صفحه اصلی / اقتصادی / لزوم افزایش سهم مدیریت دارایی ها در سبد درآمدی دولت
لزوم افزایش سهم مدیریت دارایی ها در سبد درآمدی دولت

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد:

لزوم افزایش سهم مدیریت دارایی ها در سبد درآمدی دولت

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این درآمدهای دولتی متشکل از دو رکن درآمدهای مالیاتی و نفتی بوده است، گفت: باید سهم رکن سوم، یعنی مدیریت و مولدسازی دارایی های دولت افزایش یابد.

به گزارش کسب و کارنیوز به نقل از خبرنگار مهر در میزگردی که با عنوان «ظرفیت‌های مولد سازی دارایی‌های دولت» در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد بهرام وهابی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در حوزه مولدسازی با بیان اینکه در ابتدای راه مولدسازی هستیم، گفت: مجموعاً آنچه در سال ۹۹ سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری و فروش بوده، ۱۱۰ هزار میلیاردتومان در سال ۹۹، ۲۷۵ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۰ و در سال قانون بودجه امسال ۳۳۲ هزار میلیارد بوده که از این میان سهم فروش و مولدسازی دارایی‌ها ۹۶ هزار میلیارد تومان و سهم واگذاری بنگاه‌ها و رد دیون ۲۳۶ هزار میلیارد تومان است.

وهابی تصریح کرد: در حال حاضر سهم واگذاری و فروش فعلاً سهم اندکی هست و حدوداً ده درصد از تکلیف دولت بر مبنای واگذاری هست، در حالی که ظرفیت این بخش خیلی بالاتر از این هست.

وی با بیان اینکه مجموعاً سهم مولد سازی و فروش حدود یک چهارم درآمدهای دولت را در برمیگیرد، افزود: به طور کلی ارکان درآمدهای دولت را ما دو مورد می‌دانیم؛ یک درآمدهای مالیاتی و دو درآمدهای نفتی. رکن سومی که باید تعریف کنیم مدیریت دارایی‌ها، اعم از واگذاری و مولدسازی هست، زیرا در بحث مالیات ما یک ظرفیتی داریم که بیشتر از آن آثار تورمی به همراه دارد، در بحث فروش نفت هم باید وابستگی کم شود.

وی افزود: ولی در بحث مدیریت دارایی‌ها به دلیل اینکه در طرف عرضه هست، آثار کاهشی تورمی به همراه دارد.

وهابی با تأکید بر اینکه باید در این مسیر اولاً همسو باشیم و ثانیاً همکاری کنیم، ادامه داد: باید یک لایحه دائمی مدیریت دارایی داشته باشیم و مجلس باید در این زمینه کمک کنند و دستگاه‌های اجرایی ذیل این لایحه باید تعریف شود. همچنین نهادها و ابزارهای مالی فرادست که اساسنامه آن را هم به دولت پیشنهاد دادیم باید تشکیل شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.