صفحه اصلی / سرخط خبرها / ابهامات طرح نهضت ملی مسکن
ابهامات طرح نهضت ملی مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

ابهامات طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت مسکن در رده ملی باید از سطح شعار، قول و وعده وعید بگذرد.عملیات باید اجرایی شود. اجرایی شدن این عملیات و طرح مستلزم این است که منابع اعتباری به صورت مناسب و درست تعریف و تصویب شود. متولی اصلی آن نیز به صورت شفاف مشخص شود. زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح می بایست مهیا شده و افراد ذینفع به درستی ممیزی شوند.

تجربه ای که از مسکن مهر وجود دارد این است که وقتی متولی صرفا وزارت مسکن باشد نخواهد توانست به تنهایی از پس آن برآید. کمیته اجرایی از تمام دسته های اجرایی که در طراحی، تولید و واگذاری نقش دارند می بایست تحت عنوان یک معاونت ریاست جمهوری تعریف شود. تصمیمات باید همان لحظه گرفته، ابلاغ و اجرا شود. تعارفات در اجرای این طرح باید کنار گذاشته شود. مجوزها باید سریع تر صادر شود.

مهم ترین مشکل در اجرا و پیشروی منطقی این طرح منابع مالی پایدار و ثبات قیمت اجرایی پروژه است. بعید است پروژه ها با این مبالغ اجرایی شود. چراکه ثبات و ماندگاری قیمت در خدمات، ابزار، مصالح و سایر امکانات برای این پروژه تثبیت شده و ماندگار نیست. با کوچکترین تغییرات سیاسی و اجتماعی این مبالغ متغیر و افزایشی می شود. افزایش این نرخ برای تکمیل این پروژه ها موجب بالاتر رفتن قیمت تمام شده از وعده های اعلام شده گذشته می شود. در این قضیه می بایست تثبیت قیمتها انجام و لازم الاجرا شود.

در طرح نهضت ملی مسکن نصف متقاضیان در ممیزی ها کنار رفتند. پیش بینی این اتفاق نیز بارها اعلام شد. مابقی متقاضیان نیز با مشاهده عدم تطابق وعده ها از ادامه راه منصرف شدند. کسی که در این ۴۰ سال هیچ گونه برخورداری از ملک، املاک و خدمات دولتی نداشته است چگونه می تواند اقساط ۵ تا ۷ میلیون تومانی این طرح را پرداخت کند. این افراد نیازمند و مستحق توجه ویژه ای هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.