفاف باشد. باید چگونگی قیمت گذاری آن و چگونگی اخذ مبالغ این خدمت اطلاع رسانی شود.

اگر اجازه ورود خدمات اینترنت از دیگر روش ها وجود داشته باشد می توان افزایش تعرفه اینترنت را منطقی دانست. برای افزایش قیمت خدمات اینترنتی باید انحصار ارایه آن برداشته شود. باید اجازه داده شود دیگر شرکتها به عنوان مثال اینترنت بین الملل در کشور مجوز خدمات رسانی داشته باشد. اینکه اعلام می شود افزایش تعرفه اینترنت برای توسعه ساختار و افزایش کیفیت خدمات است توجیهی بیش نیست. در شرایط فعلی که زیرساخت و ارایه خدمات اینترنت در اختیار دولت است باید پاسخگو باشد. دولت می بایست در رابطه با قیمت، سود و نحوه افزایش تعرفه ها اطلاع رسانی داشته باشد.

مشخص است که همه با این مدل گران کردن اینترنت مخالف هستند. قیمت بر میزان مصرف تاثیر گذار است. اگر بهانه گران کردن این است که جلوی ورود اینترنت بین الملل گرفته شود باید شفاف آن را اعلام کنند. هرچند این اقدام نیز اقدامی کاملا نادرست و اشتباه است. عدم شفاف سازی درست نیست. همانقدر که آب، برق غذا و… در زندگی مردم تاثیر دارد اینترنت هم دارد. آموزش، ارتباطات شغلی و خانوادگی وابسته به اینترنت است. فعالیت کسب و کارها با اینترنت تنیده شده است. هر نوع افزایش قیمت موجب افزایش هزینه های مصرف مخاطب و کسب و کارها خواهد شد. هزاران کسب و کار در معرض تهدید قرار دارند. بر اساس آمار رسمی ۳۰۰ هزار کسب و کار از طریق اینترنت مشغول به فعالیت هستند. به صورت رسمی یعنی دارای اینماد هستند. آمار غیر رسمی نیز حکایت از فعالیت بیش از یک میلیون کسب و کار در اینترنت که هنوز درگاه دریافت نکرده اند، دارد. کسب و کارهای کوچک و خانگی نیز ۲ تا ۳ میلیون هستند. البته آمار تا ۱۰ میلیون کسب و کار خانگی و کوچک را به صورت غیررسمی نیز داریم. این تعداد کسب و کار از اینترنت ارتزاق می کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.