صفحه اصلی / سرخط خبرها / قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱
قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

فربد زاوه، کارشناس خودرو

قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

شایلی قرایی

نوسان قیمت خودرو به عوامل بسیاری بستگی دارد. اما موضوعی که قطعی است این است که افزایش قیمت ها قطعی است. به عبارتی در سال جدید قیمت خودرو افزایش خواهد داشت. البته میزان این افزایش به چند فاکتور وابسته است. باید دید اقتصاد کشور چگونه اداره خواهد شد و نحوه نظارت بر بازار خودرو چگونه خواهد بود.
تورم در ایران وجود دارد و اقتصاد ایران به طور کلی بستری مناسب برای رشد تورم دارد. این فاکتور تاثیر مستقیمی بر رشد قیمت خودرو دارد. از طرفی دیگر سیاست هایی که از سوی وزارت صمت برای این بازار در نظر گرفته می شود بر نوسانات قیمت ها تاثیر دارد. کنترل کسری بودجه می تواند میزان این افزایش را مدیریت کند. اما به طور کلی نوسان قیمت خودرو برای سال ۱۴۰۱ از ۲۰ تا ۴۵ درصد متفاوت است.
تولید خودرو نیز نمی تواند فاکتور تعیین کننده در کنترل قیمت خودرو باشد. چراکه ریشه تورم کشور پولی است. حل مشکل تورم پولی با افزایش تیراژ هم نشدنی است. جدای این‌که روند فعلی اقتصاد ایران با افزایش تیراژ به وخامت بیشتر قیمتی هم ممکن است منجر شود.
بنابراین خریداران منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند. زیرا حتی در صورت احیای برجام، رشد قیمت کالاها ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت و بهتر است خریداران، خودروی مورد نیاز خود را زودتر بخرند.
واردات خودرو نیز تاثیری بر قیمتها در بازار داخلی نخواهد داشت. برای واردات خودرو نباید شرط بگذارند. یعنی اگر قرار باشد که در یک شب اعلام کنند از فردا ثبت سفارش به مدت یک روز آزاد می‌شود مجدد در بازار خودرو انحصار ایجاد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.