صفحه اصلی / اسلایدر / موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی
موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر موافقت کردند.

 

در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر با ۱۸۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

محورهای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر به شرح زیر است:

۱- بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده توسط اتاق در ده سال گذشته

۲- بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح قانونی

۳- بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق

۴- نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی

۵- بررسی خدمات و کیفیت ارائه آن به اعضای اتاق

۶- بررسی موضوع حقوق های نجومی در اتاق

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح محورهای تحقیق و تفحص از اتاق ایران گفت: ۳ تقاضای تحقیق و تفحص از سه گروه متفاوت با نام های مشابه در کمیسیون اقتصادی بررسی و با هم ادغام شد.

به گفته وی بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده در اتاق بازرگانی ایران، میزان دستیابی به اهداف مصرح در قانون، بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق در عملکرد خود، نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی، بررسی خدمات و کیفیت آنها به اعضای اتاق براساس قانون، بررسی حقوق های نجومی در اتاق بازرگانی از محورهای تحقیق و تفحص است.

وی افزود: ما به دنبال اصلاح قانون اتاق بازرگانی هستیم و در این باره طرحی به کمیسیون ارائه شده و یکی از موضوعات بسیار مهمی که می تواند به ما کمک کند تا خروجی تحقیق و تفحص اصلاح بندهایی از قانون باشد لذا تحقیق و تفحص هم می تواند در دستیابی به پاسخ های سوالات و ابهامات و اشکالات به ما کمک کند.

پورابراهیمی توضیح داد: ما سه تشکل اصلی در نظام اقتصادی یعنی اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون داریم که ارکان اصلی در حوزه ساختار اقتصادی کشور هستند. ما در تحقیق و تفحص و اصلاح قانون به دنبال تقویت بخش خصوصی در اقتصاد کشور هستیم. ما باید بتوانیم به عنوان یک جایگاه مهم در نظام اقتصادی به اتاق بازرگانی اتکا کنیم، با توجه به گزارش کمیسیون و مطالب درخواست کنندگان تحقیق و تفحص بتوانیم هر دو موضوع را در کمیسیون اقتصادی با قاطعیت و کمال دقت پیش ببریم تا بتوانیم این جایگاه را ارتقا داده و اشکالات را برطرف کنیم، و همچنین بتوانیم قانون اتاق بازرگانی را اصلاح کنیم و هم از عملکرد اتاق بازرگانی در ۱۰ سال گذشته تحقیق و تفحص جامعی انجام دهیم.

محمدحسن آصفری نماینده اراک یکی از متقاضیان طرح تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر گفت: هدف از این طرح کمک به بخش تولید و بخش خصوصی، تجارت و چرخش بهتر چرخ اقتصاد است. با وجود اینکه اتاق‌های بازرگانی موظف بودند که برای تسهیل امر تجارت و بهبود وضعیت اقتصادی اقدام کنند اما این اتاق‌ها به منابعی برای برخی افراد تبدیل شده است در واقع برخی از اعضای این اتاق‌ها به جای اینکه به دنبال رفع مشکلات تولیدکنندگان و تسهیل صادرات و برطرف کردن موانع پیش روی کارخانجات باشند به دنبال منافع خود هستند و خود را پشت احزاب سیاسی پنهان می کنند.

به گفته وی، درآمد اتاق‌های بازرگانی شامل موارد مختلف مانند یک در هزار و سه در هزار است و توسط شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی ها، فولادی‌ها و سایر شرکت ها پرداخت می‌شود سوال این است که این‌ موارد در چه محلی هزینه می‌شود و چه اقداماتی از این محل انجام گرفته است. همچنین سفرهای خارجی که اعضای اتاق بازرگانی با پول تولیدکننده انجام می‌دهند چه خروجی برای بخش خصوصی دارد.

شهریار حیدری نماینده قصر شیرین به عنوان متقاضی دیگر این تفحص گفت: عدم نظارت بر عملکرد این اتاق‌ها باعث عدم شفافیت و بروز مشکلات متعددی شده است. اتاق ایران جایگاهی در دنیا ندارد. با وجود اینکه برخی از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان مایل به همکاری اقتصادی با ایران هستند اما اتاق اقدامات مناسب را انجام نمی‌دهد، در واقع اتاق بازرگانی دچار فرسودگی و تعطیلی شده است.

مهدی عسگری نماینده اراک هم به عنوان سومین متقاضی تفحص گفت. درآمد اتاق‌ها از محل‌های مختلفی مانند سه در هزار و چهار در هزار، حق صدور تمدید کارت بازرگانی و برگزاری دوره‌های آموزشی و موارد دیگر تامین می‌شود. زمانی که این درآمدها برای اتاق بازرگانی پیش‌بینی شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی‌ها خصوصی نشده بودند اما الان شرکت‌ها حق عضویت‌ کلانی هر ساله پرداخت می‌کنند که تأثیری هم بر عملکرد اتاق‌های بازرگانی نداشته، اتاق‌های بازرگانی باید به عنوان حلقه واسط بین مردم و حاکمیت نقش‌آفرینی مناسبی در توسعه بازارهای صادراتی با کشورهای همسو و همسایه داشته باشند که این اهداف محقق نشده است.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ که حق عضویت‌های میلیاردی به اتاق‌های بازرگانی پرداخت می‌کنند، می گویند که کمترین خدماتی را از این اتاق ها دریافت نمی‌کنند ما امیدواریم طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی به شفافیت عملکرد این اتاق‌ها کمک کند. جمع‌بندی فراکسیون دیپلماسی اقتصادی نیز بر این مبنا بود که عملکرد اتاق بازرگانی باید ارتقا پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.