صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ریزش قیمت وام مسکن در آغاز سال ۱۴۰۱ +نمودار
ریزش قیمت وام مسکن در آغاز سال ۱۴۰۱ +نمودار

سقوط قیمت اوارق به کانال 90 هزار تومان

ریزش قیمت وام مسکن در آغاز سال ۱۴۰۱ +نمودار

نرخ سود وام مسکن در روزهای نخستین 1401 برابر با 21 درصد بوده و به کمترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسیده است. این کاهش موجب شد تا هزینه وام برای متقاضیان نیز در سطح پایین رقم خورده و هزینه وام مجردین در کمتر از 26 میلیون تومان محاسبه شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  اقتصادنیوز، متقاضیان وام مسکن هر روز با مراجعه به این بانک و خرید اوراق تسه می توانند اقدام به دریافت وام از این نهاد برای خرید خانه کنند. هر کدام از اوراق در بازار اعتباری ۵۰۰ هزار تومانی داشته و به ازای آن می توان از بانک مسکن وام جهت خرید خانه و وام جعاله جهت تعمیرات خریداری کرد.

هزینه وام مسکن در پایان سال ۱۴۰۰ رکوردهای بی سابقه ای را در حداقل سه سال گذشته خود ثبت کرد. این هزینه از طریق قیمت کشف شده در بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن در هر روز به دست آمده و در ادامه نرخ سود وام را نیزدستخوش تغییر قرار می‌دهد.

رکوردزنی وام مسکن در سال ۱۴۰۰

سقف خرید وام مسکن در نیمه دوم ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشت. این رقم برای متقاضیان مجرد و متاهل در ایران دو برابر رشد داشته از مرز ۲۴۰ میلیون تومان برای زوجین به ۴۸۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد.

با افزایش سقف خرید وام، این مبلغ برای مجرد ها نیز به ۱۴۰ میلیون تومان رسید.

تغییرات ثبت شده در بازار وام مسکن موجب شد تا هزینه اوراق تسهیلات بانک رکوردهای مهمی را از خود برجای بگذارد. این رکوردها موجب شد تا قیمت اوراق تسه در ایران به مرز ۱۶۰ هزار تومان رسیده و نرخ سود نیز به تناسب افزایش قیمت تا مرز ۲۴ درصد ترقی پیدا کند.

در انتها تب و تاب افزایش قیمت فروکش کرده و در نهایت در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار در چهار ماه گذشته به کمتر از مرز ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

طبق آمارهای بانک مسکن در روز ۱۵ فروردین ماه قیمت اوراق برابر با ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شده و برای نخستین بار از اول دی ماه ۱۴۰۰ تا کنون به کمتر از مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید.

این کاهش قیمت موجب شد تا هزینه اخذ وام برای متقاضیان مجرد برابر با ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و برای متاهلین معادل با ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ثبت برسد.

این ارقام کمترین میزان هزینه وام مسکن در ۴ ماه اخیر برای هر دو دسته متقاضی بوده است.

کاهش نرخ سود وام مسکن در ابتدای ۱۴۰۱

در ادامه کاهش قیمت در اوارق تسهیلات بانک مسکن نرخ سود وام نیز مسیری کاهشی را در این مدت پیموده است. این نرخ به صورت اسمی برابر با ۱۷٫۵ درصد از سوی بانک مسکن اعلام شده است. در صورتی که این متقاضیان در ایران از این بانک اقدام به خرید وام کرده و هزینه ای را در وهله نخست به بانک پرداخت می کنند دیگر نرخ سود وام مسکن در میزان اسمی خود نبوده و در نتیجه این رقم از مرز ۱۷٫۵  درصد خود جدا خواهد شد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روزهای ابتدایی ۱۴۰۱ برابر با ۲۱ درصد ثبت شده که درمانند قیمت کمترین میزان در چهار ماه گذشته بوده است.
این درحالی است که در میانه زمستان ۱۴۰۰ نرخ سود تا مرز ۲۴ درصد نیز افزایش پیدا کرده بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.