صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش سرسام آور برنج
افزایش سرسام آور برنج

قیمت انواع برنج ایرانی از 100 هزار تومان گذشت

افزایش سرسام آور برنج

کسب و کار نیوز- گرانی برنج در خرده فروشی ها همچنان ادامه دارد. قیمت انواع برنج پرمصرف و مرغوب ایرانی در بسیاری از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران از 100هزار تومان گذشت. قیمت برنج ایرانی طی یک سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته و در حال حذف از سفره خانوارها می باشد. به گفته فعالان بازار قیمت های کاذب و گرانفروشی ناشی از سودجویی و فرصت طلبی است که توسط فروشندگان شمال صورت گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موسی آقایی، عضو اتاق بازرگانی مازندران در این رابطه گفته است قیمت برنج به دلیل گرانی برنج خارجی بالا رفته است. عده‌ای از تجار برنج خارجی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند و با قیمت های بالا می‌فروشند. به گفته وی، دولت به کشاورزان امکانات دهد تا برنج را با قیمت پایین‌تر تولید کنند. قیمت بهترین برنج در شمال ۷۵ هزار تومان است و در تهران هم نهایتا ۹۰ هزار تومان است.

این در حالی است که در آخرین گزارش آماری وزارت صنعت آمده است برنج ایرانی با ثبت رشد سالانه ۱۰۷ درصدی قیمت، رکورددار گرانی کالاهای اساسی در پایان بهمن ۱۴۰۰ بوده است. گرانی افسارگسیخته برنج باعث شد دولت برای کنترل بازار شب عید، برای انواع ایرانی و وارداتی این کالای اساسی نرخ مصوب تعیین کند. اجرای این سیاست که ضمانت اجرایی نیز نداشت، در همان روزها و هفته‌های ابتدایی شکست‌خورده به‌نظر می‌رسید و در نهایت نیز به کاهش عرضه و دپوی برنج‌های گران خریداری شده از قبل در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها منجر شد.

در این بین خشکسالی و کاهش تولید برنج در سال گذشته نخستین متهم افزایش قیمت معرفی شد. اگرچه تولیدکنندگان، ازجمله جمیل علیزاده شایق، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان برنج بارها اعلام کرده بودند سطح زیرکشت برنج در استان‌های شمالی ازجمله سطح ۲۳۰هزار هکتاری زیرکشت برنج در مازندران کاهشی نداشته و تولید از ۲ میلیون و ۲۵۰هزار تن کمتر نخواهد بود اما در ادامه و در تیرماه وزیر جدید جهادکشاورزی از کاهش ۴۰درصدی حجم تولید برنج سخن گفت و تنش در بازار از همین جا آغاز شد. میزان تولید سالانه برنج در کشور براساس اظهارات تولیدکنندگان ۲ میلیون و ۲۵۰ تن است که با احتساب کاهش ۴۰ درصدی، میزان برداشت سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن برآورد می‌شود؛ چیزی در حدود نصف نیاز بازار مصرف. این در حالی بود که روند واردات برنج نیز برای دومین سال متوالی با مشکلات اساسی مواجه بود و قیمت برنج خارجی در بازار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید.

در همین زمینه دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی به “کسب و کار” گفت: افزایش شدید قیمت بذر، کود، کارگر و حمل‌ونقل باعث شده است کشاورزان برنج خود را نسبت به سال گذشته ۵٠ درصد گران‌تر بفروشند. همیشه نباید گرانی برنج را تنها به گردن دلالان بیندازیم.

قاسمعلی حسنی اضافه کرد: وضعیت قیمت برنج در حالیست که ما کمبودی در این کالا نداریم و برنج ایرانی و خارجی به اندازه کافی در بازار عرضه می شود. بنابراین فروش برنج با این قیمت‌ها درست نیست. اما با توجه به افزایش نرخ برنج ایرانی و خارجی در داخل کشور، اکنون برنج خارجی سهم دو سومی برنج مصرفی کشور را در بردارد.

به گفته وی، حرکت زمین‌های کشاورزی شمال کشور که در آن‌ها تولید برنج انجام میشد به سمت تبدیل به ویلاهای مسکونی از دیگر علت‌های مهم کاهش تولید برنج و افزایش قیمت این محصول است. کشت برنج ایران در ۸ استان انجام می‌شود اما هیچکدام از این استان‌‌ها مانند سه استان شمال کشور نمی‌توانند برای برنج قیمت‌گذاری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.