صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم‌انداز نرخ تورم
چشم‌انداز نرخ تورم

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

چشم‌انداز نرخ تورم

حذف ارز ترجیحی موضوعی است که در بروز تورم نقش دارد. صحبت برای حذف این ارز از سال گذشته در مجلس آغاز شد اما تا لحظه آخر در بودجه تعیین تکلیف نشد. نکته اینجا است که این ارز با رایزنی بین مجلس و دولت حذف شده اما در بودجه به صراحت نیامده است. در کنار بررسی مجلس برای حذف این ارز، دولت حذف آن را کلید زد. در شرایط فعلی اینکه مشاهده می کنیم قیمت دارو چند برابر افزایش یافته است به این دلیل است که از بهمن ماه ارزی به دارو تخصیص داده نشده است. از سوی دیگر ارز ترجیحی خوراک دام نیز یا تخصیص داده نشده و یا میزان آن کاهش بسیاری داشته است. اثر این اتفاق را در رشد قیمت گوشت در هفته های اخیر شاهد هستیم.

علاوه بر این موضوع افزایش حقوق ورودی گمرک از نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان جرقه ای برای رشد تورم است. در همین مورد حدود ۷ درصد بر روی قیمت کالاها اضافه خواهد شد. این همان تورمی است که باید نگران آن بود. به همین دلایل کنترل قیمتها از دست خارج شده است. دولت البته برنده این بازی است. چراکه ارز دولتی را حذف کرده اما در صحبتها به صراحت آن را اعلام نمی کند و از طرفی دیگر یارانه ای را که باید برای حذف ارز دولتی پرداخت کند به مردم نداده است. دولت ادعا می کند با این منابع از کسری بودجه می کاهد و فشاری که امروز مردم متحمل می شوند به این دلیل است که آینده ای مطلوب در انتظارشان است.

از طرفی دیگر افزایش دستمزدها را نیز برای سال جاری داریم. این عامل دیگری بر افزایش قیمت تمام شده تولید است. این هم عامل تاثیرگذار دیگری برای بروز تورم است. در این شرایط به صورت میانگین ۲۵ درصد بر هزینه های تولید افزوده خواهد شد. پس هزینه تولید افزایش پیدا می کند و به دنبال آن رشد قیمت کالاها اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر نیز شاهد افزایش ۲۵ درصدی قیمتها در فروشگاههای بزرگ هستیم. دلیل آن نیز مجموعه ای عواملی است که بر رشد تورم تاثیرگذار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.