صفحه اصلی / سرخط خبرها / مدیریت بهینه منابع ارزی
مدیریت بهینه منابع ارزی

کمیل طیبی، اقتصاددان

مدیریت بهینه منابع ارزی

سرمقاله:
اگر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده به سرانجام برسد، در صورت اضافه شدن به منابع عرضه ارز یا منابع دارایی شاهد تاثیرگذاری آن خواهیم بود. بنابراین مدیریت و نحوه مصرف این منابع نقش زیادی در بازار خواهد داشت. مذاکرات، آزادشدن منابع مالی بلوکه شده و لغو تحریم ها، در سمت عرضه ارز در بازار کمک خواهد کرد و در جهت بهینه شدن نرخ ارز واقعی موثر خواهد بود. باید دید صرف این منابع به چه صورت است. آیا می تواند در تامین مالی تولید موثر باشد یا به همان روش همیشگی ارز پاشی در بازار انجام می شود و موجب بالا رفتن نقدینگی خواهد شد.

همچنین نحوه آزادسازی این منابع نیز بسیار مهم و اثرگذار است. اگر آزادسازی پول های بلوکه شده به صورت مستقیم باشد می توان به تاثیر آن در مدیریت بازار ارز امیدوار بود. در غیر این صورت اگر آزادسازی در کشوری ثالث باشد و منابع بلوکه شده صرف تامین واردات و برخی کالاهای مورد نیاز کشور شود، که این احتمال قوی تر هم هست و همیشه روال همین بوده، نمی توان به اثرگذاری آن امید داشت.

مهمترین عاملی که می تواند بر بازار ارز موثر باشد کاهش التهابات است. کاهش انتظارات بد و تورمی می تواند از بروز نوسان در بازار ارز موثر باشد. از سوی دیگر توقف مذاکرات نیز در این بین مطرح است. اولین چیزی که توقف مذاکرات ایجاد می کند انتظارات ناهمگون و افزایش انتظاراتی است که ناشی از گریز از ریسک های آتی است. همین عوامل موجب ورود نرخ ارز به کانال های جدید می شود. اتفاقی که در روزهای اخیر نیز شاهد آن بوده ایم.

البته اگر سناریوی تحقق برجام به سرانجام برسد هم باید به دنبال یک نرخ تعادلی بلندمدت در بازار ارز باشیم. در این صورت در بازار ثبات ایجاد خواهد شد. البته ثبات در بازار ارز به ثبات در دیگر بازارهای دارایی نیز وابسته است. هنگامی که نرخ ارز از ثبات نسبی برخوردار باشد باید ارزش پول ملی نیز حفظ شود. به هر ترتیب در شرایط فعلی نوسانات ارزی کوتاه مدت است. اما با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد نمی توان احتمال روند افزایشی نرخ ارز را نادیده گرفت. کنترل تورم و هدف گذاری تورم نیز عامل مهم دیگری است که در مسیر رسیدن به نرخ بهینه ارز تاثیرگذار است و ما می دانیم که کنترل تورم چقدر در رشد اقتصادی و سرمایه گذاری تاثیرگذار است و می تواند به ثبات بازار ارز کمک کند.

قیمت تعادلی برای دلار هم بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. چراکه بسیاری از صنایع بر اساس نرخ های روز سرمایه گذاری کردند و در صورت ریزش ارز به زیر ۲۰ هزار تومان که احتمال تحقق آن بسیار بسیار ضعیف است، ضرر و زیان بالایی متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.