صفحه اصلی / اسلایدر / بازار مسکن در انتظار رونق
بازار مسکن در انتظار رونق

بازار مسکن در سال 1401 از رکود خارج می‌شود؟

بازار مسکن در انتظار رونق

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد پیش بینی ها از رونق معاملات در آستانه شب عید تحقق یافته است. تغییر میزان معاملات در اسفند ماه ممکن است نشانه ای برای بازگشت رونق به بازار مسکن را می دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به عقیده فعالان این بازار، در ماههای آینده فارغ از نتیجه مذاکرات، اقتصاد مسکن از رکود خارج خواهد شد و معاملات در این بازار از رونق نسبی برخوردار می شود. البته بانک مرکزی از افزایش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن (بهمن) و کاهش ۲۰ درصدی معاملات خبر داده است. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نمی توان به آمار بانک مرکزی استناد کرد و این آمار بیشتر به التهابات بازار دامن می زند.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در اسفند ماه بازار مسکن رکود داشت و قیمت‌ها رو به پایین بود. اما گزارش بانک مرکزی رشد ۶ درصدی قیمت‌ها را اعلام کرده است. از آنجایی که بانک مرکزی قیمت مناطق یک و شمیران را هم در نظر می‌گیرد، سبب می‌شود تا گزارش این بانک صحت نداشته باشد. حال آنکه قیمت مسکن در مناطق، ۱۰ و ۱۷ نسبتاً مناسب و حتی رو به کاهش است. واحدهای مسکونی و ساختمان‌ها پشتوانه بانک‌ها هستند و هر چه قدر قیمت ساختمان‌ها افزایش یابد، سرمایه بانک‌ها رشد می‌کند و بانک مرکزی هم از این محل ۲۰ درصد از بانک‌ها دریافت می‌کند؛ بانک مرکزی با گزارش‌های افزایشی قیمت مسکن، کاسبی می‌کند.

از سوی دیگر بهبود معاملات بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل با شیب کم ادامه‌دار بود. اما با کاهش نوسان قیمت ارز در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ و رشد ماهانه کمتر از سه درصد قیمت مسکن، نوع تقاضای غالب تغییر کرد و تقاضای مصرفی به‌خصوص گروهی که به دنبال تبدیل ملک خود به واحدی مرغوب‌تر را بودند، در طی این شش ماه سهم بیشتری از معاملات را به خود اختصاص دادند.

انباشت تقاضا در بازار مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

همانطور که انتظار می رفت بازار مسکن در اسفند ماه نسبت به سایر ماه های سال شاهد خرید و فروش بیشتری بود. پیش بینی ها نیز تحقق همین موضوع را در بر داشت. بنابراین روند رو به رشدی در معاملات مسکن در این ماه ثبت شده است. اما اینکه بخواهیم پیش بینی دقیق از این بازار ارایه کنیم باید دو نگاه را در نظر بگیریم. فارغ از اینکه نتیجه مذاکرات بین المللی اعم از مذاکرات وین چه می تواند باشد سال ۱۴۰۱ در بازار مسکن شاهد رونق نسبی خواهیم بود. همچنین بدون توجه به این داده ها پیش بینی این است که بازار مسکن از مرحله رکود تورمی خارج و رونق نسبی شکل گیرد.

چراکه نزدیک به دو سال است در بازار مسکن حالت انتظار و صبر عدم معامله از سوی فروشنده و خریدار وجود داشته است. این موضوع فشار مضاعف را به اقتصاد مسکن وارد کرده تا از این ماندگی خارج شود. پس باید در انتظار رونق نسبی اقتصاد مسکن باشیم. البته پیش نیاز تحقق آن آمادگی دولتمردان و قانونگذاران برای مواجهه با این اتفاق است. دولت باید استراتژی داشته باشد. در صورت تحقق برجام شاهد هجمه ای از تقاضا خواهیم بود که در چند سال اخیر انباشته شده است. دولت باید راهکار درستی برای مواجهه با این انباشت تقاضا داشته باشد.

در صورت عدم نتیجه گیری، عدم تسلط به راهکارهای مدیریتی موجب می شود دست دولت خالی بماند و نظام سوداگری نظام بازار مصرف را له کند. در این شرایط باز هم دست مصرف کننده واقعی از بازار مسکن خالی خواهد ماند. در شرایط حاضر، کسی که مصرف کننده است حتما باید خرید خود را انجام دهد. همین امروز بهترین فرصت برای خرید خانه است. به عبارتی هر زمانی که منابع مالی در اختیار است تعلل برای خرید مسکن جایز نیست.

مطالعات دقیق نشان می دهد در بازه های زمانی ۵ الی ۶ ساله رشد قیمت در بازار مسکن به میزان ۲۲۰ درصد بوده است. این در حالی است که کاهش قیمت در بهترین حالت ۱۱ تا ۱۵ درصد بوده است. ماندن در حالت انتظار موجب می شود خرید ملک از دست دلال انجام شده و سود به جیب سوداگران سرازیر شود. بنابراین توصیه می شود قبل از شلوغ شدن و رونق بازار، مصرف کننده باید در بازار آرام به دنبال خرید مسکن باشد. انتظار برای کاهش قیمتها درست نیست.

از سوی دیگر اخباری که تحت عنوان ریزش ۴۰ درصدی قیمت مسکن در روزهای اخیر شنیده می شود کاملا نادرست بوده و قابل تحقق نیست. حتی اگر منظور تخلیه حباب مسکن است باید اشاره کنیم که این حباب به اندازه کافی تخلیه شده و باید مراقب افزایش حباب قیمتها در بازار باشیم.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.