صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / خون در رگ‌های بورس در جریان است؟
خون در رگ‌های بورس در جریان است؟

خون در رگ‌های بورس در جریان است؟

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی قیمت های جهانی به حجم معاملات در این بازار اشاره کرد و گفت: اگر حجم معاملات خرد ۹۰۰۰ میلیارد تومان باشد میتوان گفت خون در رگ های بازار در جریان است.

به گزارش کسب و کار نیوز روزبه شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند حرکت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: بازار از ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد یک سیکل شده بود. به طوریکه هر سقوطی که رخ می‌داد، شاخص نمیتوانست به سقف بعدی برگردد و هر نزولی یک کف جدید را امتحان می‌کرد. با این حال اوایل بهمن ماه شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رشد مقطعی خود را شروع کرد و رفته رفته به یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد نیز رسید و در سال جدید از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز گذر کرد.

وی درمورد متغیرهایی که روی بازار سرمایه تاثیرگذار هستند توضیح داد: بازار جهانی روی بازار سرمایه تاثیرگذار است. البته همین بازار متاثر از اتفاقات بزرگی از جمله جنگ روسیه و اوکراین قرار دارد. چراکه این جنگ در یکی از مناطق مهم دنیا که بسیاری از محصولات خاص مانند جو، گندم و ذرت در آن قرار دارد، رخ داده است. ۴۰ درصد بازار انرژی اروپا در دست روسیه بوده و با این حال تحریم‌های زیادی در برابر روسیه وضع شده است. به همین دلیل نظم و توازن بازار بهم خورده که نتایج مختلفی داشته است قیمت ها طوری شده اند که هفت ماه قبل هیچ تحلیلگری نمیتوانست آن را پیش بینی کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شد خارج از انتظار بود، گفت: با وجود پالس مثبتی که از سوی روسیه برای اتمام جنگ آمده است، تحریم ها و شرایطی که در جهان شکل گرفته کوتاه مدت نیست. طبق براوردها حتی اگر جنگ تمام شود عدم توازن تا ۱۸ ماه در بازار جهانی باقی می ماند. ممکن است تا مدت‌ها در بسیاری از محصولات دنیا مخصوصا نفت کمبود عرضه و مازاد تقاضا وجود داشته باشد.

شریعتی با بیان اینکه بازار سرمایه از بازار جهانی تاثیر پذیرفته است، عنوان کرد: این تاثیر را می‌توان در رشد صنعت اوره و یا هلدینگ های پالایشی و پتروشیمی به خوبی مشاهده کرد. از طرف دیگر مذاکرات سیاسی و توافق هسته‌ای به درازا کشیده شده و مذاکرات هنوز به صورت غیرمستقیم در جریان است. رشد دلار از ۲۵ هزار تومان تا نزدیک ۲۷ هزار تومان متاثر از همین موضوع است. ذهنیت بازار این است که توافق صورت می‌گیرد، پول های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود و صادرات نفت به ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد. بازار به این درک رسیده است که به توافق رسید به مذاکرات به نفعش است.

وی ادامه داد: همچنین نزدیک فصل مجامع هستیم، دی پی اس ها از قیمت سهم ها کم می شود و سرمایه گذاران باید به این موضوع اهمیت دهند. اگر حجم معاملات خرد ۹۰۰۰ میلیارد تومان باید میتوان گفت خون در رگ های بازار در جریان است اما اگر حجم معاملات به کمتر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان برسد در بازار رکود رخ میدهد. بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان نیز دوره خنثی بازار محسوب میشود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.