صفحه اصلی / اسلایدر / سیل تقاضا در بازار اجاره
سیل  تقاضا  در بازار اجاره

بازار مسکن توانایی پذیرش مهاجران افغان را دارد؟

سیل تقاضا در بازار اجاره

کسب و کار نیوز- انتشار فیلم هایی در فضای مجازی از حضور پررنگ اتباع افغان در کشور حکایت دارد. میدان آزادی، دریاچه چیتگر، میدان امام حسین، خیابان انقلاب و... در تسخیر این اتباع قرار گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما آیا برای حضور این اتباع در کشور تمهیداتی اندیشیده شده است. بازار مسکن ایران بخصوص بازار اجاره فارغ از حضور این افراد، بسیار نابسامان است و حضور ۱۰ میلیون اتباع افغان موجب شده تا در حوزه اجاره مسکن مشکلات بیشتری را شاهد باشیم. این در حالی است که در کشور ۸ میلیون خانوار مستاجر هستند و هنوز برای خانه دار شدن این خانوارها برنامه ریزی درستی انجام نشده است. موضوع افزایش تعداد پناهجویان افغانستانی در ایران که در ماه‌های گذشته تشدید شده، از جنبه‌های مختلف نیاز به برنامه‌ریزی و ایجاد تسهیلات لازم دارد که یکی از این موارد ضرورت پیش‌بینی‌های لازم در حوزه اجاره مسکن است.

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این رابطه گفته است هیچ مشاور املاکی حق ندارد به خارجی‌هایی که مجوز اقامت ندارند، خانه اجاره بدهد و اگر اتحادیه متوجه این موضوع شود، آن واحد صنفی را تعطیل می‌کند. به گفته وی، این موضوع چه ارتباطی به اتحادیه املاک دارد. تنها کاری که ما می توانستیم انجام دهیم این بود که ممنوعیت اجاره مسکن به اتباع افغانستانی غیر مجاز را به اعضای اتحادیه املاک و مشاوران املاک ابلاغ کنیم. اداره اتباع خارجی نیز در این خصوص بخشنامه ای تدوین و این بخشنامه را ابلاغ کرده است. پس املاکی حق اینکه به اتباع خارجی و اتباع افغانستانی خانه اجاره دهند ندارند.

طبق آمارهای میدانی، جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به بیش از ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز هم حدود ۱۰ هزار نفر به صورت غیرقانونی و قانونی وارد مرزهای ایران می‌شوند. در آماری دیگر تعداد اتباع افغان در ایران ۱۰ میلیون نفر اعلام شده که در این میان موضوع سکونت این افراد در کشور بخصوص در پایتخت مطرح است.

به هر ترتیب سوال این است که در این شرایط، برنامه وزارت راه و شهرسازی که به نوعی متولی بخش ساختمان در کشور است، برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها با ورود مهمان های ناخوانده چیست؟ آیا این وزارتخانه برای این مهمانان ناخوانده برنامه و راهکاری اندیشیده است؟ چرا که قطعا این سیل عظیم تقاضا می تواند موجبات رشد اجاره بها که اخیرا و در آذر ماه سال گذشته تا ۵۰ درصد رشد کرد را فراهم کند.

اکبر شوکت، رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمان هم نسبت به ورود بی‌ضابطه مهاجران افغانستانی به ایران انتقاد دارد و به «شرق» می‌گوید به‌تازگی شکایت کارگران ساختمانی به تشکل‌های صنفی افزایش داشته است. کارگرانی که از کارفرمایان به دلیل به‌کارگیری کارگران افغان شاکی شده‌اند. او می‌گوید که کارگران ساختمانی قشر فقیری هستند و در ایدئال‌ترین حالت ممکن فقط شش ماه در سال سر کار هستند و بقیه ماه‌های سال را به بی‌کاری می‌گذرانند.

او ادامه می‌دهد: دستمزد کارگران ساده به شرط آنکه تمام ماه را سر کار باشند، کمتر از حداقل حقوق کارگران در ایران است و کارگران نیمه‌ماهر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از حداقل حقوق دریافت می‌کنند. این در شرایطی است که استادکاران با ۲۵ تا ۳۰ سال تجربه کار فقط ۱.۵ برابر حداقل حقوق کارگران در ایران مزد می‌گیرند که اگر بخواهیم این ارقام را بر ماه‌های بی‌کاری کارگران ساختمانی تقسیم کنیم، به اعداد غم‌انگیزی می‌رسیم.

در همین زمینه رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با نزدیک شدن به فصل جابجایی یعنی فصل تابستان به طور حتم حضور اتباع در کشور تاثیرگذاری خود را در بازار اجاره خواهد داشت.

مصطفی قلی خسروی اضافه کرد: معاملات بازار مسکن برای اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز وارد کشور شده اند، غیرقانونی است و باید با بر هم زنندگان نظم بازار مسکن برخورد قانونی شود. در صورت مشاهده معاملات قطعا با واحد صنفی متخلف برخورد خواهد شد. به گفته قلی خسروی بخشنامه ممنوعیت اجاره مسکن به اتباع غیر مجاز افغانستانی به املاکی ها ابلاغ شده است. اداره اتباع خارجی نیز در این خصوص بخشنامه ای تدوین و این بخشنامه را ابلاغ کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.