صفحه اصلی / اسلایدر / اشتغالزایی در مرحله وعده باقی ماند
اشتغالزایی در مرحله وعده باقی ماند

ناکامی متولی اشتغال در ایجاد شغل

اشتغالزایی در مرحله وعده باقی ماند

کسب و کار نیوز- عبدالملکی، وزیر کار دی‌ماه سال گذشته گفته بود از ابتدای سال 417 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و برای ماه‌های باقی مانده تا پایان سال نیز پیش‌بینی ایجاد‌ 400 هزار شغل داشت. این در حالی است که براساس آمار مرکز آمار میزان اشتغال ایجاد شده در سال گذشته فقط 39 هزار نفر بوده نه ۸۰۰ هزار.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، از سوی دیگر براساس آمار ارائه شده، تعداد شاغلان کشور از حدود ۲۰.۶ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ به ۲۳ میلیون نفر در سال گذشته رسیده است. این درحالی است که طی این مدت جمعیت کشور با افزایش ۱۴ میلیون نفری از ۷۰ میلیون نفر به ۸۴ میلیون نفر رسیده است. درهمین حال، در دولت نهم و دهم وعده ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار شغل و در دولت یازدهم و دوازدهم وعده ایجاد ۶۰۰ هزار شغل به صورت سالیانه داده شده بود. این وعده‌ها تنها در مرحله وعده باقی ماند و نه تنها به میزان اشاره شده اشتغالزایی نشد، بلکه میزان بیکاری‌ها نیز افزایش یافت.

متاسفانه در حال حاضر ظرفیت‌های استخدام در دایره دولت محدود است و امکان اینکه بتوان بیش از یک میلیون شغل در سال برای کارجویان ایجاد کنیم وجود ندارد. لذا برای اینکه جمعیت بزرگ بیکاران که بالغ بر پنج میلیون نفر است را به کار برگردانیم راهی جز مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و تشکیل بخش خصوصی واقعی نداریم. به همین منظور در گام نخست دولت باید اقتصاد و تصدی های خود را واگذار کند.

به عقیده کارشناسان بازار کار، تکرار و تاکید بر موضوع کسب و کار و تولید در کشور نشان دهنده‌ی اهمیت این مسئله برای کشور است. چند سالی است که بحث تولید در ایران شعار سال است، اما باید اعتراف کنیم هنوز در ابتدای راه هستیم آن هم به این دلیل که هنوز فعالیت جدی و مهمی پیش رو داریم و کار بسیار جدی و اساسی برای بخش بازار کار و کسب کار‌ها در کشور انجام نشده است.

مشکلاتی بر سر راه ایجاد ۱.۸۵ میلیون شغل وجود دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که طی چهار دهه اخیر بیشترین مقدار شغلی که در کشور ایجاد شده، در حدود ۶۰۰ هزار شغل بوده که در زمان دولت‌های اصلاحات و احمدی‌نژاد انجام شد، حال اینکه در شرایط حاضر و با این همه مشکل دولت چگونه می‌خواهد در ظرف یک سال بیش از یک میلیون شغل جدید ایجاد کند، بدون اینکه برنامه‌ای وجود داشته باشد، باید مسئولان امر به آن پاسخ دقیقی دهند.

در همین زمینه یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اشتغال است. باید راهکارهایی که نتیجه دارد در دستور کار این وزارتخانه قرار بگیرد. برای تحقق اشتغالزایی می بایست مشارکت مردم، تشکیل بخش خصوصی واقعی و واگذار کردن اقتصاد توسط دولت را مشاهده کنیم. تحقق اشتغال میلیونی این پیش شرطهای را نیاز دارد.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: برای دستیابی به رشد پایدار، ثبات و پایداری بازار کار، باید تولیدات و بازار و کسب و کار مبتنی بر دانش باشد. مسئله دانش بنیان موضوع جدی است. اگر بخواهیم بخش خصوصی را شکل دهیم راهی نداریم جز اینکه کارآفرینان و بخش خصوصی و مردم در بازار کار نقش آفرین باشند.

حاج اسماعیلی گفت: مسئله دانش بنیان توجه و تمرکز به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را در کشور افزایش می‌دهد، سال‌های زیادی است که در بخش آموزش‌های دانشگاهی سرمایه گذاری صورت گرفته است، اما متاسفانه نتوانسته ایم آن را به صورت یک فرآیند جدی در بازار کار کشور نشان دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.