صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / افزایش قیمت اینترنت قانونی است؟
افزایش قیمت اینترنت قانونی است؟

اجرای چراغ خاموش گرانی ۶۰ درصدی بسته های اینترنتی؛

افزایش قیمت اینترنت قانونی است؟

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت تعرفه اینترنت موبایل و حذف بسته‌های اینترنتی به صرفه توسط اپراتورها موجب اعتراض و نارضایتی مردم شده است. در حالی که بسیاری از آموزش ها به دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی بوده و دانش آموزان و دانشجویان و مردم برای خرید نیازهای روزانه خود از اینترنت استفاده می کنند، بسته‌ های مقرون به صرفه اینترنت موبایل حذف شده و به جای آنها بسته های گرانتری برای خرید به مردم عرضه شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هرچند رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تغییرات قیمت بسته‌های اینترنتی از تهیه برنامه‌ای جبرانی برای اقشار کم برخوردار خبر داده اما بعید است این برنامه به این زودی اجرایی شود و حتی در صورت اجرایی شدن بتواند هزینه های بالای بسته های اینترنتی جدید را پوشش دهد.

به عقیده فعالان بازار فناوری، وزارت ارتباطات باید درباره قراردادها با اپراتورها اطلاع‌رسانی کند تا مشخص شود که تصمیم اپراتورها درباره افزایش اینترنت قانونی یا غیرقانونی است که به نظر می‌رسد این تصمیم در چارچوب قوانین صورت نگرفته باشد.

کارشناسان گرانی اینترنت را با گران شدن نیاز‌های حیاتی خانوار متفاوت می‌دانند و عقیده دارند گران شدن اینترنت می‌تواند باعث حذف آن از سبد خانوار و در نهایت باعث کند شدن توسعه اقتصاد دیجیتال شود. امیر ناظمی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید این مسئله در نهایت می‌تواند جامعه را دچار شکاف دیجیتال کند. اگر حتی به ادعای وزارت ارتباطات عدم‌توسعه شبکه، مشکلات دخل و خرج اپراتورها و هزار مورد دیگر هم به قیمت اینترنت وابسته بوده است، انداختن این مسئله به‌عنوان مشکلی جدید به دوش مردم کشور و کلیدزدن شکاف دیجیتال میان پولدار و فقیر روش درستی نبوده و نخواهد نبود.

در همین رابطه نماینده مردم اقلید در مجلس از وزارت ارتباطات خواسته که در رابطه با گران شدن بسته های اینترنتی تا ۶۰ درصد پاسخ دهد و اعلام کند که این کار با کدام منطق و توجیه صورت گرفته است. مسلم صالحی در رابطه با گران شدن بسته های اینترنتی تا ۶۰ درصد به وزیر ارتباطات نیز تذکر داد و گفت: این کار با کدام منطق و توجیه صورت گرفته است. آیا سایت های جدیدی را احداث کرده اید؟ آیا خدمات جدیدی ارائه کرده اید؟ آیا کمیت و کیفیت خدمات شما افزایش پیدا کرده است؟

یک نماینده دیگر مجلس نیز گفته است قیمت بسته‌های اینترنتی با حقوق دانشجو و خانواده دانش‌آموز همسان نیست. موسوی ملکان اضافه کرد: قیمت بسته‌های اینترنتی با حقوق وزیر ارتباطات همسان است اما با حقوق دانشجو و خانواده دانش‌آموز خیر. وزیرارتباطات اگر نمی‌تواند مشکل را حل کند، استعفا بدهد.

اما عباسی شاهکوه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر ۲ گیگابایت است، تصریح کرد: با تأکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه‌ای هستیم که برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را در نظر بگیریم که مشکلی ازنظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود و این برنامه، پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.

در همین رابطه رییس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق مجلس در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: برای تغییر در شکل و قیمت بسته های اینترنتی در مجلس هیچ گونه صحبتی نشده است. مجلس هیچ گونه قصدی برای افزایش قیمت اینترنت در بخش ثابت و همراه ندارد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: هیچ گونه مصوبه ای برای تغییر قیمت اینترنت در مجلس وجود نداشته و گرانی اخیر در بخش اینترنت فارغ از اطلاع مجلس بوده است. وزارت ارتباطات باید مطالبه‌گر حقوق مردم باشد و برای بهبود کیفیت نامطلوب اینترنت تلاش کند. همچنین این وزاتخانه می بایست نظارت دقیق بر فعالیت و عملکرد اپراتورها به منظور رفع ایرادات احتمالی داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.