صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / علت افزایش چند برابری قیمت دارو / فعلا تغییری در ارز دارو ایجاد نشده است
علت افزایش چند برابری قیمت دارو / فعلا تغییری در ارز دارو ایجاد نشده است

علت افزایش چند برابری قیمت دارو / فعلا تغییری در ارز دارو ایجاد نشده است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش قیمت دارو در شش ماهه نخست سال گذشته و به دلیل کاهش ۲ میلیارد دلاری بودجه دارو اعمال شد و مسئولان وقت برای جبران کمبود بودجه، ارز برخی از داروها را به نیمایی تغییر دادند.

به گزارش کسب و کارنیوز دکتر بهرام دارایی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به چرایی افزایش چند برابری قیمت دارو و عدم جبران این افزایش قیمت برای بیماران، گفت: افزایش قیمت دارو در شش ماهه نخست سال گذشته و به دلیل کاهش ۲ میلیارد دلاری بودجه دارو اعمال شد و مسئولان وقت برای جبران کمبود بودجه، ارز برخی از داروها را به نیمایی تغییر دادند.

وی افزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و درخواست وزارت بهداشت وقت، بودجه ۲ میلیارد دلاری برای کل تجهیزات پزشکی و دارو در نظر گرفته شد که در مقایسه با سال ۹۷، دو میلیارد دلار کمتر بود. این اتفاق سبب شد با توجه به تامین برخی داروها با ارز نیمایی و خارج شدن آنها از فهرست بیمه، افزایش قیمت دارو رقم خورد.

۳۰.۱ درصد میانگین افزایش قیمت دارو در سال گذشته

دارایی با اشاره به اینکه افزایش چند برابری قیمت دارو موردی بوده و میانگین تورم سبد کلی داروها از تورم در بخش‌های دیگر کمتر است، ادامه داد: میانگین افزایش قیمت دارو در سال ۱۳۹۹، ۴۳.۱ درصد و در سال گذشته ۳۰.۱ درصد بوده است که از این میزان  ۱۸.۸ درصد مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و ۱۱.۳ درصد مربوط به شش ماهه دوم است.

افزایش چشمگیر قاچاق معکوس دارو در سال گذشته

معاون وزیر بهداشت همچنین به قاچاق معکوس دارو در کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه علت اصلی قاچاق معکوس دارو نرخ ارزان آن در کشور است، گفت: سال گذشته قاچاق معکوس دارو به ‌شدت افزایش پیدا کرد. اگرچه اعداد دقیق قاچاق معکوس دارو از کشور جمع‌بندی نشده، اما این ارقام قابل توجه و چشمگیر هستند. البته عوامل نشت دارو به خارج از شبکه به‌ صورت مستمر رصد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

فعلا تغییری در ارز دارو ایجاد نشده است

اصلاح ساختار ارز دارو، طوری خواهد بود که افزایش قیمت رخ ندهد

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال تغییر در ارز دارو، با تاکید براینکه فعلا تغییری در اختصاص ارز دارو رخ نداده است، گفت: اصلاح ساختار اختصاص ارز به‌گونه‌ای خواهد شد که افزایش قیمت و کمبود دارویی رخ ندهد.

اصلاح قیمت‌گذاری دارو با اصلاح فرایند تخصیص ارز

وی با تاکید براینکه این فرایند، حذف ارز دارو نیست بلکه اصلاح فرایند اختصاص ارز به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: با اصلاح فرایند تخصیص ارز، قیمت‌گذاری هم اصلاح خواهد شد و تردیدی در این مسئله وجود ندارد. اما تغییر در این فرایند به‌گونه‌ای خواهد بود که افزایش قیمت، متوجه مردم نباشد.

دارایی تاکید کرد: این اصلاح قیمت‌ها با همکاری وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها صورت خواهد گرفت و افزایش قیمت‌ دارو برای تولیدکننده انجام می‌شود، اما اختلاف قیمت یارانه (مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به ارز نیمایی) به بیمه‌ها پرداخت می‌شود که مردم هنگام خرید دارو با افزایش قیمت مواجه نشوند.

وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی در بودجه ۱۴۰۱

دارایی همچنین در ارزیابی از وضعیت بودجه دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ به ایسنا گفت: مصوبات بودجه ۱۴۰۱ مثبت ارزیابی می‌شود البته به شرطی که با مشارکت سازمان برنامه و بودجه، شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت به خوبی اجرا شود. دارو و تجهیزات پزشکی یک حوزه فرابخشی است و این همکاری می‌تواند منجر به رقم خوردن شرایط بهتر در صنعت دارویی کشور شود.

افزایش تا ۴برابری حمایت از هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج؛ امسال

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج در کشور داریم، تصریح کرد: امسال حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج  در بودجه ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده و می‌توانیم به پوشش مناسب برای کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب بیماران امیدوار باشیم

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.