موبایل گران تر می شود؟

ارز مبنای محاسبه عوارض گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به قیمت بازار تغییر می‌کند

موبایل گران تر می شود؟

کسب و کار نیوز- قیمت گوشی تلفن همراه وابستگی شدیدی به نوسانات نرخ ارز دارد. با افزایش قیمت دلار به 27 هزار و 650 هزار تومان قیمت انواع گوشی افزایش قیمت را تجربه کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، باید دید قیمت گوشی با این میزان نوسان نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ چه سمت و سویی خواهد داشت. در حال حاضر برند سامسونگ همچنان پیشتاز بازار ایران است و برندهای اپل و شیائومی و هوآوی در رده‌های بعدی قرار دارند. با نظر به احتمال حصول توافق در عرصه‌های سیاسی، برخی احتمال بازگشت نمایندگی‌های برندها در سال جدید و قوت گرفتن مجدد برندهای هوآوی و شیائومی در بازار ایران را نیز مطرح می‌کنند.

به عقیده فعالان بازار موبایل، به دلیل توقف مذاکرات برجام می تواند موجب افزایش نرخ ارز شود و این امر به طور قطع تاثیر بالایی بر رشد قیمت موبایل خواهد داشت. از سوی دیگر قرار بر این است که عوارض گمرکی گوشی های مسافری با ارز آزاد محاسبه شود. یعنی قیمت فعلی رجیستری گوشی های موبایل وارد شده به کشور ۵ تا ۶ برابر افزایش خواهد داشت. این اقدام قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۱ اتفاق بیفتد که انجام آن به تاخیر افتاده است. این خبر را یکی از مسوولان گمرک کشور به خبرنگار “کسب و کار” داده است.

به هر ترتیب قیمت موبایل در سال ۱۴۰۱ بستگی به نرخ دلار دارد. درصورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و قیمت دلار روندی کاهشی پیدا کند، قیمت موبایل نیز به طبع آن کاهش پیدا می‌کند. مردم در این روزها در انتظار اخبار مربوط به نتیجه مذاکرات و کاهش احتمالی قیمت دلار و معرفی گوشی‌های تازه در سال ۱۴۰۱ و همچنین پیش بینی قیمت گوشی در سال ۱۴۰۱ و کاهش قیمت موبایل در سال ۱۴۰۱ هستند.

این در حالی است که جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، از تداوم صدرنشینی گوشی موبایل در میان کالاهای وارداتی حکایت دارد. طبق این آمارها، ارزش واردات موبایل در سال ۱۴۰۰ به چهار میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار رسیده است و نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۷۱ درصد رشد کرده است. طبق این آمارها ارزش کل واردات کشور حدود ۵۲ میلیارد دلار برآورد شده که بخش قابل توجهی از آن به واردات کالاهای اساسی اختصاص داشته است.

به نظر می‌رسد فعالان بازار موبایل چندان به بازار سال جدید خوش‌بین نیستند. با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره حصول احتمالی توافق برجام و اثرات مثبتی که چنین تغییری می‌تواند بر کالاهای وارداتی مانند گوشی موبایل داشته باشد، واردکنندگان امید چندانی به بهبود آینده بازار ندارند. آنها معتقدند با تصویب برخی قوانین جدید، شرایط برای فعالیت در این بازار سخت‌تر خواهد شد و افزایش مجدد قیمت‌ها، به ضرر تمامی طرفین بازار از جمله مصرف‌کننده، فروشنده و واردکننده‌ها تمام خواهد شد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: وضعیت موبایل و قیمت آن در کشور قابل پیش‌بینی نیست و مردم اگر نیازی در این زمینه دارند بهتر است خرید کنند، در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد و همه برندها در دسترس هستند.

مهدی محبی اضافه کرد: قیمت موبایل در سال جدید بستگی به  نرخ دلار دارد. درصورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد و قیمت دلار روندی کاهشی پیدا کند، قیمت موبایل نیز به دنبال کاهش پیدا می‌کند. ۹۵ درصد محصولات موجود در بازار تلفن همراه، از طریق واردات تامین می‌شوند و تنها پنج درصد آنها تولید داخل است. تغییرات قیمت دلار به هر حال روی چنین بازاری اثر می‌گذارد؛ هر چند که کم.

این فعال صنفی ادامه داد: از سوی دیگر اگر نتیجه مذاکرات، کاهش تحریم‌ها باشد، در درازمدت ممکن است واردات تسهیل شود و شرکت‌های خارجی به بازار ایران بازگردند.

به گفته وی، در حال حاضر موبایل با نرخ ۴۰ تا ۵۰ میلیون در بازار موجود است که این موبایل‌ها از برندهای اپل و سامسونگ هستند. اما پرفروش‌ترین نرخ خرید و فروش موبایل ۵ میلیون تومان است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.